Svamp, eksem ?

Hovvarpner

Trådstartare
Kraftig krustbildning i mankammen, spridit sig på något ställe neråt halsen. Noterade för någon dag sedan något "gult" i manen. Trodde det var att hon rullat sig men såg idag gult i pannluggen. Luktade illa, typ svamp. Ingen feber, klåda eller smärta ( verkar det som). Behandlat med bakteriedödande och mot svamp. Viss förbättring redan efter en dag men är det någon som vet vad det handlar om?
2ceqg6w.jpg
[/IMG]

Kraftig krustbildning i mankammen, spridit sig på något ställe neråt halsen. Noterade för någon dag sedan något "gult" i manen. Trodde det var att hon rullat sig men såg idag gult i pannluggen. Luktade illa, typ svamp. Ingen feber, klåda eller smärta ( verkar det som). Behandlat med bakteriedödande och mot svamp. Viss förbättring redan efter en dag men är det någon som vet vad det handlar om?
2ceqg6w.jpg
[/IMG]

Det handlar om eksem, då börjar det så. Sedan kommer hästen att klia av sig manen.

Eksem - inte bra! Då är vår behandling egentligen verkningslös. Hur behandla?

Täcka hästen, ev skydda med installning kväll och nattetid. Smörj hästen med mjukgörande, i ditt fall hade jag först tvättat manen med typ Hexocil eller möjligen laktasyd. Det första är att föredra eftersom du beskriver att det luktar illa, vilket är ett tecken på infektion.

Tack för tipsen. Vi får testa dina förslag i helgen och så får kanske veterinären ta en titt på henne nästa vecka.

En märklighet i sammanhanget när jag tänker efter, är att vår andra skimmel också var "gul i manen". Jag skriver "var" därför att hon finns inte mer - av andra anledningar tvingades vi ta bort henne så vi kan inte kontrollera. Alltså, är det inte väldigt märkligt att två hästar precis samtidigt utvecklar eksem. Kan det inte vara bakterier eller virus eller någon bristsjukdom eller något de fått i sig på betet?

En märklighet i sammanhanget när jag tänker efter, är att vår andra skimmel också var "gul i manen". Jag skriver "var" därför att hon finns inte mer - av andra anledningar tvingades vi ta bort henne så vi kan inte kontrollera. Alltså, är det inte väldigt märkligt att två hästar precis samtidigt utvecklar eksem. Kan det inte vara bakterier eller virus eller någon bristsjukdom eller något de fått i sig på betet?
Tja, men det är snarare att insektstrycket är lika högt.

Ingen av mina eksemhästar har sett ut sådär - men de har heller inte sett likadana ut. Och eksem tycks kunna yttra sig i starten på nästan lika många sätt som det finns hästar.

Jag skulle inte tvärsäkert vilja kalla det eksem med tanke på att hästen INTE kliar. Men jag skulle vara grymt uppmärksam och fundera över eksem. Dessutom skulle jag täcka den, eftersom det såriga lär dra till sig insekter oavsett.

Behandlingsmässigt så jo det du gjort ger lindring på eksem orsakade av knottallergi med, särskilt om det finns en sekundärinfektion. Men kommer inte "bota" det. Skulle det däremot vara så att det inte är eksem så kan ju den behandlingen, men inte täcka hästen, bota det.

Min ena fick så på bogen för flera år sedan, det var en knottchock. Inget eksem sedan dess, men det såg INTE roligt ut...

Ja alltså min första eksemhäst debuterade på precis detta sätt, med vätskande sår. Ja eksem kommer av knott, men också av andra bitande insekter.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
6 005
Hästvård Jag har ett islandssto som i år är 14 år. Hon har mycket man och svans och enligt tidigare ägaren så har hon inte haft eksem. Förra...
Svar
8
· Visningar
1 818
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 399
Senast: juliag
·
B
Hästvård Eftersom veterinären inte vet och bara gissar kanske det finns någon här som har varit med om liknande på sin häst? Det handlar om en...
2
Svar
21
· Visningar
10 080
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar