Svår förstoppning

V

Vindelkusken

I fredags kväll fick jag det dystra beskedet att min häst visade koliksymptom :( Han ville inte äta och låg ner mycket och rullade. Han avlastade även vänster bakben och det vad knäpptyst på vänstersidan. Vi åkte in till veterinären så fort vi skottat fram transporten, och det visade sig att han var kraftigt förstoppad och uttorkad. Han sondades, fick laxerande och sattes på dropp. Vid midnatt åkte vi hem och promenerade i skift hela natten. På morgonen rann det maginnehåll ur näsborrarna :eek: Vi åkte in så fort som möjligt, och vet sondade ut 10 liter halvsmält mat och vätska :o Hon var tveksam till om han skulle överleva...

3 dygn senare bestående av massvis med dropp, promenader och sondning, laxerade han igen. Denna gång kom det inte ut genom näsan utan där bak :) Han mådde mkt bättre och började bajsa själv :D Temp och puls var normala och det hördes tarmljud även från vänster sida.

Skönt att få skriva av sig lite... Det har varit prövningens år för oss båda. Mitt första år som hästägare har inneburit en hel del resor till veterinären.

Nu till min fundering... Jag fick en massa tips och råd om hur jag ska sköta pållen i fortsättningen av veterinären och de kommer jag givetvis att följa. Men finns det nåt ni har märkt är bra för att förebygga förstoppning? Och uttorkning i möjligaste mån. Tacksam för alla svar :)

Sv: Svår förstoppning

Gräsligt, men skönt att det blev bra.

Min ponny hade koliksymptom för 2 veckor sedan men det var ingenting som liknade det där :eek:

Ett tips, jag blötlägger Betfor i supermycket vatten o han sörplar i sig allt, då vet man att han får i sig lite extra vatten iaf.

Ja det var riktigt fruktansvärt. Och jag mår så dåligt över uttorkningen... De har inget vatten i hagarna och stallvärden bär inte ut något. Det fryser ju på en gång och jag kan inte fara dit flera gånger om dagen för att byta (nu gör jag det men i fortsättningen...).

Betfor fick jag också som råd av veterinären. Dels ger det ju, som du säger, vätska och tydligen är det lösande också.

Kan du inte investera i en egen Thermobar (eller liknande) som du kan ha i hagen till din häst? Finns det möjlighet att dra en elkabel till hagen?
Hästarna dricker mycket ur dem, är min erfarenhet. Vattnet blir lite ljummet vilket de flesta gillar.

Jag skulle väldigt gärna vilja det. Det är dock ganska långt till elluttag men med skarvsladd kanske det går. Och det vore ju det absolut bästa. I dagsläget har jag inte råd, så det får bli att byta hinkar. Men en vacker dag, åtminstone till nästa vinter kanske...

Jag har en shettis som behöver dricka ordentligt när det är fruset ute. Tills vi har ordnat thermobar ger jag ljummet vatten med äpple i ett par gånger om dagen när hon är ute i hagen. Hon är ointresserad av vatten men kan inte låta bli äpplena. Får i sig rejält med vatten när hon sörplar efter dem. I o med att det är fruset ute så kan inte vattnet stå o vänta på att hon ska behag dricka. Då hinner det frysa igen.
Hon får också 1 dl betfor med mkt vatten 3 grr dagen. peppar, peppar, så har hon hittills inte fått återfall av grovtarmsförstoppning...

Okej, smart med äpple :) Idag och igår (sedan vi kom hem från vet) har jag hällt blötläggningsvatten från betfor i vattnet, men han dricker ändå inga mängder. Iofs blev han "övervätskad" med dropp på stationen, så han kanske inte är så sugen. Hur gör du med äpplena? Delar, hackar?

Ja det var riktigt fruktansvärt. Och jag mår så dåligt över uttorkningen... De har inget vatten i hagarna och stallvärden bär inte ut något. Det fryser ju på en gång och jag kan inte fara dit flera gånger om dagen för att byta (nu gör jag det men i fortsättningen...).

Prata med stallvärden om en ekonomisk lösning. Allt som är lite besvärligt brukar lösa sig om man erbjuder en peng. ;)
Fråga rätt ut vad vederbörande vill ha betalt för att ställa ut en spann vatten vid utsläpp och byta vattnet (om det är fruset) vid lunchfodringen. Du ska se att det inte blir så dyrt/besvärligt om man lägger fram det på rätt sätt. Det är ju värre om man bara ber om tjänster hela tiden.
Kanske ni kan byta tjänster på något sätt? Du kan mocka en box åt denne om dagen i gentjänst? Allt för att slippa köra extra vändor, för jag gissar att du inte bor/jobbar granne?
Då kan du spara till en Thermobar till nästa vinter.

Lite tips som jag kan komma på:
-Gör iordning en hink vattnig betfor som han ska få på morgonen innan hagen.
-Ge inte kraftfoder i onödan och inte stora givor åt gången
-Ordentligt med hö
-Linfrö kan hjälpa, och olja
-Motion varje dag
-Ställ in gott vatten i boxen, med juice eller betfor i:)

Jag sköter alla utsläpp på vardagarna (jobbar av hyran på så sätt, är arbetslös kan tilläggas), så på morgonen kan jag själv bära ut vatten. Det är resterande dagen som det blir problem. Men som du säger, allt går att köpas. Man kanske kan göra iordning några hinkar som de kan byta ett par gånger.

Tack för tipsen! De flesta punkterna är tillgodosedda. Jag tror att hela historien med hans förstoppning kan bero på att han inte jobbat på två månader pga hälta. Men nu kan vi sätta igång med träningen så jag hoppas att det går åt rätt håll.

Förresten, jag vet ju att det varierar beroende på hästens storlek, kvalitet på höet osv, men OM man ger betfor endast i "lösande" syfte, hur mycket ska man ge för att det ska ha effekt? Veterinären trodde ca 1 hg, kan det vara bra tror du till en C-ponny? Bara ungefärligt... Eller behövs det mer för att det ska hjälpa?

men fy vilken mardröm! Skönt att de löstes.
Vad ger du för foder? pelleterat kan vara rätt farligt.
går hästen ute mycket? mat? motionering?

Jo det var riktigt hemskt. Man fick bara hoppas att han skulle kämpa på. Dessvärre har jag ju gett pellets, för jag ville göra slut på påsen jag köpt och jag var inte medveten om risken med det. Så min okunnighet har kanske varit en av orsakerna till förstoppningen. Nu har jag gett bort säcken till en annan i stallet, och pållen min får bara betfor istället, efter tips från veterinären. Har ni några förslag på annat foder som är bra för magen? Han har även tappat mycket i hull och kondition på de här dagarna av svält. Han är ett riktigt spjälstaket :crazy:

Han går ute i en "normalstor" (inte enorm men ingen sjukhage precis) hage ca 12-14 h per dag. Han motioneras varje dag men han har nyligen varit halt så det har bara blivit promenader de senaste två månaderna. Annars är det varierad motion ca 1 h om dagen som gäller.

Jo det var riktigt hemskt. Man fick bara hoppas att han skulle kämpa på. Dessvärre har jag ju gett pellets, för jag ville göra slut på påsen jag köpt och jag var inte medveten om risken med det. Så min okunnighet har kanske varit en av orsakerna till förstoppningen. Nu har jag gett bort säcken till en annan i stallet, och pållen min får bara betfor istället, efter tips från veterinären. Har ni några förslag på annat foder som är bra för magen? Han har även tappat mycket i hull och kondition på de här dagarna av svält. Han är ett riktigt spjälstaket :crazy:

Han går ute i en "normalstor" (inte enorm men ingen sjukhage precis) hage ca 12-14 h per dag. Han motioneras varje dag men han har nyligen varit halt så det har bara blivit promenader de senaste två månaderna. Annars är det varierad motion ca 1 h om dagen som gäller.

Något som är mycket milt för magen är pelleterat gräs. Dvs lusernpellets.
Blötlägges kvällen innan med 3 delar vatten. För hullets skull tillsätt ca 1/2-1 dl vanlig olja. Solros, eller annan olja.
Börja vänja in hästen på bara 2 dl pellet+6 dl vatten. Öka succesivt med ca 1 dl i veckan, tills du är uppe i ca 2l pellet och 6 l vatten, så ska du se att du får upp din häst i hull, med gröten.
Dela gärna upp grötgivan på 2 ggr/dag.
Glöm inte mineraler och andra nödvändiga tillskott.
Ovanpå gröten, lägg 1 dl torrt psylliumfrö, mot förstoppning pga av lera, sand och jord.

Tack för tipset! Vad är fördelarna med att ge lusernpellets istället för hackat strå (heter det så?)?

Lucern vill jag varna för! Min ponny fick ett mkt svårt kolikanfall förra året, utlöst av utfodring med lucern.

Ger nu en foderstat baserad på; Krafft Grund 2 kg, väl uppblöt betfor ca 1 liter, linfrökaka 2 dl samt 10-12 kg hö/dag. Peppar, peppar - han har inte fått kolik fler gånger. Snålar jag på betforn så kan han ibland visa milda symptom och då är det bara att öka på mängden igen. Han blir nämligen ohyggligt pigg och het av betfor:crazy:så ibland försöker jag minska ner på mängden.

Vintertid ger jag mina linfrökaka i varmvatten på morgonen.

Den ena dricker 2 hinkar- mest för att det är så gott:rofl:
Slemmet som bildas är ju ett plus för tarmarna.

Då behöver de inte dricka i hagen o jag kan vara lugn.

Ojoj det lät ju inge bra. Vi har just fått analysen på vårt hör och kvoterna ser bra ut, så jag tänkte öka på hömängden i första hand, samt ge betfor. Hur hanterar man linfrökaka?

Den kan ges torr eller blöt.

Hela vitsen med en sån som din eller att man är förebyggande är att man håller magen i trim o de dricker av det väldigt bra. Funkar konstigt nog inte lika bra med betforvatten- på den ena:rofl:

Okej, kan ju vara värt att kolla upp :) Hästen drack bara fyra liter ur sin hink inatt, och bara några liter under gårdagen. Jag vet inte om han föredrar vattenkoppen när jag blandat i betforvatten i hinken... :confused:

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 738
Senast: Luleå
·
Distans Det vart en oväntat lång dag! Bestämde mig ju (med hjälp av er här) att rida hästen jag fått låna som var nyskodd på Rönningeritten. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 116
Senast: movgli
·
A
Hästvård Jag fick äntligen hämta hem honom igår. Efter 5 långa dagar. De första två dygnen stod han på dropp pga av uttorkningen och fick genomgå...
Svar
7
· Visningar
1 159
Senast: asmodeus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna