Svanskappa??

L

Lillstrumpan

Igår när jag red min något sommarrunda tjej så fick hon stora skav av sadelgjorden..:( Sadeln ligger omöjligt på rätt plats när magen trycker den framåt!! Jag har funderat på det här med svanskappa, men inte sett så många som använder det. Det kan ju inte vara alltför skönt att bli dragen i svansen varje steg man tar. Men det är kanske bättre än att få sår av sadelgjorden..... Det känns som att välja mellan pest eller kolera :( Någon som har erfarenhet av svanskappa??

Sv: Svanskappa??

Igår när jag red min något sommarrunda tjej så fick hon stora skav av sadelgjorden..:( Sadeln ligger omöjligt på rätt plats när magen trycker den framåt!! Jag har funderat på det här med svanskappa, men inte sett så många som använder det. Det kan ju inte vara alltför skönt att bli dragen i svansen varje steg man tar. Men det är kanske bättre än att få sår av sadelgjorden..... Det känns som att välja mellan pest eller kolera :( Någon som har erfarenhet av svanskappa??

Om du inte vill sätta svanskappa på henne skulle du ju kunna använda typ nåt runt sadelgjorden (typ fårskinn) så att hon inte får skav. Inte det bästa svaret direkt kanske men det var det enda jag kunde komma på :)
Min mammas medryttarhäst har fårskinn runt sadelgjorden för att han får skav (han är väldigt rund om magen) och det verkar funka bra. :)

Vart är det hon får skaven? Håller med föregående att du kan använda ludd runt sadelgjorden om den skaver.

När jag var på Island var det svanskappa på alla hästar :rofl: Men tror vissa funkar med det och vissa inte.

men jag tycker inte dom är så noga med om sadlen passar på hästen där,

Nej det kan jag hålla med om. Där jag var så var det ca 100 hästar vi skulle sadla till en tur, det var liksom bara att ta en sadel och sadla det. Men såklart är dom noga även på Island med sadlarna.

Ja många års vana, den satt på den sadeln som ingick i köpet! Inga problem alls. Nu har jag en ny sadel eftersom min musklat om sig och behöver inte svanskappan.

Har svanskappa på en av två för det var omöjligt att få sadeln att ligga rätt ett helt ridpass. Han putar med magen o sen drar han in magen osv. Trots att sadeln ligger bra(fick tom beröm från ET) så drar den fram mot bogen efter ett tag, tror att det är speciellt vid traven o vid galopp han drar in magen. Så för att slippa slita o dra i gjorden o sadla om under ridturer blev det svanskappa till honom o det fungerar bra. Om du provar det så är det viktigt att den är spänd, sitter den löst så skaver den o ger sår.

Jag är ganska emot svanskappa eftersom den (om sadeln glider fram för mycket) drar upp svansen på hästen. Usch usch.

Annars är det att rida barbacka tills skavet har läkt, sätta fårskinn runt sadelgjorden eller försöka hitta en sadel som passar både när hästen är slimmad och när den är tjock.

Svanskappan är en RESERVÅTGÄRD om man tex klättrar i branta stup. Den är där för att du inte ska tappa sadeln i extrema lägen, men den ska INTE hålla tillbaka sadeln vid vanlig ridning - i så fall drar det ju i svansen :eek: och hästen kan inte precis samla sig :smirk:

På runda hästar rekommenderar jag dubbla resårgjordar. Så här:

sadling.jpg

Du kan läsa mer längst ner på http://www.silverkedjan.se/ny/faq.htm

Svanskappan är en RESERVÅTGÄRD om man tex klättrar i branta stup. Den är där för att du inte ska tappa sadeln i extrema lägen, men den ska INTE hålla tillbaka sadeln vid vanlig ridning - i så fall drar det ju i svansen :eek: och hästen kan inte precis samla sig :smirk:

På runda hästar rekommenderar jag dubbla resårgjordar. Så här:

sadling.jpg

Du kan läsa mer längst ner på http://www.silverkedjan.se/ny/faq.htm

Ja och det är nog därför dom hade det på alla hästar på Island, där det blir rätt mycket stup ibland :)

Tack för alla fina råd! Skaven har kommit precis bakom frambenen, alltspå i framkanten av sadelgjorden om ni förstår vad jag menar....
Ludd ska införskaffas, och kanske jag provar svanskappa till dess att såren läkt ordentligt. Tyckte även att lösningen med dubbla gjordar var toppen. Måste hem och studera om det går att göra så med min sadel eller om den måste "byggas om" lite.
Nu blir det mycket markarbete ett tag framöver samt barbackaridning. Vill ju inte att magen fortsätter att växa...;)

Det där med att bli dagen i svansen hela tiden trodde jag också att hästen skulle bli med svanskappa, men det behöver inte vara så. Jag red med svanskappa ett tag på Saga och den hade jag inte alls den hårt spännd och den funkade ändå bra (och ännu bättre om Saga inte haft sitt sadelläge där hon har det.)

Jag tkr nog du ska prova och börja med att inte spänna den så hårt och spänn sedan lite om den inte hjälper.

Men efter att ha sett Tims variant på det hela verkar det ganska smart :angel:

/Jenny

Min erfarenhet av svanskappa är att hästarna tar kortare steg och svårare att samla sig. Jag skulle aldrig rekomendera svanskappa till någon, kan inte vara skönt att ha nåt som kniper och drar därbak. Skulle hellre hålla mig till något utav dom bra tipsen som redan skrivits, tex dubbla resårgjordar, barbacka ridning eller ludd på sadelgjorden.

Har oxå testat att använda svanskappa någon gång som nödlösning på sommarfet häst men gillade inte alls det. Upplevde samma sak som Tara så rider barbacka med en skitopad som jag satt fast med en täckesgjord så länge.

En ny sadelgjord kan också vara en idé ?
en av verksamhetshästarna fick JÄTTESKAV av sin gjord, då bytte vi till en med mjukare kanter på (från lädergjord till en i neopren) och skaven försvann :)

Har inte läst hela tråden men en perfekt åtgärd för att få sadeln att ligga still är att använda en ''gelepad''.Den avlastar också en del för hästens rygg.

Min sadelgjord gick sönder förra veckan. Så jag bad kompisar som var på VM i Holland att köpa med en ny sadelgjord till mig eftersom det var billigare att handla där. Under tiden så lånade jag en annan i stallet, med det här olyckliga resultatet!! Hoppas att den nya gjorden blir bra nu. Jag kan även komplettera med lite mjukt runtom för att vara garderad.

precis :)
ta den nya sadelgjorden och lägg fårskinn runt den till en början, ha det så tills skavet är helt läkt.
sen så kan du ta bort lurvet och kolla hur gjorden ligger då.

Men som sagt, svanskappa behövs inte :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Någon med samma/liknande erfarenhet? Kvalificerade gissningar mottages... Igår fick min häst vad jag uppfattade som en kraftig...
Svar
17
· Visningar
1 719
Senast: Snubbelfot
·
Utrustning Jag har haft ute många olika utprovare och provat väldigt mycket olika sadlar men ändå har det inte löst sig för mig och min häst. Hon...
Svar
8
· Visningar
2 403
Hästvård Lägger ut mina funderingar här. Min häst har fått känslig hud. Hon var skavkänslig i vintras men det hölls kontrollerat med bogskydd...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 345
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?