Sväller i benen nattetid

Mirre

Trådstartare
Tycker mitt sto känns svullen i bakbenen på morgnarna.
Är inte helt säker på om hon verkligen ÄR svullen dock eller om jag inbillar mig bara?

Men vad kan det bero på att hon sväller?
Kan det ha med hennes gamla skada i ryggen och göra?
bör jag linda benen på henne nattetid?

Sv: Sväller i benen nattetid

Kolla först upp fodret. Får hon för mycket foder och inte tränas tillräckligt kan hon ev. få lite gallor.

Min häst brukar också svälla i benen under natten, men jag har inte tyckt att det har hjälpt särskillt mycket att linda benen, det lindrar bara svullnaden tillfälligt, så ta reda på vad det egentligen beror på.

Fick ett tips en gång om att vitkål i fodret skulle vara bra om benen svällde. Nån som har erfarenhet av det?? :idea:

Om du känner dig väldigt osäker tycker jag att det är bäst om du frågar nån som kanske vet.

:bow:

hur länge står hon inne?
det kan vara så att hon står inne(=rör inte på sig tillräckligt) för länge och då så kan benen bli lite galliga:idea:
lycka till!!

Att benen svullnar beror säkert på dålig blodcirkulationen eftersom dom inte rör på sig under natten, prova linda med back on track!:)

Om det är så lite att du inte ens är säker på att det är en svullnad och det går ner när hon rör sig, skulle jag inte göra något särskilt. Jag skulle inte linda, det tar visserligen bort svullnaden men det är ju bara ett symptom. Det är vanligt att hästar svullnar lite i benen under natten och beror på sämre cirkulation, helt ofarligt.

Min svullnar också på nätterna, troligen pga att blodcirkulationen går ner när han står inne. Jag lindar med Back on Track om jag ska rida på morgonen efter eller tävla tidigt. Då är han fin i benen. Men rider jag på EM/kväll så går svullnaden ner när han är ute i hagen på dagen.

Tror precis som alla andra att det har med blodcirkulationen att göra.
Min har också lite gallor efter natten.
Det brukar hjälpa att smeta på lite linement på kvällen eftersom det sätter igång och hjälper blodcirkulationen.
Men jag tycker inte du ska oroa dig om det bara är lite, säkert inget farligt.

Har också en häst som lätt blir svullen i benen under natten, speciellt perioden direkt efter installning...
Frågade min vet om det och hon sa att så länge svullnaden går ner när de kommer ut och rör sig är det helt ofarligt!!!

Min pålla brukar också svullna under natten, speciellt under vinterhalvåret när hon står inne mera. Men att gå en liten promenad innan man "nattar" hästen kan vara en idé. Annars brukar det ju precis som dom andra säger, oftast vara ofarligt.

Om hästen är svullen i bägge bak och det går ner efter ett tag i hagen på fm, skulle jag inte heller oroa mig. Mkt protein i fodret brukar vara en " bov "

Jag fick tips om vitkål när hästen hade en rejäl och envis hasgalla, men inte i fodret utan på gallan. Vitkålen krossades lite så man fick ut lite vätska och las sen över gallan och padd och linda över. Det skulle göras 2-3 nätter och sedan linda med arnikalinement. Det fungerade faktiskt! Vi fick göra det 2-3 omgångar men den gallan var stor... Ett annat tips är att linda med plastfolie så blir det ordentligt varmt utan blistringsrisk, fungerar väl som back on track fast billigare!

Ah! Ok, var det
Måste ha missuppfattat, men det var tur att nån rättade mig :idea:

Det kan bero på hur gammal hon e. för ja har ett varmblod som e femton o hon blir osse svullen i sina bakben o det hjälper inte att linda (har prövat) det är ju för att hon står stilla. så mitt förslag till dig är att ha henne ute så mycket som möjligt. om det är fint väder så ha henne ute på natten ochså. / Emma

Till er som har hästar vars bakben svullnar under nattetid:
Testa gärna att massera med tummen just ovanför kronränderna och i ballgropen. Trycket kan bör vara lagom hårt. Ca 3 minuter på varje hov. Dela in hoven som en klocka och använd punkterna 12,2,4,6,8,10.

Det skulle vara intressant att höra om ni märker någon skillnad efter, låt säga, 1 veckas masserande. :)

Senast ändrad av en moderator:

Ska testa!:)
Ska man göra det på kvällen då när hon tas in eller?

Ja, det är väl lämpligt. Annars spelar tiden inte så stor roll.
Ska du vara petnoga så är 18 snåret bra tid för att massera njurens meridian, en punkt som du finner i ballgropen på bakhovarna.

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
24 25 26
Svar
501
· Visningar
41 521
Senast: Ray
·
Hästvård Hej! Hur ofta tvättar ni hästens ben och hovar nu när det är så lerigt i hagarna? Vi har uteboxar med stallgång klädd med vindnät och...
2
Svar
24
· Visningar
2 859
Senast: Lilla vän
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
972
Senast: Svartkatt
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 368
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben