Svansklining

W

white socks

Hästen kliar svansen på natten...Och det ser ut som permanent på morgonen. Svansen blir helt förstörd om han skall hålla på så. Vad kan det bero på? Han är avmaskad för två veckor sedan. Vad kan man göra.

Sv: Svansklining

Har samma problem med min häst, fast han kliar sig under hela dagen. Han har jag tyvärr inte hittat nått som hjälper ännu. Men min förra häst som oxå klia sig i svansen, :grin: använde jag faktiskt vanligt mjällschampo och masserade in i uppe på svansroten och sen tvätta bort det. Funka super bra på han. Ett tips iallafall :rofl:

//_sunshine__

har du prövat att tvätta svansen i hexocil ? ena här kan på våren klia så den står åt alla håll (dock inte exem) det brukar räcka att tvätta pållens svans 2-3 ggr/sommar för att h*n ska låta bli.

Min häst var väldigt torr vid svansroten så jag kletade in lite Helosansalva och det hjälpte. Nu behöver det ju inte vara samma sak men bara en tanke...

Har ett bra tips till svansklådan. Vanligt mjällschampoo precis som Sunshine skrev.. Jag använder ett mjällschampoo som ja köper receptfritt på apoteket. Funkar toppenbra!. Får tvätta ett par gånger innan det ger resultat till 100% men det funkar!. Kommer inte ihåg vad det heter, men kollar upp det till imorgon om det är någon som undrar :)

har du prövat att tvätta svansen i hexocil ? ena här kan på våren klia så den står åt alla håll (dock inte exem) det brukar räcka att tvätta pållens svans 2-3 ggr/sommar för att h*n ska låta bli.

Var får man tag på Hexocil? Apoteket eller?

jag vet att dom iaf. hade det på apoteket förut. jag köper mitt på börjes (har varit mkt. billigare) dom flesta ridsportsaffärer har det, tror även granngården har. det är ju för häst, hund och katt så även djuraffärer har oftast det ;)

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 229
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
607
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 412
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka