Sv: svag sida

Jag är fortfarande nyfiken på hur "svagheten" visar sig.
Är hästen svårare att böja åt ena hållet? faller den mot någon sida? vill den inte sätta det ena bakbenet under sig utan sätter ner det innanför på böjt spår? (vid sidan på rakt spår?)

åh jag måste bara säga en sak som jag nyss lärde av en tjej från danmark. Hon är jätte duktig akademisk ryttare och tränar filmhästar mm.
Hon sa att de många inte tänker på om man är högerhänt så kortar du omedvetet vänstertygel och tvärt om. Eftersom du är svagare in den armen vill man antagligen ha kortare tygel på den sidan, omedvetet alltså. Hm kan stämma hos många.

Alla hästar har ju en stelare sida eller mindre böjbar.. och hon menar att de kan ha en stor betydelse :smirk:
Så beroende på om man är vänster el högerhänt så är hästen svår åt motsatt håll men har alltså kortare muskler på samma sida.

ni som har häst och vet vilken sida eran häst har svårt för samt vilken hand du är, berätta om de stämmer! kan va kul att veta!

Rider du någon gång på 1 hand och stångbett?
Och är det samma problem då?
Jag upplever ju att många ryttare blir mycket mer raka och sitter mer rätt upp och ner på hästen så att säga när man börjar med 1-handsfattning...
:idea:

Självklart gör jag de med och visst får folk en bättre sits. När man rider på en hand blir man mer fokuserad på balansen.
Men de kan vara kul att veta om de är så som jag förklarade ovan.

När man rider in unghästar så är de mycket med två händer. :)

jo d e så sant, vi jobbar vidare på d för fullt.
D blev strul när jag skulle jobba en ko o ett annat tillfälle på en maskin,till vänster går vändning bra men höger då gick d nåra vändningar sen orkade hon inte. E hästen då svag eller stel nånstans så märks d där med dessa tvära vändningar.Antar att d e d när hon tokar sig på sitt speciella sätt som hon gör när hon gör "motstånd".
Om hon går svagt och med motstånd i höger varv är det VÄNSTER sidan som är svag. Har hafft mkt motstånd o svaghet tidigare i höger varvet på vår QH. Fick jobba upp hennes vänstra sida mer, mkt skänkelvikningar i skritt,trav åt höger (vänster sidan jobbas) även mkt öppnor till höger. Mkt stretshing och kontraställt på volt inåt och utåt, skritt, trav, galopp, då blir de viga som katter. Hennes svaga vänster sida visade sig när G bytes arbetet började, byta till vänster inga problem (stark höger sida) G byta till höger var som att flytta undan en elefant ( svag vänster sida ) men nu när styrkan sitter i hennes båda sidor G byter hon åt båda som en lätt fjäder utan motstånd. Så fortsätt att jobba din häst mkt stärkande lösgjörande arbeten, det gjer bra resultat. Kan tillägga att jag är vänster hänt och dottern som tävlar (äger) henne är höger hänt .

Senast ändrad av en moderator:

Har prövat böjligheten vid stilla stående,hon e inte stel i halsen. Liksom resten av kroppen går tungt att flytta. Om man pratar rollbacks eller tvära vändningar. Hon böjer halsen när jag vill vända henne men sen går d tungt.
californiaswed:Galopperna går bra nu kommit ner i tempo, kan bli lite het i början fortfarande men ställer henne o hon tar en lugn fattning. Jobbat mycke på d. Hon har en förmåga o vela gå mot ena skänkeln i början av varje pass i princip o d e nog vä skänkel som spökat hela tiden. Antingen har hon lättare o säga ifrån om hon inte känner sig motiverad..just till höger. Kanske e bara olydnad:idea:
Ah vi ska lämna iväg henne nu tills tävlingssesong så får han utvärdera vad d e som spökar.

Quarter4ever:Har inte provat stångbett än..brukar prova på vanliga bettet på en hand. Men hon e 5 år men jag har haft henne 1 år hon var bara skogsriden innan...så egentligen e d väl stångbett nästa år:eek: fick panik en av anledningarna hon åker på träning. Men får köra tworein nästa år iställe tydligen. Jag upplever att man blir rakare absolut.
Jag tror d sitter i skänklarna hon vill som sagt gå mot vänstern ibland helst i början man får ta i så hon vet man menar allvar . Annars e hon rätt känslig hon e MYCKET framåt ,så ibörjan av galopp kan d gå fort men efter 2 varv har hon lugnar o saktar ner.Bara håller henne på volten istället för o bråka med henne då blir hon bara värre. Jag har inte bara ett problem:smirk:.. Låter henne gå fritt ett par varv sen börjar jobba henne lite, ska som sagt inte gå för lågt..
Lika bra då att ta nästa problem:Hon har väldigt korta framben o hög bak. Hon måste gå i en högre form för o inte gå på bogarna o jag jobbar mycke med baken så hon ska trampa under sig.

Senast ändrad:

Du förstog nog inte vad jag försökte förklara..:crazy:
Menar inte stelhet i halsen utan hästens kropp, går den med motstånd för vänster skänkel , så har den en svag vänster sida då den är svår jobbad i höger varv. Man måste rulla sporrarna mer i vänster sidan och jobba de undan för den och uppmärksamma hästen för den skänkeln även om de vill gå emot tills man har de liksidiga mellan sina , hmm ben:o även om de kickar och protesterar , matte jag vill inte, det är fööör jobbigt. Prova att ta ett steg i taget, fixa i skritt, sen trav, galopp.

detta förutsätter att alla hästar man rider skulle visa upp samma sida som sk stark eller svag. Så är inte fallet för alla. Vissa överför sin egen snedhet till hästen och då blir det som du beskriver, men lika mycket som vi har lättare för saker åt ena hållet har hästarna det också. Därför är det så viktigt att träna alla rörelser åt båda håll. Det handlar inte bara om styrka utan framförallt om koordination.

Har prövat böjligheten vid stilla stående,hon e inte stel i halsen. Liksom resten av kroppen går tungt att flytta. Om man pratar rollbacks eller tvära vändningar. Hon böjer halsen när jag vill vända henne men sen går d tungt.
californiaswed:Galopperna går bra nu kommit ner i tempo, kan bli lite het i början fortfarande men ställer henne o hon tar en lugn fattning. Jobbat mycke på d. Hon har en förmåga o vela gå mot ena skänkeln i början av varje pass i princip o d e nog vä skänkel som spökat hela tiden. Antingen har hon lättare o säga ifrån om hon inte känner sig motiverad..just till höger. Kanske e bara olydnad:idea:
Ah vi ska lämna iväg henne nu tills tävlingssesong så får han utvärdera vad d e som spökar.

Viker hon sig i halsen och sätter ut den andra bogen?

Sv: Re: svag sida

Jag pratar INTE om några sönderavlade hästar. Hästar av bra och riktig uppfödning och sämre uppfödda hästar jag i detta fallet (snedhet) inte sett någon som helst skillnad på. (däremot finns det mycket annat som skiljer dem åt) Den erfarenheten talar sitt tydliga språk.

hej Biggan ! Jag har läst dina inlägg förr. Undrar vem du är och jag tycker du är så rätt på det. Dina svar är retoriska och pedagogiska.
Kul ! Länge leve Biggan!

hej Biggan ! Jag har läst dina inlägg förr. Undrar vem du är och jag tycker du är så rätt på det. Dina svar är retoriska och pedagogiska.
Kul ! Länge leve Biggan!

Mitt inlägg var säkert inte speciellt pedagogiskt, Det kan jag hålla med om. men jag blir så trött ibland när människor anstränger sig för att missuppfatta vad man skrivit. Jag tycker det framgick tydligt vad jag menade och blev rätt irriterad när man uppenbarligen vill tolka det på ett helt annat sätt.
Jag är övertygad om att om man tror/tycker att hästar som inte är sönderavlade är raka i kroppen och alltså använder sina båda sidor på samma sätt, så har man inte tittat ordentligt på hästen. Eller så är det så att man inte vet vad man ska titta efter. Varken vi människor eller hästarna använder våra två sidor likadant. Det faller sig naturligt att vi gör på det vis som är enklast och då tränas det ännu mera och oliksidigheten blir allt större. Det är inte lätt att skriva med vänster hand om man är högerhäst men det går att träna upp. Hästarna i hagen rör sig på det sätt som är enklast för dem och får mera träning på det. Vi som vill ha hästarna att rida på, köra eller annat, har ansvar för att träna hästen så att dess båda sidor blir så likvärdiga som möjligt, för att de ska hålla för den kroppsliga påfrestningen vi utsätter dem för.
Om man tror att hästen är rak från början, då lurar man sig själv tycker jag.
Läs min profil så ser du vem jag är.

Det är inte lätt när man ska förklara saker o ting i bland , vi kanske ska hoppa på en pedagogik kurs tillsammans;)
Har en ungdom hemma som jag ofta tränar pedagogik och mitt luuuugna temprament på i ridhuset.

Det är inte lätt när man ska förklara saker o ting i bland , vi kanske ska hoppa på en pedagogik kurs tillsammans;)
Har en ungdom hemma som jag ofta tränar pedagogik och mitt luuuugna temprament på i ridhuset.

Ja vi är ju inte mer än människor. Ibland är inte humöret på topp. Men det är ju svårare att få fram allt i text. Alla betoningar "hörs" ju inte och betonar man fel kan ibland en text få en annan innebörd. Så som jag "hör" min mening kanske inte alla andra "hör " den.

Mitt inlägg var säkert inte speciellt pedagogiskt, Det kan jag hålla med om. men jag blir så trött ibland när människor anstränger sig för att missuppfatta vad man skrivit. Jag tycker det framgick tydligt vad jag menade och blev rätt irriterad när man uppenbarligen vill tolka det på ett helt annat sätt.
Jag är övertygad om att om man tror/tycker att hästar som inte är sönderavlade är raka i kroppen och alltså använder sina båda sidor på samma sätt, så har man inte tittat ordentligt på hästen. Eller så är det så att man inte vet vad man ska titta efter. Varken vi människor eller hästarna använder våra två sidor likadant. Det faller sig naturligt att vi gör på det vis som är enklast och då tränas det ännu mera och oliksidigheten blir allt större. Det är inte lätt att skriva med vänster hand om man är högerhäst men det går att träna upp. Hästarna i hagen rör sig på det sätt som är enklast för dem och får mera träning på det. Vi som vill ha hästarna att rida på, köra eller annat, har ansvar för att träna hästen så att dess båda sidor blir så likvärdiga som möjligt, för att de ska hålla för den kroppsliga påfrestningen vi utsätter dem för.

Men HALLÅÅÅÅ ! Har ni skrivit så mycket av nedlåtande karaktär att ni verkligen inte kunde läsa av det jag skrivit. Jag MENAR faktiskt det jag skriver Biggan och andra! Jag tycker att du ÄR bra! Trevlig helg:)

Men HALLÅÅÅÅ ! Har ni skrivit så mycket av nedlåtande karaktär att ni verkligen inte kunde läsa av det jag skrivit. Jag MENAR faktiskt det jag skriver Biggan och andra! Jag tycker att du ÄR bra! Trevlig helg:)

Re: Sv: Re: svag sida

Mitt inlägg var säkert inte speciellt pedagogiskt, Det kan jag hålla med om. men jag blir så trött ibland när människor anstränger sig för att missuppfatta vad man skrivit.
För mig, hade du ansträngt dig rätt så bra.

Jag tycker det framgick tydligt vad jag menade och blev rätt irriterad när man uppenbarligen vill tolka det på ett helt annat sätt.
Isn't that the pot calling the kettle black?

Jag är övertygad om att om man tror/tycker att hästar som inte är sönderavlade är raka i kroppen och alltså använder sina båda sidor på samma sätt, så har man inte tittat ordentligt på hästen.
Och jag är helt övertygad att om du tro/tycker att alla häster är "ojämnt" så har du sett för lite hästar.

Eller så är det så att man inte vet vad man ska titta efter. Varken vi människor eller hästarna använder våra två sidor likadant.
:confused:Så att jag tolka dig rätt här, Om hästar som har en stark V. galopp kan inte galopp lika mjukt/rakt/balaserad på höger??? Hmmm, how intresting!

Det är inte lätt att skriva med vänster hand om man är högerhäst men det går att träna upp.
:confused:

Hästarna i hagen rör sig på det sätt som är enklast för dem och får mera träning på det.
Jag titta på mina hästar varje dag när de lekar fritt i hagen och inte en av de 7 som lekar har en svag sidan då, de alla svänger/rollbacks/galopp osv båda i/till höger och vänster lika lätt. Utan problem eller att de helst vill ta bara en sida. Tills en ryttare är upp på ryggen. Då kan det vissas att det finns en svagare sidan. Varför då? Att jag är så tydligen okunnig med detta kan du förklara detta för mig?

Vi som vill ha hästarna att rida på, köra eller annat, har ansvar för att träna hästen så att dess båda sidor blir så likvärdiga som möjligt, för att de ska hålla för den kroppsliga påfrestningen vi utsätter dem för.
Så mycket håller jag med om. Men lika mycket för oss som de.

Då har jag blivet lurad!!! Dååååå!:cry:

Jag har aldrig sagt att VARJE häst är liksidigt men du säger att det finns INGEN häst som är liksidigt.:confused: Men tror det eller inte, att det finns folk som kanske har sett, eller kan ser, mer än dig.:idea:

Förlåt! Precis som jag skrev så är det lätt att missuppfatta ibland.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
827
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025