Svar direkt, tack!

G

Grimhild

Måste ge besked idag om hurvida jag ska hyra hus med tillhörande stall. Har suttit och räknat hela natten, och den enda siffran jag är osäker på är hur mycket hö/hösilage som går åt / vintermånad till två hästar (en nordsvensk, en fjording), räknat i stora rundbalar. Förslag, någon? :bow:

Sv: Svar direkt, tack!

Det är väl bara du räknar på ett visst antal kilo varje dag, säg att vi tar till i överkant nu då och dina båda hästar får tio kilo var varje dag, så räcker en rundbal på 300 kg i 15 dagar. Alltså blir det då två balar i månaden.

Det beror ju förstås på hur mycket du vill ge dem, men som du ställt frågan så antar jag att det är fri tillgång som gäller. Även det är ju högst individuellt.. Min kallblodstravare åt i vintras allt mellan 10 och 25 kg/dygn beroende på hur kallt det var. Det var torrt hö, så för silage får du lägga till mer kg i förhållande till hur mkt mer fukt ditt silage innehåller.. mao skitsvårt att veta i förväg!!

Vet du på ett ungefär hur mycket hästarna i fråga har ätit tidigare?

Har bara haft häst en vinter. Då hade dom inte fri tillgång, men jag har inte koll exakt på hur mycket dom fick (det var dessutom 5 hästar det gällde då). Men det hände att vi stall ut någon halmbal då & då, bara för att dom skulle ha lite att tugga på. Och för att dom inte skulle stå konstant och äta & skita i vindskyddet :crazy:.

Om du ska ge stora rundbalar till bara två hästar är risken att du får kasta balar för att d är dåliga innan de tagit slut pga att hästarna ätit upp dem.

Du menar att det bli dåligt innan hästarna hinner äta. Mm, har haft det i åtanke. Därför blir det troligtvis hö som står på menyn.

Såg ju nu att du skrivit HÖ/hösilage...läste lite snabbt och tänkte stora balar = silage...så kan det gå...

Hösilaget blir ju dåligt, men hö i stora rundbalar kan också vara lite vanskligt och risken är att de är dåliga längst in eftersom det är svårt att få dem helt torra. Sen kan ju vikten på hörundbalar vara väldigt olika också, och det är svårt att veta ungefär hur mycket dina hästar äter.

Om det är hösilage i balar skulle jag gissa att en bal räcker mellan 12- 14 dagar. Vi har 3 fjordingar och en shettis dem äter typ upp en bal på 8 dagar på vintern..

I vårt stall åt 7-8 hästar (ca hälften stora, hälften C- & D-ponny) upp en stor bal varannan, var tredje dag i vintras. Om man räknar på fri tillgång hö så finns det en siffra som säger ungefär 18 kg hö/ 500 kg häst och dygn. Men, som allt annat är det ju beroende av så mycket annat. Hästtyp, temperatur ute, övrig utfodring o s v, o s v.
Så du får nog gissa dig fram lite i räkningen, men lycka till i alla fall !

Liknande trådar

L
Anläggning Hej! Vet att det finns en hel del trådar om helinackordering, men känner fortfarande (efter många timmars läsning) att jag behöver lite...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 675
Senast: CiderGirl
·
Foder & Strö Min pålle har väldigt känsliga luftvägar och han bildar lätt slem i lungorna. Pga. detta så äter han endast hösilage, vattnat hö...
Svar
11
· Visningar
1 573
Senast: Shaggy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästmänniskan Behöver andras syn på det hela för just nu sliter jag bara håret över hur jag kan känna så här... Det har väl varit i nån månad nu...
2
Svar
28
· Visningar
3 740
Senast: EmblaAsk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar