Svalt kongar.

PIRU

Trådstartare
Nu är jag fundersam och hoppas på några vettiga svar.

Jag har börjat med narkotika sök i jobbet och belönar med kong den minsta röda.

För ca 2mån sen försvann en kong efter jag belönat en markering tänkte inte så mycket på det för dom studsar och far åt alla håll om hunden tappar dom. Men tänkte det är inte likt han att bara tappa den utan leta efter sin kong i ren panik.

Sen för ca 1månad sen belöna jag han för en markering tog in hunden la han ner och kommendera "loss". Då ser jag hur han sväljer den. Orolig blev jag så jag ringde Bagarmossen. Dom sa att jag skulle avvakta om den kommer ut den naturliga vägen eller om han får problem och det kommer du märka att han blir seg och hängig.

Han vart inte hängig eller på nåt sätt påverkad så vi jobbade vidare dagarna gick jag höll koll på varje rastning i 3 dagar om kongen skulle komma ut men icke.

Så idag skiter han ut kongen den kom ut lätt inga problem alls.
Jag kunde aldrig tro att den skulle vara kvar i magen så länge han äter ju normala portioner ca 10dl per dag och dricker är jätte pigg o.s.v.

Idag har jag köpt modellen större av kong så detta inte ska hända igen.

Men trodde aldrig den skulle vara kvar så länge inga kollegor jag pratat med trodde det heller. Så kanske är detta kong 1 som försvann så då finns det ytliggare en kong kvar? :confused:

Sv: Svalt kongar.

Det bästa är väl att åka in och röntga så de kan se om den ligger där. Sura pengar om där inte är något iofs... Men du kanske hittar nåt annat du varit av med;)

Nu jobbar jag då som hundförare och är inte rik så slänga ut pengar bara för det är skoj är inte min grej.

Han var förra veckan på hälsokontroll för företaget ville han det på alla hundar U.a på allt utom en tand som är lite av.

Så det känns onödigt att slänga ut pengar och tid på att röntga han om han inte är hängig eller på nåt annat påverkad.

I magsäcken kan föremål ligga kvar länge och oftast ger det ganska små eller inga symptom. Ibland kan alla möjliga saker hittas som bifynd vid röntgen eller operation av magsäck. Så saknar du en kong så är det ju inte omöjligt att den finns där.

Jag skulle ta risken att det inte finns något i magsäcken och faktiskt röntga hunden. Även om hunden inte visar några symptom så måste det påverka hundens maghälsa på sikt om den inte kommer ut den naturliga vägen.

I magsäcken kan föremål ligga kvar länge och oftast ger det ganska små eller inga symptom. Ibland kan alla möjliga saker hittas som bifynd vid röntgen eller operation av magsäck. Så saknar du en kong så är det ju inte omöjligt att den finns där.

Jag skulle ta risken att det inte finns något i magsäcken och faktiskt röntga hunden. Även om hunden inte visar några symptom så måste det påverka hundens maghälsa på sikt om den inte kommer ut den naturliga vägen.

Så det är så alltså där ser man.

Men om det finns en kong kvar finns det nån chans att slippa öppna han ?

Det får du nog fråga veterinären om. Men jag gissar att en kong är för stor för att plocka ut med hjälp av endoskopi.

Okej tack för svaren.

Får se till att ta det på företaget då dom håller i försäkringen för våra TJH men då ska det ha hänt under jobbet vilket det gjorde som tur är ;)

Är det en Schäfer?
Vore väl trist att förlora en hund p g a en leksak så ta det säkra före det osäkra och undersök hunden hos en veterinär. Att ha för små leksaker är inte att rekommendera. Om de inte lyckas svälja den så är det lätt att de kvävs av leksaker som fastnar i halsen. Tyvärr är det inte alltför ovanligt. Dessutom ska de ha bra snören som måste sitta fast ordentligt så att det inte glider ur hålet. Finns de som har en läderbit som stopp i bollarna som säkrar att snöret sitter bättre. Lycka till och hoppas att hunden har skitit ut kongen utan att du har märkt det.

Parafinolja brukar få ut det mesta, fungerar som glidmedel.
Men hör med vet innan du börjar mixtra.

Är det en Schäfer?
Vore väl trist att förlora en hund p g a en leksak så ta det säkra före det osäkra och undersök hunden hos en veterinär. Att ha för små leksaker är inte att rekommendera. Om de inte lyckas svälja den så är det lätt att de kvävs av leksaker som fastnar i halsen. Tyvärr är det inte alltför ovanligt. Dessutom ska de ha bra snören som måste sitta fast ordentligt så att det inte glider ur hålet. Finns de som har en läderbit som stopp i bollarna som säkrar att snöret sitter bättre. Lycka till och hoppas att hunden har skitit ut kongen utan att du har märkt det.

Jo det är min schäfer.
Jo jag vet att chansen finns att de sväljer den men går inte använda snöre eller massa läder saker på kongarna när jag körde denna inlärningsmetod på narkotika söket och det ska vara samma kong som belönas senare i utbildningen också.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 209
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 476
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 073
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar