Sv: Re: Sv: Re: svag sida

Och jag är helt övertygad att om du tro/tycker att alla häster är "ojämnt" så har du sett för lite hästar.
Jag har sett många hästar. Det är det jag baserar mina åsikter på.

:confused:Så att jag tolka dig rätt här, Om hästar som har en stark V. galopp kan inte galopp lika mjukt/rakt/balaserad på höger??? Hmmm, how intresting!
:confused:
Det vet jag inte vad du menar med. Med oliksidighet menar jag att hästen inte bär lika mycket med sina båda bakben utan bär mera med det ena och skjuter på mera med det andra.

Jag titta på mina hästar varje dag när de lekar fritt i hagen och inte en av de 7 som lekar har en svag sidan då, de alla svänger/rollbacks/galopp osv båda i/till höger och vänster lika lätt. Utan problem eller att de helst vill ta bara en sida. Tills en ryttare är upp på ryggen. Då kan det vissas att det finns en svagare sidan. Varför då? Att jag är så tydligen okunnig med detta kan du förklara detta för mig?

Hästarna i hagen här använder också båda galopperna tex men när jag tittar på dem så synt det att de använder kropparna lite olika beroende på vilken galopp de har eller vilket håll de vänder åt. Jag kallar det inte gärna stark och svag sida utan tycker det handlar om oliksidighet. Koordinationssak i första hand. Om man inte tränar för att få hästen liksidig så utvecklas musklera olika i hästens två sidor.
Så mycket håller jag med om. Men lika mycket för oss som de.

Då har jag blivet lurad!!! Dååååå!:cry:

Jag har aldrig sagt att VARJE häst är liksidigt men du säger att det finns INGEN häst som är liksidigt.:confused: Men tror det eller inte, att det finns folk som kanske har sett, eller kan ser, mer än dig.:idea:
[/QUOTE]
Nej sanningen är att jag inte träffat på en häst som är helt liksidig. De som kommer närmast är väl elitens dressyrhästar. (inte bara de som tävlar nu) De är så nära liksidighet man kan komma tror jag. Har du träffat på en människa som är liksidig?

Ok nu försöker ta detta så att vi kan förstår varand utan att missupfatta. Och absolut ingen kaxig/bitchy/sur/irreterade ton är i meningarna.;)

Jag tror vi kommeröverrens för många poängar men fortfarande inte. Om du förstår vad jag menar.

Jag ta ena av de första enlägg:
En häst som inte har varit ridet på är jämn musklade/rörlig på båda sidor om det inte har nåt fel pga olycksfall, födselfel (kan inte en bättre ord för det) extream dålig konfermation, de måste kunna använder båda sidor lika väl för overlevnande.
I min utbildning så har jag spänderat många timmar med bara att titta på sånna saker, inte bara mina hästar men när jag ser hästar över allt, för att får det i min hjärna hur hästen rör sig och hur de använder vikten osv. Hur hästen rör sig och hur ryttare måste "ur vägen" eller hjälpa till för att hästen kunne rör rör sig lättare.

Givetvis så finns det hästar som du säger som har en svag sidan eller att bakfoten kommer i under mer eller mindre. Men är det unghästar som aldrig har haft en ryttare på sig? Är det är up stalld häst?

Men vad jag tog up i ovan är att en t ex unghäst (utan en av ovan fel) som har varit i fritt rörelse är jämn musklade och har lika lätt att röra sig båda sidor. Jag vet det för jag har två här hemma. Och har sett flera runt i landet. Kanske för jag titta för nåt annat än dig, det vet jag inte. Och för de hästar som du säger har en sidan som är inte med lika mycket som den andra så är den viktig att man träna den sidan och att vi vet hur vi med vårt balans och kroppshållning kan hjälpa de förbättre denna sidan som är "olika" än den andra.

Men det är många hästar som är jämna, och så fort från början förstör vi det många gånger med från hur saddeln passa till hur vi sitter. Om vi sitter snett så kan det bygga musklar i fel sidan. Om saddeln inte passa så ändra hästens kropp, hur de bärga sig mm, till och med så kan skulderbladerna flytta fram.
Att komma i detaljer i detta har jag inte tyvärr språket på min sidan att även komma halv nära att låter klokt:angel:

I kort det jag vill komma till är att hästarna (de flesta) hade lättare att rör sig innan vi kom i bilden, Men så fort vi blanda oss in är det många som har problem. Om den är inte en fysiskt fel så är det mesta av tiden ryttaren som krongla det för hästen.

