Svängbara mellanväggar, finns det?

Sv: Svängbara mellanväggar, finns det?

Planken är 140 mm breda (40 mm tjocka) och vi har 11 st i vår vägg, dvs drygt 150 cm i höjd. Höjdbehovet beror ju på många faktorer.

Tidsåtgången har jag inte klockat, men det kan ta ett par minuter att plocka ner och kanske fem att sätta upp, planken sitter ju löst i spåren. Ska man springa omkring med dom kommer ju den tiden till.

LIA

Bra tänkt.
Men, om jag ska se vitsen så ska all utgödsling kunna ske med traktor och skopa/dyngskopa.
Frågan är hur mellanväggen som inte ännu är undanvikt klarar av att man antagligen kommer att köra emot nån gång i bland?

man får bygga stabila mellanväggar :D
nä, men ärligt talat, så var det en bra tanke....
och ja, det hade ju vart grejt om all mockning kunde ske med traktor...

fast i mitt stall som jag ska bygga nångång, så nöjer jag mej ärligt talat med att kunna skotta ur bäddarna med traktor.. dagliga mockningen kan jag ta med kärra o grep... :)

jag har kommit på hur man kan få svängbara mellanväggar att funka! :idea:

men det funkar bara om man ska mocka ur alla boxar på en gång.

en liten förklaring kanske är på sin plats :angel:
väggen på "kortsidan" av stallet är öppningsbar med en skjutdörr.
denna öppnas, och man skottar ur första boxen, därefter kan man svänga mellanväggen åt sidan, och mocka ur nästa box... osv..

nån som förstår hur jag menar? :D

Ja, så ser min ritning ut.
Och jag hade då ändå bara tänkt att mocka ur alla vid ett tillfälle. Det gör man väl när det är bädd?
Givetvis blir det skit ändå, men det har jag en traktorskopa till. Det blir ju ändå betydligt mindre att mocka ur varje dag än om man har spån (ej bädd) som jag har nu.

Det finns företag i Sverige som tillverkar och levererar både svängbara fronter och mellanväggar.
Vågar inte gissa priset, deras standardboxar enklaste modellen kostar enligt exempel omkring 11 000:- per box.

I deras katalog finns ett exempel på "mobila" väggar.
http://www.myrby.eu/info.asp?text=4

Vilka fler tillverkar sväng-/skjutbara mellanväggar??

Känns som liten mening att skriva till det där utländska företaget, lär kosta skjortan med frakten ändå. Men Myrbys var inte direkt billiga heller...

Senast ändrad:

Bra tänkt.
Men, om jag ska se vitsen så ska all utgödsling kunna ske med traktor och skopa/dyngskopa.
Frågan är hur mellanväggen som inte ännu är undanvikt klarar av att man antagligen kommer att köra emot nån gång i bland?

Jag har besökt ett stort stuteri i USA (quarter och fullblod) som hade stall modell flygplanshangar och jabaliknande boxar. De kunde hissa upp sina boxlängor i taket och sedan köra med bobcat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar