Svamp i hoven?

Lovve

Trådstartare
Min häst har alltid haft lite dåliga hovar som lätt blivit torra och så. För några dagar sedan lossnade en bit av hoven på ena bak och någon dag senare hände liknande med en bit på andra bak.
Hovslagaren kom idag och skulle dra av skorna för att hon ska på sommarbete och då såg vi att det var lite håligheter, eller vad man ska kalla det, i hoven. Han trodde att det var svamp och nämnde något medel man kunde använda mot det.

Vi sprejade iallafall på blåspray tills vidare och släppte henne på bete. Ska fråga runt lite hur vi ska göra men nu vänder jag mig till er, kära bukare.

Vad tror ni skulle kunna hjälpa, har ni varit med om liknande och hur har ni gjort?
:bow:

Sv: Svamp i hoven?

Vilken bit av hoven lossnade? En bit av hovväggen? Sulan?

Var det allvarligt antar (hoppas...) jag att hovis hade sagt det...

Min häst har oxå dåliga hovar och bla vart opererad för hovbölder.
I våras hade hon lite svamp i hovarna efter hon hade haft gips, vetrinär & hovslagare på den kliniken rekomenderade Virconbad för hovarna.
Finns speciella "skor" för det av plast som man trär i hoven.
Annars jag man göra med plastpåse,tejp typ.
Bara att blanda vicon och ställa foten i påsen, hälal virconet i å låta den stå 5-10min.
Vi gjorde de på min häst och efter vicronbadet fick hoven torka och sedan tjärade vi.
Hovarna är nu mkt finare men snart sags för ett viconbad igen tror jag.

Det låter lite som om det är röta, början till hålvägg eller hålväggar? I så fall är det viktigt att ta tag i det redan nu, så det inte blir böld eller hålväggen går upp högre!

Eller hur menar du med håligheter och vart sitter håligheterna?

Har hovis kollat noga så där inte är nåt?

Vilken bit av hoven lossnade? En bit av hovväggen? Sulan?

Var det allvarligt antar (hoppas...) jag att hovis hade sagt det...

En bit av hovväggen lossnade och allvarligt uppfattade jag det inte som, utan mer att det är i början av något som vi kan förhindra.

Ja, han sa att det var svamp i hoven och att hon hade börjat få hålväggar. Och vi vill ju verkligen få stopp på det redan i det här skedet.
Hovis sa att det fanns något "blå"-medel (stallägaren uppfattade nog det bättre än jag så jag ska kolla upp vad det är för något) som man kunde kladda in sulan i som var mot svamp. :confused:
Men som sagt, vi sprayade på blåspray innan vi släppte henne. Det är ju mot infektioner, sen vet vi inte om det hjälper men vi ville göra något sådär direkt och hovis tyckte att vi kunde testa det.

Chickengirl: Tack så mycket, ska kolla upp vad det är för något :laugh:

Det blir kanske lite kluddigt förklarat men jag är ingen expert på det här området :crazy: Men svamp uppkommer i dåliga miljöer ju, så då måste problemet ligga där i grund och botten? Även om jag tycker att vi är noga med hovvården och så.
Sen har hon ju alltid haft torra och spruckna hovar och svampen uppkommer väl i fuktiga miljöer? Eller är jag ute och cyklar här? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 659
Senast: super
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Freazer
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 971
Senast: emma-vsm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka