Svampa på kvällen?

KattenJ

Trådstartare
Är det bäst att svampa av hästen på efter ridtur på kvällen när den svettats? Eller är det bättre att låta svetten torka upp? Hästen svettas främst där sadel och sadelgjord legat. Så här års är det ju varmt på nätterna och han står i utebox.

Jag svampar där han svettas som mest. Är hela hästen jättesvettig duschar jag av honom. Vi har våra på lösdrift, men det torkar ju snabbt och ofta brukar de hjälpa till genom att rulla sig ändå. Har handduk som jag gnuggar lite med

Jag svampar där han svettas som mest. Är hela hästen jättesvettig duschar jag av honom. Vi har våra på lösdrift, men det torkar ju snabbt och ofta brukar de hjälpa till genom att rulla sig ändå. Har handduk som jag gnuggar lite med

Så har jag gjort hittills men har varit lite osäker på om det är det bästa.

Jag svampar av eller duschar. Är det varmt så torkar dom fort. Tror definitivt på att det är skönare för dom än ha torkad svett på kroppen.

Svampar om det bara är runt sadelområdet. Torka lite med handduk och ta en kort promenad.
Vi har det riktigt kallt på nu i Värmland, 9-12 grader på natten i juli, galet.

Varför är det bättre att blöta ner en större yta av hästen och torka upp vatten-blöta jämfört med svett-blöta?

Mina hästar njuter av att rulla sig där de hittar lite sand eller grus, oavsett om de är blöta av vatten eller av svett.

Svett kliar och orsakar skav, jag tycker att det är fräschast och trevligast mot hästen att duscha av den om den svettas.

Kanske.
Å andra sidan förstör man pälsens naturliga regn-skydd genom att tvätta för ofta (ja, med schampoo förstör mer; men även vatten torkar ut päls och hud och försämrar det inbyggda klimat-skyddet).

Jag vet att man försämrar det naturliga skyddet, men hästar i naturen rids ju inte ;). Jag måste minst svampa av min under sadeln eftersom hon annars får problem av smuts och svett som irriterar huden. I övrigt försöker jag att inte använda schampo mer än i undantagsfall. Man får välja det minst onda ibland. :)

Kanske.
Å andra sidan förstör man pälsens naturliga regn-skydd genom att tvätta för ofta (ja, med schampoo förstör mer; men även vatten torkar ut päls och hud och försämrar det inbyggda klimat-skyddet).
Ingenting jag märkt av, jag schamponerar väldigt sällan och tror faktiskt inte att vatten förstör huden speciellt? Torkad svett däremot, det orsakar skav så det skriker om det. Dessutom kommer ju flugor och annat som älskar svett.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en crosstrainer hemma i dagsläget, en som jag köpte billigt begagnad och som troligtvis var billig redan när den var ny. Den har...
Svar
19
· Visningar
784
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 226
Senast: Gunnar
·
Hästvård Tänkte att det finns massa smarta människor här inne när man själv står och funderar. Min häst har sedan vi klippte henne i höstas...
Svar
16
· Visningar
1 928
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama