Svalbon i stall

Sv: Svalbon i stall

Då är det väl bara att hoppas på att ingen inspektör besöker ditt stall & ser fågelbona då.:grin:

Mm, men det är inte mitt stall! Och själv tycker jag att inspektören kan dra åt..., om den inte gillar det!

Det är ju bara mysigt med fågelkvitter! Skiten kan man torka bort och ducka..., ja det är valfritt :rofl:

Det kan vara en skröna men jag har hört att man bryter mot lagen hur man än gör. Man får inte ha fågelbon i stallet men samtidigt är svalorna skyddade så man får inte riva ner svalbon. är det någon som vet vad som gäller ?

Sen är det pga risk för smittspridning som nån knäppskalle kommit fram till att svalbon skall rivas ner. Det är bara det att det i studier inte har konstaterats ett enda fall där svalor sprider smitta.

Håller med dig Emma, så mycket skiter dom inte...! Oavsett vad lagen säger tycker vi att det är elakt när dom river ner bona. Det är bara trevligt med fågelkvitter.:p

håller med...har varje år svalbon inte skiter dom ner så förfärligt och det är mkt trevligt att höra dom kvittra värre är de med storspoven...den borde man få ta bort...har tom blivit hackad i huvet en gång under ridtur...de ska jag säga är mindre kul...så jag säer som emma o co låt svalorna vara dom är här så kort stund å sen när ungarna är flygfärdiga så är dom ju puts väck.

Jag håller med dig. Vi har svalor som bygger bo på vår loge. Jag visste inte att man kan slå ner boet. Nu kan vi nog inte det för det sitter nog aningen för högt upp. Men om jag hade kunnat...
Det är inte så kul att ta hem hö som de sedan flyger över. Jag är fullt medveten om att svalorna har sin plats i det ekologiska systemet och att de säkert gör "nytta" dvs ingår i balansen genom att äta flugor. Men för min del så får de göra det någon annanstans än ovanför mitt hö. Den som bara tycker att detta är trevligt och att de inte skräpar ner har kanske inte sett detta i verkligheten.

hugger sista knappen

Jag ser då inte svalornas tjatter som trevlgit fågelkvitter, när de flyger runt huvude toch nästan skriker för att det står enj häst ivägen på gången. Inte så kul att vattenkopparna blir nersketna heller (de verkar ju gilla hörnen ovanför kopparna att bygga bon i) eller högar på stallgången till följd av att de bor där uppe i taket någonstans.
Och på de flesta gårdar finns det mååånga andra ställen än just stallet att bygga bon i, vi har massor under/i takpannorna på stora boningshuset och stallet. Men dom får fanemig hålla sig ute. Jag tycker det är äckligt att ha dom inne.

Vad jag har hört så är svalor fridlysta, och var därför en anledning till att vi inte fick riva ner svalbona på ridskolan jag jobbade på.

Sen kräver varken Jordbruksverkets eller EG:s regelverk att
ladusvalornas bon i ladugårdar ska förstöras.

Vi har inte slagit ner några bon, kommer inte behöva göra det då jag fått för mej att fåglar föds på våren/sommaren & att bona är tomma till hösten/vintern & då ska vi ändå byga om där, som tur är.

Vi har svalbon i vårat stall och dom har hitills aldrig stört eller skitit ner så mycket. Låt svalorna bygga, va ere för fel me det?

Kan det vara så att ni som inte gillar svalorna e rädda för lite fågelskit? :rofl:

knappast rädd men det är inte så trevligt med skit i vattenkopparna, det är det största problemet och jag förstår inte varför det skulle vara svårt att förstå. Det är trots allt hästarnas bästa jag är ute efter i hästarnas stall.

Rädd för lite fågelskit är jag inte precis. Varför skulle jag vara det? Men att få flera höbalar täckta av fågelskit är mindre trevligt. Men du kanske inte bryr dig om det?

Rädd för lite fågelskit är jag inte precis. Varför skulle jag vara det? Men att få flera höbalar täckta av fågelskit är mindre trevligt. Men du kanske inte bryr dig om det?

Nä, det gör jag faktiskt inte..., eftersom våra inte skiter i höet, vi har inga bon där. :banana:

Vi har svalbon i vårat stall och dom har hitills aldrig stört eller skitit ner så mycket. Låt svalorna bygga, va ere för fel me det?

Kan det vara så att ni som inte gillar svalorna e rädda för lite fågelskit? :rofl:

Jag är rädd att jag inte har ekonomi att köpa nya sadlar då fågelskit fräter.

Bara man har en bil under ett träd så fåglarna bajsar på motorhuven ska du veta att man ska torka bort det direkt, annars har man en prickig bil, fågelbajs är starkt.

I vårt förra stall fanns det svalbon men stallägaren löste det största "skit"-problemet genom att under varje bo sätta upp en bit masonitskiva i lagom storlek som liksom stod ut från väggen.

När sedan fåglarna satt på bokanten och bajsade rakt ner mot golvet så hamnade bajset på skivan i stället.

Jag tyckte det var en trevlig lösning :) Stallet vart relativt flugfritt med dessa flug-jägare! :)

I vårt nuvarande stall har vi ett bo som blir bebott varje vår/sommar men det ställer inte till några större problem. Som någon sa så får man ducka ibland när de kommer in och det hamnar lite bajs i stallgången då och då men än har de inte lyckats pricka mig. :D

Boet sitter inte på något olämpligt ställe. Hade det suttit t ex ovanför en krubba eller vattenkopp så hade jag tipsat stallägaren om det där med en skiva under.

I vårat stall har vi i princip varje år 2 st bo av svalor, samt så brukar det finnas något bo vid boningshuset med.
Vi rör inte bona, utan vi tycker det är mysigt. Där ligger de och ruvar sina ägg och sedan kläcks dem och små fågelbäbisar sitter där och skriker, så söta!
Och inte skitar de ner så mkt heller, och att storstäda stallet på sommarna är heller inga problem, fast där är bon.
Inte heller så har vi våra vattenspannar där svalorna bygger sina bon (de bygger på samma platser varje år), och ute i ladan där vi har vårat hösilga och halm har vi inga problem, inte heller i höpåsarna i stallet. Den avföring som komemr kommer från där de har sina bon, och de har placerat dem på bra ställen så de besvärar inte oss.

Ni som är rädda för förstörd utrustning (pga fågelbajs och liknande), har ni ingen sadlekammar där fåglarna inte kan komma in, eller stallskåp där ni kan förvara er utrustning?

Här är en svalälskare. Sambon muttrar när jag t o m öppnar logedörrarna så de kan flyga in. I år har vi bara två par och inga tornsvalor under tegelpannorna på huset :(

Ang. svalor och lagen så var väl denna lag för ladugårdar med mjölk-kor i.

*knapplån*

1 det stod ganska nyligen i nån facktidning (tror det var Land) att fåglar i stall INTE kan smitta lantrbruksdjuren med nånting.

2 Jag trodde också att svalor va "fridlysta" ...

Hos oss bygger de tyvärr inga bon då de inte finns några hästar hemma = mindre flugor och insekter... Inte ens de under tegelpannorna har byggt i år... Men får väl se senare i sommar om de bara vart "osynligare" än förra året eller inte...
Klart man värnar om svalorna !!!

Vi låter svalorna vara...

OM vi skulle vilja undvika dom hade vi hindrat dom när dom började bygga, absolut inte rivit ner ett befintligt bo! Men jag tycker inte att dom stör det minsta och inte att dom skitar ner så värst mycket heller. Snarare håller dom efter flugorna och är ett trevligt inslag i miljön. Jag har verksamhet kanske jag ska tillägga.

Jag har aldrig haft problem med fågelskit, enstaka gånger har dom byggt i höladan och då är det en bal som råkat illa ut och resten är det ingen fågelskit på.

Någon inspektör har då aldrig klagat på svalbon mig veterligen :grin: Man får ju hoppas att dom koncentrerar sig på viktigare saker....

Lägg nånting under svalboet så slipper du skit på ditt hö. Det är faktiskt inte svårt.

Lägg nånting under svalboet så slipper du skit på ditt hö. Det är faktiskt inte svårt.

Det är möjligt men det beror nog lite på var det sitter. Våra brukar sitta högt upp. Dessutom flyger svalorna ganska långt inne i stall och loge för att komma dit.

Ang. svalor och lagen så var väl denna lag för ladugårdar med mjölk-kor i.

Fast det visade ju sig inte vara sant om jag tolkar SvD rätt, se länken i mitt tidigare inlägg.

”Svin och fjäderfä får inte bo i ladugårdar eller andra byggnader där kor mjölkas".
EU-direktiv ska införlivas med det svenska regelverket. Men, intygar Jordbruksverket skriftligt för SvD, "vilda fåglar omfattas inte av begreppet fjäderfä. Det är ju bara att gå till en uppslagsbok och se vad ordet betyder", säger veterinär-inspektör Maria Nyström påverkets djurskyddsenhet.

De skojar ju i SvD-artikeln om att den var en "anka" att påstå att det var förbjudet. :D

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 974
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 252
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 847
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt