Svår att ställa

C

ChilliPoP

Min ponny har svårt att ställa , hon går bara och stretar imot oftast i skritten och galoppen, i traven mjuknar hon lite och kan gå jätte fint men annars blir hon väldigt "hård i munnen".

Vi har kollat munnen på henne och hon har inga sår mm.
Jag funderar också på att byta bett.
Hon går och stretar imot när andra ryttare rider henne också.

Någon som har tips på övningar eller så?

Chillipop.

Sv: Svår att ställa

Hon har inte ont nånstans eller någon låsning? Är det likadant i båda varven?

Nej inte vad jag vet men hon är ju inte ung precis så hon blir ganska stel,eller så är det bara jag som värmer upp dåligt jag vet inte men vi har ju tränare och så, men det går tillslut om man värkligen kämpar.
Hon har svårast i vänster.

där har du kanske svaret. En gammal häst behöver mjukare och längre uppvärmning. Det finns stretchning-övningar och yoga-grejer man kan göra och det mjukar nog upp. Annars kanske du måste tänka på din handfattning och som sagt bett och annat - ifall det inte sitter i nacken/halsen.
Kämpa dock inte mot hästens förmåga. Är den helt okapabel att böja halsen eller ställa i nacken ska du inte slita och slita tills det funkar. Bättre ta reda på anledningen

Det kanske är en bra ide att byta bett.:):):):)
Om du vill "strecha" halsen och nacken kan du ställa dig ungefär vid bogen och ge hästen en morot. Om den går, bara "följ efter bogen" så att halsen är böjd. Har aldrig testat det själv, men läste det i en bok.:bump::bow::)

OK tack för förslagen!
Men jag vill fortfarande få mer :D

Äldre hästar blir ju lättare stela än unga så det första jag skulle göra är att ta ut en ET som gick igenom hela hästen för att eliminera tankar om låsningar och stela muskler. Då kan du samtidigt få jättemycket bra tips på stretching övningar för att underhålla hästen :)

Lycka till!

Hehej! Har också en äldre häst som jag fått kämpa mycket med när det gäller ställningen.

Det som har hjälpt mig var att dels jobba henne från marken innan jag själv hoppar upp. Att man först skrittar fram i 10min o sedan jobbar från marken med att få hästen att böja och ställa. Och framför allt att den ska spåra. Man kan göra detta i både skritt och trav. Om du inte har gjort det förut är ett alternativ att longera (med inspänningar.)

Sedan har jag även bytt bett, som du var lite inne på. Jag bytte till ett kandar som förändrade otroligt mycket! Hon blev en helt annan häst. Så att prova ett annat bett kan vara ett alternativ, men om du funderar på ett skarpare bett tycker jag att du borde prata med din tränare först. Glöm inte heller att variera. Syftet med kandaret var att göra henne känsligare, även på det vanliga tredelade.

Så till den största förändringen: jag bytte ridsätt! Började med den klassiska dressyren ist, som verkligen tar hänsyn till hästen och dess fysik. Massa mjukgörande jobb, inga krav som inte hästen klarade av, inga bakåtverkande tygeltag. Ett annat tänk helt enkelt fast med samma mål. Plötsligt fanns inte problemet med ställning/böjning längre.

Det blev nog lite luddigt, men jag hoppas det väckte en tanke iaf =)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 047
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 278
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 295
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25