svänger in bakdelen i galoppen, tips??

Sv: svänger in bakdelen i galoppen, tips??

:d Tror också det kan ha att göra med att han har en starkare o svagare sida, bara det att han inte visat det så tydligt förräns nu.. Massören pratade om att hans ena sida var "kortare" än den andra, alltså blir det lättare resp. svårare i de olika varven.. :cool:

Imorgon ska ja o pållen få massage igen. Jag känner mig sne i ryggen så tror att jag är lite boven i dramat med!:devil:
Har "aldrig" haft problem med sitsen på det sättet tidigare, och jag har tävlat o tränat mycket i dressyr i alla år. Men som sagt denna pålle rör sig en del o skjuter liksom på så, och jag skjuts med och "ut" av hans svaga sida så ja hamnar lite galet.. det är iaf min teori förnärvarande.. Hoppas massören kan fixa oss lite mer imon!:d

Tack för alla svar!

ingen mer som har positiva/negativa tankar om underlägg, synnerligen gele?? Nästan alla inom eliten särskilt internationellt rider väl med underlägg? Menar inte att jag vill ha de för att dom har det, utan vill göra det bästa för att skydda min hästs rygg!:bump:

Om vi utgår från att hästen är frisk, att de endast handlar om att det blir jobbigt. Hur parrerar man då bakdelen så att den kommer ut på spåret igen?

Detta är ju som sagt inte ett helt ovanligt problem...Prova med att flytta in framdelen istället och på så sätt få hästen att spåra.

Har haft samma problem i traven. För min häst handlade det om balans och styrka. Han svängde in baken för att det underlättade för honom, han tyckte förmodligen att det var skitjobbigt att vara rakställd. Vi tränade mycket övergångar och försökte då bibehålla rakheten (mycket stöd), vilket resulterade i att han blev starkare och svajade mindre. Nu gör han inte det längre om jag inte slarvar med stödet i skänklarna vill säga. Balans och styrka i bakdelen kan lätt tränas upp med klättring (gärna i skritt), där man även gör halter i uppförsbacke. Jobbigt, men väldigt effektivt. ;)

Har bara positivt att säga om padd, men har inte provat gele. Det är ju både hästens och din egen rygg som skonas. Särskilt om du har en häst med "schwungig" trav och du skall sitta ner i traven. Om du får ont i ryggen är det ju inte helt omöjligt att hästen får det också. Jag hade ständigt ont i ryggen efter att ha suttit ned i traven på min häst, tills jag skaffade mig en padd.

Senast ändrad av en moderator:

Flytta in framdelen!

Detta är vanligt, kolla på andra som rider så kommer du se många ekipage som har samma problem. Träna rakriktande arb., och ha hjälp utav speglar eller ngn person kollar så ni är raka.:bump:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 161
Senast: cf234k
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 966
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka