Svängbara mellanväggar, finns det?

Qvicka

Trådstartare
Är det någon boxleverantör som gör svängbara mellanväggar? Så att man kan öppna upp mellan två boxar om man vill och få en jättestor istället.
Min plan är att kunna mocka ut genom att köra traktor rätt igenom boxlängan, men då måste man ju få bort mellanväggarna först.. En sån konstruktion vill jag ha! Var finns den?

Sv: Svängbara mellanväggar, finns det?

precis så vill jag också ha det när jag bygger stall! har funderat på det länge nu...:idea:

(skriver för att komma ihåg tråden)

Det finns väggar som man skjuter ut i stallgången.

(väggen mellan boxarana puttas ut i stallgången, boxraden går att köra med traktor)

Vet tyvärr inte var men det var "färdigboxar" jag har sett det på.

Kolla in stuter MW. s anläggning (har varit ett stort repotage i Ridsport) - ring henne vid intresse, det stallet är så otroligt smart byggt!

Svängbara mellanväggar kan ju omöjligt fungera.
Det lär ju liga en bädd i vägen för att kunna svänga väggen när man vill mocka ut.

Däremot de skjutbara verkar smarta.

Skjutbara går också bra, spelar ingen roll hur lösningen ser ut bara mellanväggen går att få bort på smidigt sätt.
Jag föreställde mig ett nedsänkt golv där bädden är, då skulle väggen gå att svänga åt sidan i alla fall. Åtminstone i teorin:)

Det finns väggar som man skjuter ut i stallgången.

(väggen mellan boxarana puttas ut i stallgången, boxraden går att köra med traktor)

Vet tyvärr inte var men det var "färdigboxar" jag har sett det på.

Vem gjorde dem??? tä:bump:nk tänk tänk!!

Jag föreställde mig ett nedsänkt golv där bädden är, då skulle väggen gå att svänga åt sidan i alla fall. Åtminstone i teorin:)

Men hur skulle det fungera, menar du?

Ska det vara en halvmeter mellanrum mellan nederdelen på skjutväggen och golvet?

KL

Vi ska bygga ett sådant stall och har också funderat på olika lösningar. Uttragbara väggar är inget alternativ för oss eftersom stallgången blir smalare än vad boxarna är djupa.
Vi har tänkt oss svängbara mellanväggar, nedsänkt golv i boxarna. Utrymmet mellan väggar och golv som blir ska fyllas av liggande virke i U-profiljärn.

Utrymmet mellan väggar och golv som blir ska fyllas av liggande virke i U-profiljärn.
Vi har gjort så för att kunna dela av en storbox. U-järn hela vägen och kraftigt spontat virke i dom. Fungerar kanon. Lätt att lyfta ur och sätta ihop igen.
Antagligen enklare att handha än hela väggar som ska flyttas i ett stycke.

LIA

En box går nog bra, men när det börjar dra sig över 10-strecket i boxantal så blir det många "brädor" att lyfta i och ur om det ska vara hela väggar på det viset.

Vem har sagt att hästlivet ska vara enkelt? :laugh:

Allvarligt, så går det ganska lätt och snabbt för två personer att göra det jobbet. Antagligen mycket mer så än om man ska ha "slagdörrar".

LIA

När jag jobbade i holland hade de en sådan lösning, att man skjuter ut mellanväggarna i stallgången. Hur bra som helst!
Skulle också vilja veta hos vilken leverantör man kan hitta detta!

Svängbara mellanväggar kan ju omöjligt fungera.
Det lär ju liga en bädd i vägen för att kunna svänga väggen när man vill mocka ut.

Däremot de skjutbara verkar smarta.

Om man har lösa brädor i samma höjd som bädden så svänger man bara undan väggen och plockar upp t.ex. två brädor. Klart att köra!

Ja, de hade t.o.m. en svensk kontaktperson. Men finns det verkligen ingen tillverkare här i Sverige som gör sådana lösningar?? Verkar konstigt...
Annars hade de ju alla varianter på den där sidan, både skjutbara och svängbara.
Nu har jag verkligen bestämt mig för att det blir en sådan konstruktion i nya stallet! Funderar dock på att köpa vanliga fronter och bygga egna mellanväggar som hänger i takskenor... "Hur svårt kan det va?";)
Skämt åsido, finns det att köpa till ej hutlösa priser så gör jag gärna det.

Det finns företag i Sverige som tillverkar och levererar både svängbara fronter och mellanväggar.
Vågar inte gissa priset, deras standardboxar enklaste modellen kostar enligt exempel omkring 11 000:- per box.

I deras katalog finns ett exempel på "mobila" väggar.
http://www.myrby.eu/info.asp?text=4

Vem har sagt att hästlivet ska vara enkelt? :laugh:

Allvarligt, så går det ganska lätt och snabbt för två personer att göra det jobbet. Antagligen mycket mer så än om man ska ha "slagdörrar".

LIA

Jag tycker nog att det går fortare (och enklare) att öppna några "dörrar" än att lyfta ur ett gäng plankor i varje mellanvägg. Måste röra sig om i allafall ett femtontal per vägg...

Ska du mocka ut med traktor nån gång per år eller oftare, nån gång i månaden?

Ska du mocka ut ofta så är det nog bättre med öppningsbara fronter så att man inte behöver ta alla boxar samtidigt. Men det är ju inte i alla stall det går att göra så.

jag har kommit på hur man kan få svängbara mellanväggar att funka! :idea:

men det funkar bara om man ska mocka ur alla boxar på en gång.

en liten förklaring kanske är på sin plats :angel:
väggen på "kortsidan" av stallet är öppningsbar med en skjutdörr.
denna öppnas, och man skottar ur första boxen, därefter kan man svänga mellanväggen åt sidan, och mocka ur nästa box... osv..

nån som förstår hur jag menar? :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
17
· Visningar
1 720
Senast: Viva
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 113
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 428
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar