Svår att få UT ur transporten...

S

sabbet

Nu ni ska ni få höra på ett lite annorlunda problem som jag har!
Min häst springer glatt IN i transporten, men sen när vi ska ut så står hon bara stilla och VÄGRAR röra sig. I all annan hantering lyssnar hon på kommandot "back", men det funkar inte här. Man kan trycka hur mycket man vill på bringan, hon rör sig inte en cm.

Anledningen till detta är att hon har halkat en gång när vi lastade av henne, hon klev snett ut och hamnade utanför rampen. Gången efter gick det bra att lasta ur henne, men de tre senaste gångerna har det varit problem. Första gången gick hon ut efter ett tag, andra gången fick jag hjälp av en tjej så vi "vinchade" ut henne genom att stå på varsin sida av henne och hålla ett grimskaft över bringan på henne. Men igår så funkade inte detta heller...

Har ni några tips på hur jag kan träna på detta? Jag vill ju visa henne att hon kan backa ut utan att göra illa sig. Godis är jag tveksam till om det funkar då hon är totalt ointresserad av mat när hon står i transporten (hon liksom koncentrerar sig). Brukar försöka ge henne en bit morot när hon har gått in i transporten, men det vill hon alltså inte ha. Hon är inte stressad när vi lastar ut, hon bara står där och vill inte gå ut. Hon står och tittar bakåt hela tiden, som om hon funderar på vad som finns där bakom henne.

Tacksam för tips!
/Sabina

Sv: Svår att få UT ur transporten...

En bekant till hade samma problem med sin isis. Det löste hon genom att liksom "krama" hästens rumpa, så att hon kände att hon hade stöd på båda sidor, sen kommenderade hon back och då backade stoet. Så småningom räckte det med att hon drog lite lätt i svansen så förstod stoet att hon var där och såg till att allt gick bra.

Detta med att "krama" rumpan är väl egentligen inte ett jättebra tips, krävs en rätt cool häst för att det ska funka. Men kanske kan du lära hästen mha svansen att du styr henne rätt.

Försök att ställa transporten i nedförsbacke då blir det inte lika brant när hästen ska backa ut. Ju mindre nivåskilnad mellan släp och backe desto bättre. Jag har en alldeles utmärkt grop på min stallplan där ställer jag alltid släpet när jag ska öva med unghäst.
Rampen bör ligga stadigt mot backen men det vet du säkert redan

Både min häst jag har nu och stoet jag hade innan har varit svåra att lasta ur... Båda två alltid varit mycket lätta att lasta (tappade mitt sto utanför hagen en gång och hon kilade glatt iväg rund stallknuten :crazy: Fick plocka ur henne ur stallägarens transport som stod öppen på gårdsplanen:rofl:) Stoet åkte alltid smalt, kunde inte hålla balansen när det var brett, och vid urlastning ville hon inte backa ut utan övertalning och då skjöt hon sig själv som en projektil ut ur transporten, mellanlandade inte på lemmen... Provade en dag att flytta mellanväggen åt sidan innan urlastning:idea: och hon gick ut hur lugnt som helt, fortsatte med att alltid flytta mellanväggen efter det och det var aldrig några problem. Tror hon kände sig trängd när hon skulle backa smalt. Hästen jag har nu har inte någon rädsla för att backa ut, står mest kvar och filosoferar... Väcker honom genom att dra ut honom i svansen...:D Inte exemplariskt, jag vet!

Har också haft en sådan häst.. Trodde inte mina ögon, frågade försäljaren om hon var lättlastad å det va hon ju :angel: Tänkte aldrig på att fråga om hon gick ut :smirk:

Fick nästan panik, hade lånat transporten och hon höll på att trycka sönder den :eek: Men kom ut till slut och det visade sig att hon bara åkt lastbil förut :idea: Tyvärr gick hon bort i tarmvred, så dt hann inte bli så många resor :cry:

Hon åkte smalt och lastades ut smalt den gången hon halkade. Fast efter det har hon fått stå brett och lastats ur brett så då borde hon inte känna sig trängd. Att dra i svansen har jag faktiskt provat, men det hjälper inte. Hon bara står där och spjärnar emot med alla fyra :angel:

När hon väl går ut så tar hon det ganska lugnt, så det känns ju bra iaf.

/Sabina

Hm... intressant idé, dock går det bara att genomföra på hemmaplan, svårt om man åker bort och ska försöka hitta en backe ;) Fast å andra sidan kan man ju träna, träna, träna hemma i backen så hon inser att det inte är farligt. Sen kanske det går bra även på plan mark... ska prova detta!

Tack för tipset! :bow:

/Sabina

Hm... hon verkar liksom inte bry sig alls vad jag säger, vilket är lite jobbigt. Hon ser ju att jag står utanför, men vill inte gå ut ändå. Hon är cool så visst skulle jag kunna krama rumpan, men hon skulle nog tycka att jag var lite knäpp då, haha ;)

/Sabina

Min häst var oxå så..

prova med att vänta ut henne, jag stog i ca timmen och väntade tillslut blev hon otålig och började backa..

Om din häst nu går in i transporten snällt kan du ju prova att stanna på rampen och träna på att backa där ifrån..

Ok, måste du vänta ut henne varje gång eller var det bara första gångerna du tränade med henne?

/Sabina

Min häst var oxå så..

prova med att vänta ut henne, jag stog i ca timmen och väntade tillslut blev hon otålig och började backa..

Om din häst nu går in i transporten snällt kan du ju prova att stanna på rampen och träna på att backa där ifrån..

Jag har också en gång råkat ut för en (buke-)häst som vägrade backa ut transporten. Jag blev ställd, hästen vägrade och eftersom klockan var efter 03 och natten varit lång så gjorde vi så att vi lyfte ut mellanväggen och hon fick vända sig, något hon sagt till oss flera gånger när vi energiskt försökte få henne att backa ut.

Vi hade alltså inte haft med hästen att göra innan utan bara lastat om henne från lastbilen hon kom med och rakt in i en finka.

Svaret torde vara att träna hästen att backa på rampen INNAN man låter den gå hela vägen in. Något jag garanterat kommer att göra om jag blir inblandad i transport av en okänd häst någon mer gång.

Har haft samma problem med två av mina hästar.... båda var tidigare vana att åka lastbil.

Träna mycket på att backa dom för hand på plan backe och sedan i nerförsbacke, när detta funkade började vi träna på att backa ur transporten.

Jag gjorde så att de bara fick ta nåt steg på och sedan backa av, detta avanserade jag gradvis och de gick allt längre in och backade ur. Tillslut gick de ända ut och backade sedan av.

Var väldigt noga med att stödja bakdelen så hästen ej trampar utanför...

Lycka till

Tack för bra tips! :bow:

Hon har precis opererats så jag kommer inte kunna träna detta på ett tag. Men att backa i nerförsbacke är ju smart! :idea: Hade jag inte kommit på själv. Sen att backa från rampen, som även någon annan föreslog är ju inte en dum idé, då borde det bli lättare för henne att placera fötterna.

Man får nog vara några stycken första gångerna så man kan stödja henne på båda sidor om rampen.

/Sabina

Jag har 2 st som haft samma problem. Jag gjorde så här. Började med att de bara fick gå up på rampen med frambenen. Sen backade jag ner dom. Höll på så en massa gånger. Lät dom gå upp en bit till eftersom. Upprepade den här proceduren vid 2 tillfällen. Båda backar nu ut utan problem. Lycka till

Första gången gick hon ut efter ett tag, andra gången fick jag hjälp av en tjej så vi "vinchade" ut henne genom att stå på varsin sida av henne och hålla ett grimskaft över bringan på henne. Men igår så funkade inte detta heller...

/Sabina

Men hur fick ni ut henne då, för jag antar att hon inte står i kärran fortfarande?

Gjorde lite "svich-svich" ljud och viftade med händerna, hehe svårt att beskriva. Men jag brukar leka med henne i ridhuset och när jag vill att hon ska backa så gör jag detta ljud + rörelse OM hon inte lyssnar på "back". Vill att hon ska lyssna på "back" och jag vill gärna kunna stå utanför transporten för att stötta henne, det kunde jag inte nu utan stod ju framför henne och lekte apa :p Då tyckte hon att jag var lite omständig så då backade hon ut, inte skärrad eller så, men lite besvärad.

/Sabina

Jag har 2 st som haft samma problem. Jag gjorde så här. Började med att de bara fick gå up på rampen med frambenen. Sen backade jag ner dom. Höll på så en massa gånger. Lät dom gå upp en bit till eftersom. Upprepade den här proceduren vid 2 tillfällen. Båda backar nu ut utan problem. Lycka till

Till TS: Precis så här skulle jag gå tillväga. Gradvis låta hästen gå in mer och mer och sedan backa ut mellan varje gång. Precis som du säger bör du vara försiktig med godis, träna så här istället så löser sig snart problemet.

Att hästar är rädda för att gå ur transporten är väldigt vanligt och inte det minsta konstigt. Hästen har inget synfält rakt bakåt och undviker därför helst att backa, särskilt om de någon gång upplevt något obehgaligt i samband med att de ryggat ur en trailer.
Tittar man på hästar i hagen tar de ibland några steg bakåt för att nå en saftig grästuva under magen, men annars ryggar de sällan i frihet.

Lillpållan skulle hemskt gärna vilja ha fronturlastad limousine. MEN det har vi inte tillgång till tyvärr. Hon vill alls inte backa ut fast hon ver precis vad "back" betyder. Som tur är, är hon inte stor. Vi gör så här; vi flyttar mellanväggen, tar loss henne och den som väntar bak tar tag i slutet på grimskaftet (ett lååångt ett) varpå hon vänder i transporten och promenerar ut. Funkar ju dock bara med en liten pålle.:smirk:

Hade vi haft egen transport hade jag tränat henne tills det funkade att backa ut.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 973
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 840
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar