Svår att leda. Ledarskapsövningar önskas.

K

Kaweria

Min häst kom hem för ett par dagar sedan. Hon är helt underbar på alla sätt. Men.. Hon är svår att leda ute. Hon går liksom i sin egna värld och verkar inte ha koll på att jag håller i grimskaftet. Lite tittig nu för att stället är nytt och är det något som är otäckt är det svårt att få stopp på henne. Hon drar inte men jag måste göra små volter för att få stopp på henne. Försöker vara först och leda henne. Har även lite strul när det gäller att kratsa hovarna. Hon fumlar runt och har svårt med balansen. När man väl fått en hov bra ja då går resten bra. Testar hon mig? Jag tror ingen har hanterat henne så mycket nere i holland. Har ni tips och råd hur jag ska få en lugn och lydig häst mellan hagarna,stallet och ridhuset?

Sv: Svår att leda. Ledarskapsövningar önskas.

vet att det finns lite olika synsätt på hur man skapar ledarskap, och hur det visar sig. Men jag kan ju dra ett par snabba saker som jag har fått lära mig och som funkar utmärkt för mig!
1. Hästen ska alltid gå bakom dig! finns många som säkert menar att det är säkrast att ha hästen jämsides för att kunan hålla koll på den, men om man har den bakom sig så brukar det i de flesta fall betyda ett du är ledare, den följer... såtillvida hästen bara är lat o inte orkar gå om dej! XD
för att hålla hästen där gäller det att vara uppmärksam, och att göra att hästen är uppmärksam på dig. gör tvärstopp. Går hästen in i dig då, så kör ut en armbåge eller dra upp nån arm så att du tydligt visar STANNA! Funkar inte heller detta så vänd dig hastigt om när du gör tvärstoppen och gör nån grimars, typ blotta tändena och se allmänt asarg ut. det är en naturlig grej hästar emmelan, och brukar därför förstås av hästen. visst ser man helt dum ut, men det kan det vara värt!
funkar inte heller detta, ja gäör då som en häst hade gjort i samma situation. Sparka! du måste visa att du är den ranghöga, och om hästen har fått ett par försök och forfarande beter sig illa, visa ordentligt. En kick i bogen på hästen, och den bör definitivt ha förstått vinken...

När man väl har fått den bakom sej kan det vara bra med lite följa-övningar. Vänd dig om och gå mot hästen ibland så att den backar, ändra riktning och den ska fälja dig i den nya riktningen osv...

2. Det handlar ju som du säkert redan vet om att vara bestämd. Tänk att du har en radie på en halv meter runt dig. Om hästen är gå-påig och inte respekterar ditt utrymme, ja visa då bestämt att den inte får vara där. I regel brukar man säga: Först ber man lite försiktigt. Funkar inte det så kräver man lite hårdare och tydligare. Har hästen fortfarande inte brytt sig, då jäklar SKA dne flytta sig, och det kan ske genom en grimars o en jäkla tydlig knuff eller spark! Det sista ska normalt sett inte behövas, men har man en arrogant häst som inte har koll på vem som är ledare så kan det vara ganska nödvändigt...

som sagt, alla håller säkert inte med, men jag som brukar handskas med hästar som gått på lösdrift hela sina liv tycker att det lättaste sättet är att använda lite häst-signaler!;)

Ett sätt som funkar jättebra när det gäller att visa hästen att den ska gå lugnt och fint bakom dig i grimskaftet är följande:
Hästen ska gå bakom dig. När den börjar gå förbi dig: Vifta upp med grimskaftet framför ansiktet på den. Hjälper det inte: Vifta kraftigare och se till att hästen får en dask av grinskaftet. Så snart hästen fattar vinken och placerar sig bakom dig går du vidare som om inget hade hänt. När den försöker gå förbi igen (för det kommer den att göra!) så: Upp med grimskaftet. Hästen fattar, du bara knallar vidare helt lugnt.

Om du ser efter hur hästar gör mot varandra när den med lägre rang försöker passera ledaren så går det till ungefär så. Ledaren viftar irriterat med svansen och svänger huvudet mot den ranglåge, som då snällt intar sin plats i ledet.
Det efterliknar man med det viftande grimskaftet.
Om hästen är riktigt besvärlig brukar jag snurra grimskaftet framför mig när jag går. Om hästen bara knallar på får den grimskaftet i ansiktet gång på gång, och då brukar den inse vad det handlar om och placera sig rätt.

Lycka till!!

ovan nämda lösning är ju oxå en variant som är skitbra! Den jag skrev är ju väldigt "klargörande" och man brukar normalt sett bara använda de tydligaste av övningarna där på hästar med rejäla ledarskapsproblem! :P Är hästen ändå ganska lugn så kan ju Cornelias funka bättre... Men skulle det inte räcka (vilket jag dock tror att det gör) så kan du ju alltid testa den andra metoden...

Det viktigaste är iaf att: Hästen ska hålla sig bakom och respektera dig. Sen ska det gärna ske med signaler som hästen förstår. Så länge hästen håller sig bakom så är man lugn, men försöker den passera så måste den veta att den inte får det!

Tack för era svar! Ska från och med nästa gång jag leder henne inte tolerera att hon drar framför mig. Idag gnäggade hon när hon såg mig komma mot hagen. Hon verkar tycka om mig ialf :love:

Ville bara tala om att ett under har skett :bow: Igår tränade min medryttare min häst att gå fint i grimskaftet. Idag så tänkte jag nu ska jag minsan bestämma (visste inte hur bra det gått igår). Så med stort självförtroende och bestämd gick jag till hagen för att hämta in henne. Beredd på ett kast när hon kommit ut ur hagen men inget kom?!? Vi gick förbi hingsten som hon har varit spattig emot :o Inget händer. Hon gick from som ett lamm bakom mig. Så i chock ledar jag in henne i stallet utan problem. Sen gick vi till ridhuset och lekte följa john och gjorde div. övningar. Kan knappt tro det är samma häst! Tack för era råd som jag och medryttaren nu tränat. Är helt övertygad om att problemet är löst nu. På bara 1½ dag! :)

Min häst kom hem för ett par dagar sedan. Hon är helt underbar på alla sätt. Men.. Hon är svår att leda ute. Hon går liksom i sin egna värld och verkar inte ha koll på att jag håller i grimskaftet. Lite tittig nu för att stället är nytt och är det något som är otäckt är det svårt att få stopp på henne. Hon drar inte men jag måste göra små volter för att få stopp på henne. Försöker vara först och leda henne. Har även lite strul när det gäller att kratsa hovarna. Hon fumlar runt och har svårt med balansen. När man väl fått en hov bra ja då går resten bra. Testar hon mig? Jag tror ingen har hanterat henne så mycket nere i holland. Har ni tips och råd hur jag ska få en lugn och lydig häst mellan hagarna,stallet och ridhuset?

Jag vet ionte riktigt, men det verkar som om hon behöver respekt för dej. Ett test är att försöka få henne uppmärksam. Och espektera dej som ledare.
ta ut henne på ridplanen eller nåt inhängnat område utan gräs, då kan du andvända en lina eller ett långt grimskaft. låt linan löpa och så att du inte har nån kontakt med hästen. hästen ska vara uppmärksam på dej. Strula på tills att det e dig hon har öronen riktade mot.
Då vänder du dej framåt, rundar axlarna och kryper ihop. Och går lite sakta framåt. Hästen ska då följa dej. När du sedan ställer dej upp, rätar på ryggen och pressar ut axlarna, ska den stanna ögonblickligen. Du ska alltså få hästen med hjälp av ditt kroppspråk intresserad av dej och resperkera dej. Funkat jättebra för mej :d lycka till! :)

Ibland blir man förundrad över hur man tror man tränar hästen men egentligen tränar man sig själv :D.
Tänker på sakerna du skrev som tex
Idag så tänkte jag nu ska jag minsan bestämma. Så med stort självförtroende och bestämd gick jag

Diny

Ja du har så rätt. Det var nog jag som behövdes tränas mest :rofl:

Om du har en repgrimma kan du när du går plötsligt stanna och backa henne några steg . Behöver inte gå många steg fram innan du på nytt backar. Hon kommer efter ett tag vara uppmärksam på dig.

Hon kommer också se dig som ledare så att hon följer dig, då gärna bakom, som någon här sa. Men att börja att ha henne bakom och hon "skätter" till/fram kan för dig vara farligt. :crazy:

Men snart så lär hon sig att följa och kolla var du är. Avancera gärna och ändra riktning så att hon VILL följa dig var du går.

Lycka till.:)

Trav

Ja vi gjorde massor av kringelikrog svängar när vi var i ridhuset. Gick jättebra och hon stannade på mitt kommando. Hade dock lite problem med backningen. Vi körde en del stanna kvar övningar i boxen också idag. Hon fick inte gå ut från boxen förrän jag sa till. Tog ett tag innan hon fattade vad jag menade. Blev lite sur men jag gav mig inte. Innan har hon bara gått ut. Hon är stor så har varit svårt att fått stopp på henne.

En tipsade mig om att repgrimma är bra att ha när vi övar detta. Fick inge svar på varför det är bra så undrar nu hur funkar en sådan?

Att backa är mkt dominerande. Så det kan ta lite tid innan det funkar hundra om hästen inte lägger över ledarskapet lätt (som min dam tex :angel:)

Det förutsätter att hästen inte har ont någonstanns så det smärtar i att backa mm

En repgrimma är ju smal och "reagerar" på minsta grej du gör, det känner ju hästen såsom en förhållning i grimskaftet. tillslut så räcker det att du "anar" med grimskaftet så får du respons.

Att hon inte backar kan förklara att hon inte vill vara dig underlägsen utan vill bestämma.

Backa något steg till att börja med, och öka efter hand. Vet du om hon har ont eller så? Reagerar hon för tryck i rygg/länd?

Om hon däremot är helt "frisk" så får du ta i lite extra för att backa henne, för att visa henne att hon ska bakåt. När hon sedan har lärt sig ditt språk, vad du menar så brukar detta inte vara några problem.

Sedan kan du öva med att förfina dina "hjälper" så at de blir minimala.

Ville bara tala om att ett under har skett :bow: Igår tränade min medryttare min häst att gå fint i grimskaftet. Idag så tänkte jag nu ska jag minsan bestämma (visste inte hur bra det gått igår). Så med stort självförtroende och bestämd gick jag till hagen för att hämta in henne. Beredd på ett kast när hon kommit ut ur hagen men inget kom?!? Vi gick förbi hingsten som hon har varit spattig emot :o Inget händer. Hon gick from som ett lamm bakom mig. Så i chock ledar jag in henne i stallet utan problem. Sen gick vi till ridhuset och lekte följa john och gjorde div. övningar. Kan knappt tro det är samma häst! Tack för era råd som jag och medryttaren nu tränat. Är helt övertygad om att problemet är löst nu. På bara 1½ dag! :)

kul att höra att det går frammåt! :D kan tänka mej att det finns mycket kvar att göra, men en sån förändring är ju jättebra verkligen!
Kan säkert ligga nått i din inställning med;) det behövs ofta inte mer än ett bestämt och självsäkert kroppsspråk för att hästen ska reagera. Keep up the good work! ;)

Hej! En annan övning som brukar fungera är om du står vänd mot hästen med grimskaftsänden mellan händerna. Höj grimskaftet i hästens ögonhöjd, var självsäker med kropp och blick och gå mot hästen. Nu ska hästen backa rakt bak när du går mot den. Hästen får inte försöka vända sig bort, då rättar du till hästens huvud så hästen är upprätt mot dig igen. Om hästen inte backar sammanför du händerna så att grimskaftet slakar mellan händerna och sedan drar du snabbt isär händerna så att grimskaftet stäcks ut med en "smäll". Grimskaftsänden mot hästen ska vara slak. Det är inget ryck eller slag mot hästen utan endast din utstrålning och ev grimskaftet som klatschar som ska få hästen att backa. Så fort hästen börjar att luta kroppen för att backa avslutar du och slappnar av i kroppen. Det är viktigt att du avslutar när hästen påbörjar rätt rörelse. I början är det viktigt att hästen försöker. Alla rätta försök ska belönas. Den avslutande rörelelsen kommer av sig själv. Hästen måste lära sig att alla försök är bra. Du kommer snart få en häst som villigt har koll på vad du vill och älskar att försöka lista ut vad du är ute efter. Kolla gärna på natural trick trainings hemsida, där finns roliga övningar som motiverar din häst ännu mer. Det är perfekt att blanda ledarskapsövningar och ntt. Håller själv på med både och. Skitkul att hästen blir så motiverad. Lycka till!

vilken bra trådd =)

Jag gör följande övning när jag vill; att pålle ska vara uppmärksam på mig, inte springa över mig samt för att kolla ledarskapet då och då:

Jag placerar pålle bakom mig. Går några steg och sen bankar jag ner en fot i marken och tvärnitar. Man brukar få en reaktion på en gång ;)
Pålle brukar tvärnita iaf. Så börjar jag backa med lätt viftande armar - pålle SKA backa. Sen fram igen. STOPP, backa, stå still, fram.
Sen brukar pålle hålla sig på avstånd men samtidigt vara med. :)

/Frida

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 033
Senast: Wingates
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Exile
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 975
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka