Svanskappa??

Sv: Svanskappa??

Men det hjälper ju inte att polstra gjorden när problemet som TS beskriver är att den glider fram. Om gjorden är töjbar och ligger på rätt ställe med marginal till armbågen brukar det inte bli skav.

tja, på hästen jag pratar om så hjälpte det, när han fick en sadelgjord som inte var vass i kanten och som låg bra på honom (den är inte töjbar) så försvann skavet.

Som låg bra ja. Men TS beskriver att magen puttar fram den och då tycker jag det är elakt att lägga den på samma skavande ställe för långt fram även om den är luddig.

Det är liksom fel sätt att angripa problemet på.

Självklart ska sadeln ligga rätt, och magen måste bort! Jag ska se om jag kan få till din fina lösning med dubbla sadelgjordar.

En del här verkar ha positiva upplevelser av svanskappa, så det känns som att jag ska prova det under en tid tills magen är borta.. Trivs hon inte med att bli dragen i svansen så är det bara att ta bort svanskappan igen...

Tack för alla trevliga inlägg och förslag på att lösa mitt problem!:bow:

PS. Fick min nya sadelgjord igår, i neoprene och den verkar helmjuk och go´....

alltså tyvärr är det nog så att du inte kan använda den sadeln tills hon gått ner i vikt för det är ju ett tecken på att den inte passar när den glider fram, oftast...för de ändrar ju inte formen bara runt magen när de blir tjocka utan bomvidden är kanske för smal för din häst nu och du riskerar att skada henne om du rider med den sadeln.

det kvittar ju på vilket sätt du förhindrar att den glider, den passar ju tyvärr inte för tillfället.

du kan inte köpa nån billig bomlös tex börjes eller hööks och ha tills hon blir smal igen.
om sadeln passar bra när hon är smal så är det ju förhoppningsvis bara att vänta tills hon blir smal. dock kanske sadeln ej passar då heller om hon musklat sig annorlunda...det är det vanskliga med bomsaadlar att det är inte länge de passar. minsta lilla hästen ändrar muskler m.m.

rid barbacka annars/tömmkör tills hon är smal, farligt att rida med en sadel som inte passar, det gjorde jag en gång, den sadeln passade först men så musklade han sig + blev fet utan att jag märkte det och han fick då en låsning av sadeln så han inte kunde trava. slängde den sadeln rätt snabbt åt skogen sen. är jätterädd för att bomsadlar ska skada min häst nu.

därför har jag en bomlöst till min häst som ej vuxit klar och som varierar rätt kraftigt i omfång;)

VARNING om du testar svanskappa(vilket jag inte gillar efter hela sadeln hänger i svansen och kan skada den i längen + som sagt passar troligen inte sadeln över ryggen) så var försiktig ifall hon aldrig haft svanskappa de kan bocka av obihaget första gångerna om de inte gillar det.

Senast ändrad:

på min häst glider sadeln ibland med men då hoppar jag bara av och sadlar om igen. vilken sadel som helst kan ju råka glida fram lite i en nedförsbacke tex om man kanske inte spänt sadelgjorden så bra ELLER om man spänt den för hårt.

Sadeln kan ju vara bra trots att hästen för tillfället har mage eller tappat vissa muskler på ovansidan; att köpa ny sadel för en övergångsperiod är ju tyvärr inte möjligt för alla. Då får man fixa bättre förutsättningar för att hästen skall kunna tränas upp, är resonemanget i korthet.

om hästen tappat muskler så ligger ju inte sadeln bra, hästen måste ju se exakt likdan ut i kroppen om när man provade ut sadeln. fast hela tiden och det är ju egentligen omöjligt de ändrar sej ju hela tiden.

Nej, det är ju dessvärre som så att föreställningen om att sadeln passar till 100% HELA TIDEN är just en utopi. Då kommer kompromisserna; både bättre och sämre lösningar.

jo du har så rätt....
man kan ju bli lätt knäpp på bomsadlar, de passar ju oftast bara för tillfället nästa dag kan hästen ha svullnat upp 3cm och den passar inte lika perfekt.
dessutom när man väljer svängdheten på bommen så har man kanske en svankig häst...då passar sadeln, sen när hästen försöker arbeta med ryggmusklerna och höja ryggen, då blir det ju som att trycka upp en banan och på mitten blir det världens tryck på hästen därför höjer den inte ryggen med glädje eftersom den då kanske får rak rygg och då passar inte sadeln alls..
väldigt dumt egentligen.

en bomlös anpassar sig ju hela tiden, det negativa med dem är att de inte fördelar vikten lika bra....frågan är ju dock bara...vad är bäst, en passande sadel som hästen kan röra sig i eller en sadel som inte passar men ev fördelar vikten några cm mer?!

Fast du får det att låta som om en bomsadel är det värsta man kan köpa till sin häst ;)
Jag menar .. de flesta på hög nivå har bomsadlar och så vitt jag vet kan deras hästar röra sig :angel::love:

Igår när jag red min något sommarrunda tjej så fick hon stora skav av sadelgjorden..:( Sadeln ligger omöjligt på rätt plats när magen trycker den framåt!! Jag har funderat på det här med svanskappa, men inte sett så många som använder det. Det kan ju inte vara alltför skönt att bli dragen i svansen varje steg man tar. Men det är kanske bättre än att få sår av sadelgjorden..... Det känns som att välja mellan pest eller kolera :( Någon som har erfarenhet av svanskappa??

Lärde mig ett gammalt arme knep :cool: när jag red fullblod... en kopp förvälda linfrön en gång var tredje dag, det stärker upp hårremmen på hästen. Men att byta sadelgjord alt. ett skavskydd låter inte fel så långe sadeln ligger hyfsat.....

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 345
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Förbereda hundar inför bebis?
  • Uppdateringstråd 30