Svanskappa till ST Española?

Lella

Trådstartare
Finns här någon som har fixat en svanskappa till en ST Española? Hur i såna fall? Jag är helkär i min och den ligger som gjuten på nya hästen, förutom att den här hästen är rätt så överbyggd baktill så sadeln glider.. Jag har försökt med specialgjordar, glidpaddar m.m. men den skrinner ändå iväg. Finns det någon möjlighet att fixa svanskappehållare till sadeln?
 
Sv: Svanskappa till ST Española?

Om du lämnar in sadeln hos en sadelmakare kan de väl sätta fast en hållare baktill på sadeln? Det borde inte vara svårt. (som på vanliga sadlar)
Det kanske finns sådana i metall att köpa så du kan skruva dit den själv? Fråga i en ridsportaffär eller prata med en sadelmakare.
 
Sv: Svanskappa till ST Española?

Löste problemet med en baksele, fungerar ypperligt fast det ser annorlunda ut :laugh:
 
Sv: Svanskappa till ST Española?

Hur funkar det med en baksele? Det enda den gör i så fall är ju att hålla tillbaka gjorden och inte själva sadeln.
Sen borde ju en baksele störa hästen rätt mycket eftersom den i vilande läge ska ha en handsbredd på tvären mellan ben och rem. När sadeln glider fram den bredden så försvinner ju rörligheten.
 
Sv: Svanskappa till ST Española?

Busenkelt!
Skruva bort mittenskruven som håller bakgalleriet på plats.
Ta någon lämplig kort skinnbit (vikes dubbel med en D-ring eller liknande i mellan) gör hål för skruven och skruva tillbaka igen.
Tada ett fäste!
 
Sv: Svanskappa till ST Española?

fordtokan: Tillsvidare är damen nöjdare med baksele än utan så jag ser inget fel i att ha den. Det verkade dessutom vara så att sadelgjorden drogsadeln framåt. Hästen har enorma bogblad och sadeln kommer längre bak pga det, jag fixade och trixade med olika sadelgjordar men inget fungerade innan det här.

Tez1: Tack för det tipset, tänkte lite på det själv men var osäker på hur sadeln tar det så vågade inte. Men om du har det så och det fungerar så fungerar det ju :idea:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 185
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 836
Senast: Fiorano
·
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
5 027
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp