Jodå blåbärSitter och rensar första (lilla) kantarellskörden som är värd att nämna. Har ätit de första blåbären, och smultronen peakar just nu här i Mälardalen.
Hjortronen håller på att mogna på myrarna i Dalarna.
Hur ser det ut hos er?

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jodå blåbärSitter och rensar första (lilla) kantarellskörden som är värd att nämna. Har ätit de första blåbären, och smultronen peakar just nu här i Mälardalen.
Hjortronen håller på att mogna på myrarna i Dalarna.
Hur ser det ut hos er?
SkåneVart skall jag åka? Var i skogen. O noll zero stycken... Jag vill ha svampsås.
Eller hink och bälte antingen som halsband eller runt midjan som vanligt.I förgrunden, världens bästa handplockningsverktyg till allehanda bär mindre än jordgubbar. Hänges runt halsen, hänger alltid rakt ner, tillåter dig att använda bägge händerna utan spill.
Bakom specialdesignad hjortronplock-påse. Synligt tyg där den hängs upp i träd på myren. Rymmer fyra fulla kakburkar bär, den platta kvadratiska typ som barn säljer kakor åt föreningar i.
burkens fördel: det blir inte så högt tryck på bären längts ned i burken, så plockar man mycket hjortron håller sig de flesta i fint skick till återkomsten vid basen.
Jag hade räddat dem om det var jag..Skånevar i grannens trädgård, där är ännu mer skogstomt än min. Var helt vansinnigt mycket kantareller! Det ska säljas, så jag funderar på om jag ska plocka lite. Ägaren bor inte kvar längre, känns synd om svampen bara ska förgås
![]()
Jag hittar MÄNGDER av kantareller. Sådana där pyttesmå knappar.Hittar inte ett blåbär! O inte en kantarell![]()