Sv: Svår att leda. Ledarskapsövningar önskas.
vet att det finns lite olika synsätt på hur man skapar ledarskap, och hur det visar sig. Men jag kan ju dra ett par snabba saker som jag har fått lära mig och som funkar utmärkt för mig!
1. Hästen ska alltid gå bakom dig! finns många som säkert menar att det är säkrast att ha hästen jämsides för att kunan hålla koll på den, men om man har den bakom sig så brukar det i de flesta fall betyda ett du är ledare, den följer... såtillvida hästen bara är lat o inte orkar gå om dej! XD
för att hålla hästen där gäller det att vara uppmärksam, och att göra att hästen är uppmärksam på dig. gör tvärstopp. Går hästen in i dig då, så kör ut en armbåge eller dra upp nån arm så att du tydligt visar STANNA! Funkar inte heller detta så vänd dig hastigt om när du gör tvärstoppen och gör nån grimars, typ blotta tändena och se allmänt asarg ut. det är en naturlig grej hästar emmelan, och brukar därför förstås av hästen. visst ser man helt dum ut, men det kan det vara värt!
funkar inte heller detta, ja gäör då som en häst hade gjort i samma situation. Sparka! du måste visa att du är den ranghöga, och om hästen har fått ett par försök och forfarande beter sig illa, visa ordentligt. En kick i bogen på hästen, och den bör definitivt ha förstått vinken...
När man väl har fått den bakom sej kan det vara bra med lite följa-övningar. Vänd dig om och gå mot hästen ibland så att den backar, ändra riktning och den ska fälja dig i den nya riktningen osv...
2. Det handlar ju som du säkert redan vet om att vara bestämd. Tänk att du har en radie på en halv meter runt dig. Om hästen är gå-påig och inte respekterar ditt utrymme, ja visa då bestämt att den inte får vara där. I regel brukar man säga: Först ber man lite försiktigt. Funkar inte det så kräver man lite hårdare och tydligare. Har hästen fortfarande inte brytt sig, då jäklar SKA dne flytta sig, och det kan ske genom en grimars o en jäkla tydlig knuff eller spark! Det sista ska normalt sett inte behövas, men har man en arrogant häst som inte har koll på vem som är ledare så kan det vara ganska nödvändigt...
som sagt, alla håller säkert inte med, men jag som brukar handskas med hästar som gått på lösdrift hela sina liv tycker att det lättaste sättet är att använda lite häst-signaler!