Svängel på släde?

kicki71

Trådstartare
Har funderat på att sätta en svängel på min släde för att på så sätt kunna köra den med en bröstsele, men jag kan för mitt liv inte komma på hur det skulle kunna göras på ett vettigt sätt? någon som har bild/bilder på slädar med svängel och som dras på brösta där draglinjen hamnar vettigt?:banana:

Sv: Svängel på släde?

Tyvärr..jag ska sätta svängel på min släde tänkte jag och behöver oxå tips. Måste jag svetsa i släden?

Med fasta skacklar kan man, om skacklarna är långa nog, sätta svängeln i skackeln. Alltså fästa den i den bakre delen av skackeln, den som går på tvären. (Va sjutton heter den, någon???)

Så här ser mina skacklar ut, har tyvärr bara den här närbilden på nätet. Den grova tvärslån håller bra att sätta en svängel i.

index.php

Lotta

Till släde passar loksele bäst! :angel:
Men draglinor och svängel är alltid välkommet! :)

Om man har skaklar med tvärslå kan man ju kanske montera en svängel på den.
Slädar ser ju lite olika ut så det kan ju skillja, det som passar bra på en annan sitter inte alls bra på den andra!

Du kanske har en bild på din släde?

Jag har en loksele, men den sitter väldigt illa på henne(tror den helt enkelt är för liten)och nu när vi fått så otroligt mycket snö är det ganska tungdrget.
Tyvärr är min släde inte av denna "timmerskakel"modell utan skaklarna krokas fast direkt i släden så jag har ingen aning om hur man ska få en svängel att sitta fast.
Kanske man skulle kunna skruva fast en typ av balk mellan medarna och därifrån göra en ledad svängel, jag ska kolla på den möjligheten, men då är det ju hur draglinjen blir, när svängeln hamnar så lågt, så då kanse det inte blir bra med brösta heller....
Ja, jag fösöker undvika att behöva köpa en sele för dessa tusenlappar=(

Vad tänker ni med? På det här forumet där ni så ofta pratar om säkerhet, vilket är mycket bra, borde ni kanske fundera lite på hur en släde fungerar. Att komma på idèn att köra släde med en giggsele eller annan sele där brösta och linor är fria från däckeln är rent vansinne. Skall man köra släde måste man ha en loksele eller en vanlig bröstsele (det ni här kallar för skitsele), med låg fästpunkt för skacklarna. Hintertyget skall vara fäst i dragringarna, där även ev. linor skall vara fästa, om man absolut vill ha linor. Svängeln kan man skruva fast uppepå bommen (tvärslån som håller ihop skacklarna). Är skacklarna fästa individuellt i medarna, kan man montera ett stag mellan medarna att fästa svängeln i, men som sagt, svängel och linor är inte nödvändigt vid slädkörning. Snälla ni, försök inte spänna för en släde på det sätt ni spänner för en enaxlad kärra, det kan ta en ände med förskräckelse.
Sedan beror det ju också på vilken typ av släde man använder, men de slädar som vanligtvis används i det här landet, är avsedda för loksele. Det finns dock undantag, kappsläden kan man köra t.o.m med travsele, men den har då oftast en annan typ av skacklar. Kappsläden är avsedd för kappkörning, s.k. istrav.
Hoppas ni får tillfälle att köra släde i vinter, för det är jätteroligt för både häst och kusk.

Hur är det tänkt då, att hästen ska i varje bogrörelse dra släden sida till sida. Verkar väldigt obekvämt för hästen, och hindrar aktionen och säkert glidet med.

Vi ska köra lätt släde kanske 1 gång i vinter, så jag tror jag kan avstå från samvetet o skita i svängelbyggandet. Baksele blir det förstås. Hästen har ju i 10 år gått utan draglinor så..och död är han inte än.

Tyckte väldigt mycket om bilden som Lisa visade, med linor o baksele :) Trevligt!

När man kör släde, ska man egentligen inte bara hålla sig till ganska lös snö, eller åtminstone ett spår så inte släden kan glida? Hur gjorde dem på istravet, höll hästen släden kvar i kurvan med hjälp av sitt inre bakben då eller?

Om du vill se bilder på olika ekipage på istrav, så gå in på Föreningen Nordsvenska hästen, sörmlandsdistriktet. På deras fotogalleri finns det mängder med körbilder. Själv har jag tittat på skogshästar idag när DM för Sörmland avgjordes. Himla nyttigt att titta på. Har mängder med foton därifrån på allt möjligt som sätts efter skogshästen.

Om ni tycker att släden glider som den ju gör på dagens plogade vägar.....så skall ni montera fast ett styrstål under ena meden.
Det räcker att den bara ligger en cm utanför ena meden.
Det tar fast på plogade vägar, håller släden rak utan att skrapa och bli tungdragen.

Man borrar bara fast plattjärnet på tex insidan av meden och låter ca 1 cm sticka ner ut mot backen.

Finemang och lycka till! /Jukkasjärvi Horse Sleds Norrskenskuskarna, Stina

Ja det är ju det som är lite synd, att vi här har våra slädar anpassade för främst för loksele (ingen svängel).
Lite tråkigt då hästen drar bekvämare med draglinor. Men det kan som sagt vara riskabelt att mixtra då man kanske inte tänker på alla detaljer och det blir en dålig kombination istället.

Men om man är riktigt händig kan man ju göra skaklar som dom har i utlandet mer anpassade för bröstsele (har svårt för vilka länder det är men det verkar som vi i norden är ganska ensamma om loksele).

Bröstsele och collersele är alternativen och coller hör till "brukssidan" faktiskt vilket jag kommit fram till genom att studera bilder och texter :idea: (sök på google på engelska! Driving harness draft/horse/pony, cart, shaft, traces mm mm )
Och till en bröstsele har dom alltid eller väldigt ofta svängel! :)
Om inte svängel så iaf draglinor som sitter fast i skaklarna längre bak.
En slags travsele variant är oxå mkt populär på mindre ponnyer.
De flesta kallbloden har collerselar, ofta rikligt utsmyckade (numer är det ju uppvisning/show som gäller före dagligt arbete).

Iaf så har dom lättare slädar anpassade för bröstsele med höga skaklar och svängel! :)
http://www.a-dbuggy.com/red_sleigh.JPG
Gamla modellen:
http://www.a-dbuggy.com/MY_sleigh.JPG
Collersele och lite tyngre släde, dock med svängel och draglinor!
http://www.nipissingu.ca/faculty/frann/macgillivray/MalcolmIsabellesleigh.jpg
Kolla på hur draglinan sitter i svängeln - inte vriden som man ofta har idag. Däckeln är liten men den ska bara bära skaklarnas vikt på detta ekipage.

Tack för intressanta bilder.
I går var jag ut å "testkörde" med bröstselen en liten sväng. Det blir ju inte så ofta och så långt när vi far, men som lite omväxling....
Men vilken skillnad i hennes arbetssätt, när hon fick ha en sele hon trivdes i. Som att gå från Volvo till Porche!!!!
Det var SUPERKUL att var ute i nysnön, å skrämma renarna=)
Lokselen får nog ligga å damma i skåpet, så lägger jag bröstselen längst fram. I den här frågan får min häst bestämma!=)

Det behöver inte vara själva lokselen som är fel!
Det kan ju hända att bröstselen är den som är mest välanpassad och därför trivs hästen bättre med den :idea:
Undrar vad hästen skulle säga i samma situation med en välanpassad collersele! :D

Tänk om tomten hade haft en collersele till övers å kommit med den till mig
(jag såg mamma kyssa tomtefar....)

hur fäste du skaklarna i bröstan då, med nån hake. Har du en skitsele utan lös brösta? Då sågar ju bröstan mot bogen i varje steg, inte så skönt.

Då undrar jag såklart sen, vad du menar med trivdes? När du skaffar en riktig bröstsele, då kommer din häst att trivas ännu bättre.

Fäste skaklarna med remmar(ger lite mer rörlighet) direkt i bröstan, en sk "skitsele", ja.
Att hon trivdes bättre med den, än med lokselen (som sitter illa på henne) märkte jag av hennes bjudning, helt annan steglängd och viljan att hålla traven ordentligt. Hon stördes inte alls av selen. Dessutom är hon väldigt skavkänslig så här under vintern, men inte minsta skav gick att antyda efter turen.....
Har en riktig maraton sele som jag använder vid körning med vagn, men den används bara under barmarkstiden. Funkar inte i våra snödjup under vintern.
Som jag i tidigare inlägg frågade efter, så var det om någon visste hur man kunde sätta svängel på släden och ändå hålla en vettig draglinje. Min första tanke, var nämligen att köra släden med maratonselen, men då är det detta med svängelns(läs högre upp) placering.
Så fortsättningsvis kommer jag att köra med "skitselen" som hästen trivs och mår bra i, än att köra med en loksele som hon inte vill veta av.

Liknande trådar

Hemmet Har problem med att verkstaden ofta blir belamrad fort. Mycket hamnar på golvet eller närmaste bänkyta och det är så enerverande...
Svar
6
· Visningar
448
Senast: Badger
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
490
Senast: yamyam
·
Hemmet Vad har ni för saker hemma som underlättar ert liv? Vad har ni som efter att ni har köpt det önskar ni att ni hade köpt för länge sedan...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
8 095
Senast: SaraXX
·
Ridning Jag har nyligen börjat rida på ridskola, efter ett liv med träning och tävling på egna hästar. Trivs bra med ridskolan, ridläraren är...
2
Svar
20
· Visningar
1 173
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar