svänger in bakdelen i galoppen, tips??

bilbobus

Trådstartare
Hej!
Har en jättefin o lovande häst som ör ca 2-3 v sen helt plötsligt i ena varvet började att ta in rumpan rejält, mest märks det i galopp. Har haft (och har) lite problem med sadlar så min teori är ju ev. nåt med musklerna. Jag tog ut en massör, hon kände lite spänningar. Han fick vila o masseras av mig. Kom igång nu igen men problemet kvarstår. Vad tycker ni man ska göra- ta ut massör flera ggr till, eller åka till veterinär? han är inte halt, går inte orent, men helt klart mer irriterad av ridningen? Nån som har bra tips o ideer? Alltså massör-kiropraktor-vila eller veterinärutredning?:( Tacksam för tips vad detta problem kan bero på.!!!:bump:

Sv: svänger in bakdelen i galoppen, tips??

Min häst hade liknande problem. Vi var hos veterinären, de hittade inget.. först när vi kom till en fysioterapeut hittade han att bäckenet var snett. Antagligen hade hästen trillat i hagen.

Jag tycker alltid man ska "börja" med veterinären, de vet trots allt en hel del, men man ska nog inte vara främmande för att ta till alternativmetoder när veterinären inte har något bra svar!

Lycka till!

Det där ett ju ett ganska vanligt problem, så jag hade inte stirrat upp mig. Har ni utvecklats mycket på sistone eller vilat? Något som ändrats i träningen? Min började slänga in rumpan främst i högervarvet när hon hade lärt sig att INTE galopera i 180. Nu försöker hon maska på det viset istället. ;)

I vilket fall som helst så hade jag tagit ut en equiterapeut eller kiropraktor och tittat på hästen. Det skadar aldrig och alltid hittar de något. ;) (Min är/har varit sned i bogarna och detta kan också ha bidragit till att rumpan åker in)

min häst gör gärna de i skritt i höger varv, trav och galopp är de inga problem med.
men för de mesta får ja honom rak..blir bättre och bättre, de beror antagligen mest på att jag själv är lite sne och hästen är känslig..
men ja jobbar på de och för de mesta går han rakt nu.

så tror inte hästen har ont någonstans..den fuskar nog bara..med en bra tränare går de mesta att fixa.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar!
jaa, vi har utvecklats(spec.han) jättemkt sista tiden (men han har inte gått mer än ca 4-5 dagar i v.) :cool: men vi ska till ett annat ridhus idag och longera honom och se om han gör så utan sadel när man linar, samt med sadel.. får se hur det går.. Känns onödigt o slänga ut massvis med pengar på vetrinärkostnader när det sitter i sadel/muskler osv.. fast iof är det ju alltid bra o kolla med veterinär.. återkommer m rapport om longeringen..

tack alla för era svar o tips!

och ifall han inte gör det med sadel eller utan sadel vid longering, skulle jag dra slutsatsen av att det blir jobbigt. Alla hästar har sina sätt att komma undan, det får man inte glömma.

Om vi utgår från att hästen är frisk, att de endast handlar om att det blir jobbigt. Hur parrerar man då bakdelen så att den kommer ut på spåret igen?

När hästen är helt uppkollad och problemet fortfarande kvarstår, skulle jag ta mig själv till en naprapat eller kiropraktor. Många är sneda utan att veta om det.

Min häst gör så för att komma undan, men det är ju liksom någonting som hon kommit på att göra.

Jag övar jättemycket på att leda in framdelen bara för att få henne och sluta och det funkar faktist, sen vet jag inte hur långt ni har kommit i eran träning och så men det är iallafall vad min tränare har rådit mig att göra.
Kan ju tillägga att jag inte kommit så jättelångt:p .

Om hästen bara gör det i ena varvet kan man tänka sig att det har med hästens naturliga "krokighet" som Müseler talar om. Hästen är sned åt ena håller efter hur den har legat i livmodern som föl och därmed har den svårare att rakriktas i ena varvet än det andra.

Om hästen gör det i båda varven så gör den det ofta för att den tar stöd på staket/sarg. Men eftersom hästen är smalare fram (bogarna) än där bak då får inte bakdelen plats och rumpan åker då in, detta bäddar sedan för en bäneghet hos hästen att skjuta in rumpan när det blir jobbigt.

Jag brukar hålla mig ett steg innanför spåret och rida ett par steg förvänd sluta. Om jag sitter på en yngre häst tänker jag mest på att få bakbenens energi till den yttre tygeln så jag på så sätt kan styra bakdelen. Rakrikta hästen på böjtspår för att sedan gå ut på fyrkantsåret och behålla rakriktningen fungerar bra.

Jag skulle i första hand gissa på att det är ett sätt för hästen att komma undan arbete, du säger ju själv att ni har utvecklats mycket den senaste tiden. Detta har, som någon annan också var inne på, med rakriktning att göra.
Rakriktning är något som man som ryttare måste jobba aktivt med hela tiden och ofta under hela hästens utbildning.
Din häst går med rumpan innanför för att han då slipper arbetet det innebär att vara rakriktad och då gäller det för dig att bli super nogrann vad gäller rakriktning under hela ridpasset!
Tips; Rid lite innanför spåret för att undvika att ni tar stöd av vägg/staket.
Om ni har speglar i ridhuset så är det jättenyttigt att rida rakt mot speglarna, då ser du precis var hästen sätter sina ben och även hur du själv sitter.
Det fungerar oftast inte att försöka "trycka ut" rumpan till framdelens spår utan man måste leda framdelen till bakdelens spår.
Det är också väldigt viktigt att se till problemets "källa" som i det här fallet troligtsvis är att din häst inte är liksidig. Arbeta mycket med lösgörande övningar samt stärkande övningar.

Lycka till! :)

Det är väldigt sant! Mycket sitter ju i ryttaren, och vikthjälperna är ju en av de mest relevanta för hästen.. Massören var ute igår och tittade när jag longerade honom och hon var övertygad om att han inte har ont *ta i trä* , för då skulle han inte röra sig så som han gjorde genom kroppen osv.:bow:
Han gick inte med rumpan innanför när vi linade! Sen hoppade jag upp och red och han var mkt bättre än sist. Vi har ändrat koppjärn på sadeln nu med och tagit av mitt nyinköpta,dyra:eek: :smirk: fårludd under sadeln. Den låg då bättre på honom.

Men..! Vi diskuterade fram och tillbaka vad som har hänt. Hon har masserat honom en gång för ca 1,5 v sen o sa att han då hade en hel del spänningar särskilt vänster manke/bog, och som jag förstår det går det diagonalt, alltså ner i höger bak, där han trädit in..

Hon tror han har haft ont av sadeln som glidit, iomed sadeln glidit har ja försökt sitta till på sadel, häst(som rör sig mkt) och mig själv.. så jag med blivit sned.. haha.. vilken soppa..
så nu är dte inte bara hästen som ska få massage! :cool: :D

Massören tyckte ja skulle ha ett bra geleunderl'ägg istället för fårskinnsunderlägget som skulle vara s"ååååååååååååååå bra!"

Vi får se hur de går, tack för alla svar!:bump:

VAD har ni under sadeln till era dressyrpållar? gele, fårull, backontrack, inget???
och har ni problem med att sadeln inte ligger blixtstilla (alltså inte reser sig, flyttar sig, men känns som den är liiite rörlig ibland) på era dressyrhästar som har stoor gång o rör sig mkt? Tacksam för svar!

När jag var hos sadelutprovaren med min häst hörde jag hur ett annat ekipage fick tillsägelser att inte använda gelunderlägg. Enligt utprovaren var detta det sämsta man kunde lägga mellan sadel och häst, eftersom det gjorde sadeln trängre. Jag lyssnade inte så noga så jag kan ha missuppfattat på vilket sätt gelpad skulle vara dåligt.

Kan du inte hitta en sadel som ligger bättre, så behöver du inget underlägg?

För mig låter detta likt min pålles snedhet han fått genom att gå omkull.
Vä bog har förskjutits lite och utslag på hö bak.....osäker om det sitter högt hö bak men ska till kiro nästa vecka och tycker faktist du skulle göra likadant !

Det behövs så lite som hamnat fel från att gå omkull och lätt att återställa hos kiron.

Ang sadeln och gelepadd eller paddar generellt så är jag totalt emot dessa då tunneln på sadeln har till uppgift att se till att kotorna under ska få röra sig obehindrat.

Sätter man då en padd eller tom schabrak som inte viks upp undentligt så ligger hela sadeln och ryttarens tyngd på kotorna och hästen kan inte få rätt förutsättning till arbete.

Jag tycker också att man ska undvika underlägg. Gelpadden ligger ju helt slätt mot hästryggen och borde då ge ett väldigt tryck över ryggraden. Du förklarade bättre än jag, just att kanalen blir trängre är vad jag menade i mitt inlägg. Jag är dock inte säker på att det var vad sadelutprovaren menade eftersom jag lyssnade så dåligt, men det borde det ju vara.

Ja...man förändrar faktist hela sadelns uppbyggnad och funktion med underlägg och paddar.
De flesta andvänder jö dessa med en ambition att spara hästens rygg men det blir tyvärr tvärtom :crazy:

VAD har ni under sadeln till era dressyrpållar? gele, fårull, backontrack, inget???
och har ni problem med att sadeln inte ligger blixtstilla (alltså inte reser sig, flyttar sig, men känns som den är liiite rörlig ibland) på era dressyrhästar som har stoor gång o rör sig mkt? Tacksam för svar!

Jag har fårskinnsvojlock, dvs hela vojlocken är fårskinn. Sadeln glider inte och får itne glida eller glappa då skulle hästen bli tokig. De sadlar jag provade som var svängda nog i bommen enligt sadelprovarens tanke från start, glappade bak vid arbete och hästen blev galen på det, spänd och sprang undan. Så glida/röra sej får den absolut inte göra.

Eftersom hästen rör bogarna mycket, kan jag lägga till, så glider sadeln bak OM jag skulle sadla för långt fram. Det har hänt :o när jag hade bråttom o en gång när en annan person sadlat åt mej. Inte heller populärt hos hästen:crazy:

Alla hästar är av naturen mer eller mindre oliksidiga. Att detta skulle bero på att de legat på ett visst sätt i livmodern som foster är däremot en gammal myt som verkar vara svår att ta död på. Hästarna har helt enkelt en starkare och en svagare sida precis som vi människor är höger- eller västerhänta. Genom rakriktade arbete kan de fås mer jämna men detta arbete måste fortsätta kontinuerligt för att de behålla liksidigheten.

Det är mycket möjligt att det är en myt, jag hänvisade ju också till Müseler, men alla vet ju inte att han är från "den gamla tiden". ;) Vad jag ville ha fram, men som jag givetvis skrev alldeles för kort och otydligt ser jag nu, är att alla hästar är sneda och har en stark ochh en svagare sida, precis som du förtydligare!

Men vad jag vet så finns det ingen forskning som visar att hästar styrs olika mycket av sina olika hjärnhalvor som står för olika saker, som det gör hos oss, eller?

Alla hästar är av naturen mer eller mindre oliksidiga. Att detta skulle bero på att de legat på ett visst sätt i livmodern som foster är däremot en gammal myt som verkar vara svår att ta död på. Hästarna har helt enkelt en starkare och en svagare sida precis som vi människor är höger- eller västerhänta. Genom rakriktade arbete kan de fås mer jämna men detta arbete måste fortsätta kontinuerligt för att de behålla liksidigheten.

Ja och det märker man ju tex om man inte ridit hästen en längre period som tex vintervila eller sommarbete, så är den mer tillbaka i sin höger eller vänster-snedhet, liksom vi är det om vi inte tänker på det hela tiden (vår egen alltså)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 161
Senast: cf234k
·
Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 718
Senast: prallan
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338
Hästvård Mitt sto har blivit halt på vänster bak efter ett ihopsläpp. Vi åkte in till klinik och gjorde en hält utredning. Reagera lite på högt...
Svar
6
· Visningar
2 966
Senast: Jiovedi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka