Svängeltråd

F

Fjunet

Nu vill jag se bilder på era hemmagjorda svänglar! :) Hur lång bör en svängel vara (kör minishettis om det gör någon skillnad)?

Är det någon som beställt en svängel i stål från Tidaholmsvagnar? Bild?

Sv: Svängeltråd

inte en j*vel har svarat...typisk när det e nåt folk gör hemma...antigen köper alla allt lr så vill dom inte dela med sig av sina "hemmabyggen"=(

jag kan svara lite annars tror jag, jag får väl kanske igång den här tråden iaf. svängeln bör väl vara (om man tänker logiskt) iaf lika lång som hästen e bred om du fattar om inte bredare eftersom man ska fästa dom...den ska väl vara så lång att linorna inte klämmer ihop och skaver på sidorna av hästen.
du skulle ju kunna maila dom där tidaholmsvagnarna o fråga om hur lång den bör va till din häst.

Ahh, du är bra logisk du! :D Okej, min häst har en minirumpa så det blir ingen lång svängel där inte.

Haha, ja precis! Jag tänkte mäta hans rumpa idag, men jag glömde det och mätte bara mankhöjden.

Jag kör rockard med en shettis på 93 centimeter. När jag saknade svängel och draglinor, så "lånade" jag jägarnas slaktgalge( ser tom ut som en svängel) och köpte lastremmar och karbinhakar. Vips, så hade jag en superbillig men helt fungerande anordning som gjorde körningen till ett nöje för både hästen och mig. Slaktgalgen kan köpas för cirka 150 spänn på lite olika postorderföretag, har ingen närmare kunskap om det.
Det är dyrt med häst och ska man inte visa upp sig i första hand, så är det roligt att fixa själv av sånt man har runt omkring sig.
Lycka till.

Här ska du få ett riktigt hemmabygge till svängel! vad kan den vara 70-80 cm...kan kolla när jag far ut om jag kommer ihåg (vilket jag säkerligen kommer glömma...!)
300219277QTOzRh_ph.jpg

Är den så lång? Ser kortare ut... Uppskattar verkligen om du kollar hur lång den är! :) Nästa vecka ska min ordnas :banana:

min svängel är 95 lång. Nora, din är väl inte merän 55-60?

Att min svängel är för lång beror på att min häst ser inte så tjock ut, men hennes mage sticker ut så mycket på fel ställe att hion fick skav av hennes 75 cm svängel.. så jag svetsade en ny åt henne.

Har inga bra bilder..än.

/jenny

min svängel: kass bild för jag glömde stänga av närbildsfokusen :)

idéén är totalt snodd av Nora :) fast min är i järn.

linorna på sidan har jag för att den är lite obalanserad och slår i traven. De är i gummi så de fjädrar och hindrar inte Donna.
Jag vill gärna se mer svängelbilder! även fabrikstillverkade.

/jenny

Senast ändrad av en moderator:

Hej!
I Elisabeth Hjortvids bok att köra häst står det:
Några måttrekommendationer:
Total skakellängd: ca 200 för häst med mankhöjd omkring 150 cm, ca 150 cm för A- eller B-ponny. På en tvåhjulig kärra kan hästen ibland få extra utrymme för benen under framdelen av kärran. Då kan skaklarna vara kortare.
Draglinor mellan dragring och svängel: ca 185 cm för häst, ca 145 cm för A-ponny. (Linornas totala längd blir 30-40 cm större.)
Skakelbredden vid däckeln: 55-60 cm för häst, ca 50 cm för liten ponny.
Svängelns längd: ca 65 för häst, ca 55 cm för liten ponny.
Men man kan ju göra presis hur man vill och det kan vara fördelaktigt med långa svänglar (givetvis inte för långa, utan kanske en 20-30 cm längre än "normalt") så linorna inte nuddar hästen så mycket, det kan ju ge skav. Speciellt om man har kallblod och ponnyer som har hur stor mage somhelst ju :o :D :D !
Så jag har en längre svängel, fast jag har inte släpat mig ut och mätt, men jag ska fixa bild o info. :D

Mvh Lisa

snigelfarmor skrev:
min svängel: kass bild för jag glömde stänga av närbildsfokusen :)

idéén är totalt snodd av Nora :) fast min är i järn.

linorna på sidan har jag för att den är lite obalanserad och slår i traven. De är i gummi så de fjädrar och hindrar inte Donna.
Jag vill gärna se mer svängelbilder! även fabrikstillverkade.

/jenny

Din vagn verkar vara ganska lik min i konstruktionen.
Det leder till följande rad med frågor.. :D

Fäster du kohalsbandet i något på svängeln eller ligger den bara runt?
De där gummiremmarna du har för att svängeln inte ska vara så obalanserad. Skulle inte det gå bra med såna där gummistroppar (kedjeliknande saker) man fäster presseningar med på ex. släpvagnar?

Vad fäster du draglinorna i på svängeln?
Tror du det kan gå bra om man borrar hål rakt i genom röret, och sen sätter dit rejäla bultringar som man fäster med låsmuttrar (såna som inte kan skruva upp sig självt alltså)?
Vad är det för rem som går från kohalsbandet ner under vagnen, är den i gummi också lr?
Tror ni det kan räcka med en 85 cm lång svängel till en bruksnordis?

Förresten, vad kör du med för sele?

Senast ändrad av en moderator:

Jejan skrev:
Jag kör rockard med en shettis på 93 centimeter. När jag saknade svängel och draglinor, så "lånade" jag jägarnas slaktgalge( ser tom ut som en svängel) och köpte lastremmar och karbinhakar. Vips, så hade jag en superbillig men helt fungerande anordning som gjorde körningen till ett nöje för både hästen och mig. Slaktgalgen kan köpas för cirka 150 spänn på lite olika postorderföretag, har ingen närmare kunskap om det.
Det är dyrt med häst och ska man inte visa upp sig i första hand, så är det roligt att fixa själv av sånt man har runt omkring sig.
Lycka till.

vilket bra svar :banana:

Jag skruvade precis av svängeln från en av mina vagnar igår. OM jag orkar hasa mig iväg och köpa färg till den idag, så kanske jag tom orkar fota och mäta och sedan lägga ut bilden här :D

Hej Álin!

Svängeln på bilden är fäst runt mitten på svängeln två varv för stabilitet, plus att jag har en fastsvetsad halvring bakom oxå så den inte kan glida åt något håll. Remmen under svängeln är även den till för stabilitet, plus att jag kan styra exakt var jag vill ha svängeln så jag får rätt dragläge. Remmen är ett grimskaft. Remmarna som går från skaklarna och ner till svängelns yttersida är gummiremmar, eller bensnöre som det heter.
Som du förstår så är det mycket fix o trix med en svängel som är gjord i järn om man inte har den fastsatt med järnstag.

Nu har jag fått gjort ett riktigt fäste och det är jag glad för. Det blir snyggare, säkrare och effektivare. Passa på att svetsa fast allt på en gång, istället för kohalsband. Även om det funkar med det oxå, men inte lika bra.

Jag SKA lägga ut bild på min, kanske fotar idag :)
Tidsoptimist!

/jenny

För att överföra dragkraften med så liten förlust som möjligt bör svängeln vara lika lång som hästen är bred i "draglinornas ursprung" eller vad man ska säga, alltså det ska vara lika långt mellan linorna hela vägen bak, inte bli bredare eller smalare. Om hästen är mycket tjockare längre bak kan man dock vara tvungen att göra den längre, eftersom man annars riskerar att klämma hästen mellan draglinorna när den drar.

Sambon har gjort svänglar i 4 mm plattjärn med borrade hål, ett i mitten där man kopplar den mot det som ska dragas, samt ett i varje ände där jag sätter fast draglinorna. Kopplar med stora karbinhakar och det går bra. Shettisarnas draglinor går inte att koppla med karbinhakar utan där har han satt fast "piggar" (enklaste förklaringen) som håller fast draglinorna på svängeln. Tyvärr sitter piggarna bara i bakkant, skulle behövas i framkant också så fort vi stannar när vi kör släpande saker, draglinorna viker gärna ut sig av svängeln när den landar i backen. Ska se om jag kan fota.

Nu blev det lite tokig ordning, men:

Riggat för parkörning, den stora svängeln är den jag använder på min stora häst för enbet.

th_svnglarfrparkrning.jpg

Shettissvängel för enbet

th_svngel2.jpg

Den stora svängeln kopplad till "kultivatorn" (den har stått där hela sommaren, syns det :smirk:

th_svngel1.jpg

Närbild på draglinsfästet. Så länge man har belastning sitter det perfekt, men börjar det att slacka vrider öglan av sig från svängeln. Normalt är öglan åtdragen det som går, men jag iddes inte hålla på nu.

th_dragremsfste.jpg

Hade tyvärr inget att mäta med.

snigelfarmor skrev:
Hej Álin!

Svängeln på bilden är fäst runt mitten på svängeln två varv för stabilitet, plus att jag har en fastsvetsad halvring bakom oxå så den inte kan glida åt något håll. Remmen under svängeln är även den till för stabilitet, plus att jag kan styra exakt var jag vill ha svängeln så jag får rätt dragläge. Remmen är ett grimskaft. Remmarna som går från skaklarna och ner till svängelns yttersida är gummiremmar, eller bensnöre som det heter.
Som du förstår så är det mycket fix o trix med en svängel som är gjord i järn om man inte har den fastsatt med järnstag.

Nu har jag fått gjort ett riktigt fäste och det är jag glad för. Det blir snyggare, säkrare och effektivare. Passa på att svetsa fast allt på en gång, istället för kohalsband. Även om det funkar med det oxå, men inte lika bra.

Jag SKA lägga ut bild på min, kanske fotar idag :)
Tidsoptimist!

/jenny

Ja gör gärna det :) Vad är bäst att ha som fäste?

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
399
Senast: Lavinia
·
Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 569
Senast: Derivata
·
Hemmet Jag har alltid varit en person som ogillar att pyssla, eller egentligen allt som är smått och pilligt kan driva mig till vansinne. Jag...
2
Svar
28
· Visningar
805
Senast: Trott
·
Hundträning Tänkte göra en tråd för dem som ska springa muddypaws nu kommande helg och sen nästa år. Om man vill styra upp en buketräff alt visa...
2
Svar
35
· Visningar
2 158
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar