sväller av gräs på bara 2 dagar

annaaa

Trådstartare
Jag har ett new forest sto på 24 år. Vi har problemet med henne att hon är väldigt lätt gödd och så fort hon släpps på bete (behöver inte vara mycket gräs) så sväller hon upp direkt. Hon blir också väldigt gasig och blir väldigt oval om magen, mycket på sidorna, någon som vet varför och finns det något att göra. Hon rids alltid extra på sommaren men detta hjälper heller inte mot tjockheten. Någon som har samma problem eller har någon bra lösning?

Jag har lättfödd häst och har beslutat mig för att stå i ett ponny-stall. Hästarna går ut på betet i slutet av juni, endast några timmar om dagen. Vi fodrar med hö året om och är jätteförsiktiga med tiden hästarna går på bete.
Kanske skulle det vara något för er häst. Att dra in på betet.

Här har jag fjordhästar, en ung (6 år) och en lite äldre (15 år).

Jag slutar släppa dem på bete när de är 2-3 år. Då slutar fjordhästen klara bete tycker jag. Antingen blir de feta eller utvecklar fång.

Fång har, mig veterligen, ökat lavinartat sedan 80-talet.

Här går de i sina skogshagar 24/7/365 och fodras med hö. Beta får de ca 10-30 minuter i veckan. De äter skog istället.
En häst kan vara häst utan att vara på bete genom att vara ute hela dygnet i hagar de kan äta annat än gräs. Mina äter gran, sly, rötter och mossa även om de själva skulle välja gräs istället.

Ponnyer och hästar från karga landskap har sällan gräs i stora mängder att äta.

Jag har ett new forest sto på 24 år. Vi har problemet med henne att hon är väldigt lätt gödd och så fort hon släpps på bete (behöver inte vara mycket gräs) så sväller hon upp direkt. Hon blir också väldigt gasig och blir väldigt oval om magen, mycket på sidorna, någon som vet varför och finns det något att göra. Hon rids alltid extra på sommaren men detta hjälper heller inte mot tjockheten. Någon som har samma problem eller har någon bra lösning?
Blir hon tjock så ta bort från bete. Jag har också en ponny som sväller, men ställer man honom i vanlig hage så tar det två dagar så är han i sin normala form. Har alltid förutsatt att han lägger på sig vätska? I.o.m. den snabba viktnedgången. Däremot så passar jag på att banta honom lite innan betet då jag hellre ser att han är lite mer slimmad för säkerhetsskull.

Det finns nog inga genvägar i dessa fall utan det ända sättet är att minska födointaget på något sätt. Byt hage eller sätt på munkorg och öka motionen annars är det lätt att man står där med en häst som har fång. Att hålla dem slimmade resten av året är också smart för då tror jag att de har högre tolerans för att klara en viss viktökning under sommaren.

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
702
Senast: tara
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 655
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 163
Senast: Juli0a
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 511
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V