Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om hon går svagt och med motstånd i höger varv är det VÄNSTER sidan som är svag. Har hafft mkt motstånd o svaghet tidigare i höger varvet på vår QH. Fick jobba upp hennes vänstra sida mer, mkt skänkelvikningar i skritt,trav åt höger (vänster sidan jobbas) även mkt öppnor till höger. Mkt stretshing och kontraställt på volt inåt och utåt, skritt, trav, galopp, då blir de viga som katter. Hennes svaga vänster sida visade sig när G bytes arbetet började, byta till vänster inga problem (stark höger sida) G byta till höger var som att flytta undan en elefant ( svag vänster sida ) men nu när styrkan sitter i hennes båda sidor G byter hon åt båda som en lätt fjäder utan motstånd. Så fortsätt att jobba din häst mkt stärkande lösgjörande arbeten, det gjer bra resultat. Kan tillägga att jag är vänster hänt och dottern som tävlar (äger) henne är höger hänt .jo d e så sant, vi jobbar vidare på d för fullt.
D blev strul när jag skulle jobba en ko o ett annat tillfälle på en maskin,till vänster går vändning bra men höger då gick d nåra vändningar sen orkade hon inte. E hästen då svag eller stel nånstans så märks d där med dessa tvära vändningar.Antar att d e d när hon tokar sig på sitt speciella sätt som hon gör när hon gör "motstånd".
Har prövat böjligheten vid stilla stående,hon e inte stel i halsen. Liksom resten av kroppen går tungt att flytta. Om man pratar rollbacks eller tvära vändningar. Hon böjer halsen när jag vill vända henne men sen går d tungt.
californiaswed:Galopperna går bra nu kommit ner i tempo, kan bli lite het i början fortfarande men ställer henne o hon tar en lugn fattning. Jobbat mycke på d. Hon har en förmåga o vela gå mot ena skänkeln i början av varje pass i princip o d e nog vä skänkel som spökat hela tiden. Antingen har hon lättare o säga ifrån om hon inte känner sig motiverad..just till höger. Kanske e bara olydnad
Ah vi ska lämna iväg henne nu tills tävlingssesong så får han utvärdera vad d e som spökar.
Jag pratar INTE om några sönderavlade hästar. Hästar av bra och riktig uppfödning och sämre uppfödda hästar jag i detta fallet (snedhet) inte sett någon som helst skillnad på. (däremot finns det mycket annat som skiljer dem åt) Den erfarenheten talar sitt tydliga språk.
hej Biggan ! Jag har läst dina inlägg förr. Undrar vem du är och jag tycker du är så rätt på det. Dina svar är retoriska och pedagogiska.
Kul ! Länge leve Biggan!
Det är inte lätt när man ska förklara saker o ting i bland , vi kanske ska hoppa på en pedagogik kurs tillsammans
Har en ungdom hemma som jag ofta tränar pedagogik och mitt luuuugna temprament på i ridhuset.
Mitt inlägg var säkert inte speciellt pedagogiskt, Det kan jag hålla med om. men jag blir så trött ibland när människor anstränger sig för att missuppfatta vad man skrivit. Jag tycker det framgick tydligt vad jag menade och blev rätt irriterad när man uppenbarligen vill tolka det på ett helt annat sätt.
Jag är övertygad om att om man tror/tycker att hästar som inte är sönderavlade är raka i kroppen och alltså använder sina båda sidor på samma sätt, så har man inte tittat ordentligt på hästen. Eller så är det så att man inte vet vad man ska titta efter. Varken vi människor eller hästarna använder våra två sidor likadant. Det faller sig naturligt att vi gör på det vis som är enklast och då tränas det ännu mera och oliksidigheten blir allt större. Det är inte lätt att skriva med vänster hand om man är högerhäst men det går att träna upp. Hästarna i hagen rör sig på det sätt som är enklast för dem och får mera träning på det. Vi som vill ha hästarna att rida på, köra eller annat, har ansvar för att träna hästen så att dess båda sidor blir så likvärdiga som möjligt, för att de ska hålla för den kroppsliga påfrestningen vi utsätter dem för.
Om man tror att hästen är rak från början, då lurar man sig själv tycker jag.
Läs min profil så ser du vem jag är.
Mitt inlägg var säkert inte speciellt pedagogiskt, Det kan jag hålla med om. men jag blir så trött ibland när människor anstränger sig för att missuppfatta vad man skrivit. Jag tycker det framgick tydligt vad jag menade och blev rätt irriterad när man uppenbarligen vill tolka det på ett helt annat sätt.
Jag är övertygad om att om man tror/tycker att hästar som inte är sönderavlade är raka i kroppen och alltså använder sina båda sidor på samma sätt, så har man inte tittat ordentligt på hästen. Eller så är det så att man inte vet vad man ska titta efter. Varken vi människor eller hästarna använder våra två sidor likadant. Det faller sig naturligt att vi gör på det vis som är enklast och då tränas det ännu mera och oliksidigheten blir allt större. Det är inte lätt att skriva med vänster hand om man är högerhäst men det går att träna upp. Hästarna i hagen rör sig på det sätt som är enklast för dem och får mera träning på det. Vi som vill ha hästarna att rida på, köra eller annat, har ansvar för att träna hästen så att dess båda sidor blir så likvärdiga som möjligt, för att de ska hålla för den kroppsliga påfrestningen vi utsätter dem för.
Om man tror att hästen är rak från början, då lurar man sig själv tycker jag.
Läs min profil så ser du vem jag är.
För mig, hade du ansträngt dig rätt så bra.Mitt inlägg var säkert inte speciellt pedagogiskt, Det kan jag hålla med om. men jag blir så trött ibland när människor anstränger sig för att missuppfatta vad man skrivit.
Isn't that the pot calling the kettle black?Jag tycker det framgick tydligt vad jag menade och blev rätt irriterad när man uppenbarligen vill tolka det på ett helt annat sätt.
Och jag är helt övertygad att om du tro/tycker att alla häster är "ojämnt" så har du sett för lite hästar.Jag är övertygad om att om man tror/tycker att hästar som inte är sönderavlade är raka i kroppen och alltså använder sina båda sidor på samma sätt, så har man inte tittat ordentligt på hästen.
Så att jag tolka dig rätt här, Om hästar som har en stark V. galopp kan inte galopp lika mjukt/rakt/balaserad på höger??? Hmmm, how intresting!Eller så är det så att man inte vet vad man ska titta efter. Varken vi människor eller hästarna använder våra två sidor likadant.
Det är inte lätt att skriva med vänster hand om man är högerhäst men det går att träna upp.
Jag titta på mina hästar varje dag när de lekar fritt i hagen och inte en av de 7 som lekar har en svag sidan då, de alla svänger/rollbacks/galopp osv båda i/till höger och vänster lika lätt. Utan problem eller att de helst vill ta bara en sida. Tills en ryttare är upp på ryggen. Då kan det vissas att det finns en svagare sidan. Varför då? Att jag är så tydligen okunnig med detta kan du förklara detta för mig?Hästarna i hagen rör sig på det sätt som är enklast för dem och får mera träning på det.
Så mycket håller jag med om. Men lika mycket för oss som de.Vi som vill ha hästarna att rida på, köra eller annat, har ansvar för att träna hästen så att dess båda sidor blir så likvärdiga som möjligt, för att de ska hålla för den kroppsliga påfrestningen vi utsätter dem för.
Då har jag blivet lurad!!! Dååååå!Om man tror att hästen är rak från början, då lurar man sig själv tycker jag.
Men HALLÅÅÅÅ ! Har ni skrivit så mycket av nedlåtande karaktär att ni verkligen inte kunde läsa av det jag skrivit. Jag MENAR faktiskt det jag skriver Biggan och andra! Jag tycker att du ÄR bra! Trevlig helg