Jag tror vi båda håller med att det lösa sig med arbeta. Och jag har sett hästar som är inte av den "elite" eller bästa konformation som är lika rörlig och jämn musklade. Jag har en 7 årig här som tyvärr är inte riden som han skulle, han är inriden (nästan 4 år sen) men inte riden, konfermation sättet är han bra. Han är väl balanserad och ja, jämn musklade och av alla hästar här är har han det bäst rörelse och lika lätt på båda sidor. Och han är en korsing till och med. Ingen elite häst han.

Att vi som ryttare måste kunna känna hästen och vet hur vi ska röra/balansera/använder vikten för hästens skuld. Det vet jag att du också tycker det. Det är mer vårt ansvar än hästens. Det jag menar med detta är istället för säger att hästen är stel på vänster sidan så säger vad göra jag för att påverka hästen.

Med oliksidighet menar jag att hästen inte bär lika mycket med sina båda bakben utan bär mera med det ena och skjuter på mera med det andra.
Menar du ALLA hästar är så?

Om man inte tränar för att få hästen liksidig så utvecklas musklera olika i hästens två sidor.
Ja, det är helt sant men det gäller för hästar som vi rider eller hantera. Mitt åsikt gällde hästar som vi inte hade nåt att göra med än.

Nej sanningen är att jag inte träffat på en häst som är helt liksidig. De som kommer närmast är väl elitens dressyrhästar. (inte bara de som tävlar nu) De är så nära liksidighet man kan komma tror jag.
Igen för mig (och detta är tror jag var vi missuppfatta varan) är de, vill jag säga "jämna" Och inte med en vettenskaplig mått tagen, exakt lika. But to the human eye, ja jämna. Om man vet vad man titta after.

Har du träffat på en människa som är liksidig?
That's a trick question...
Har jag träffat en person som kunna använder båda v/h hand lika väl att skriva sen de var liten? Ja en gång.
Har jag träffat en person som kunna slå, kasta eller sparka lika bra med båda v/h. Ja.
Har jag träffat en person som är jämn musklade på båda sidor? Vet inte. Jag har aldrig titta för det.
Men samtidet det är inte i oss för vårt överlevande.

Nu harr telfon ringet så många gånger att jag vet inte om jag fick detta till att ni förstår vad jag menar. lost my train of thought so many times. Men jag kasta ut det ändå.:angel::D

Sv: Re: svag sida

I min utbildning så har jag spänderat många timmar med bara att titta på sånna saker, inte bara mina hästar men när jag ser hästar över allt, för att får det i min hjärna hur hästen rör sig och hur de använder vikten osv. Hur hästen rör sig och hur ryttare måste "ur vägen" eller hjälpa till för att hästen kunne rör rör sig lättare.

Givetvis så finns det hästar som du säger som har en svag sidan eller att bakfoten kommer i under mer eller mindre. Men är det unghästar som aldrig har haft en ryttare på sig? Är det är up stalld häst?
Jag pratar inte om en starkare och en svagare sida utan om att hästen inte har lika lätt att utföra allt åt båda hållen. att kalla det stakk/svag sida tycker jag ofta blir missvisande.
Men vad jag tog up i ovan är att en t ex unghäst (utan en av ovan fel) som har varit i fritt rörelse är jämn musklade och har lika lätt att röra sig båda sidor. Jag vet det för jag har två här hemma. Och har sett flera runt i landet. Kanske för jag titta för nåt annat än dig, det vet jag inte. Och för de hästar som du säger har en sidan som är inte med lika mycket som den andra så är den viktig att man träna den sidan och att vi vet hur vi med vårt balans och kroppshållning kan hjälpa de förbättre denna sidan som är "olika" än den andra.

Men det är många hästar som är jämna, och så fort från början förstör vi det många gånger med från hur saddeln passa till hur vi sitter. Om vi sitter snett så kan det bygga musklar i fel sidan. Om saddeln inte passa så ändra hästens kropp, hur de bärga sig mm, till och med så kan skulderbladerna flytta fram.
Att komma i detaljer i detta har jag inte tyvärr språket på min sidan att även komma halv nära att låter klokt:angel:

Jag vet inte om vi tittar på olika saker. Det är mycke möjligt. När jag tittar på unghästar fritt i rörelse eller arbetar på marken med unghästar så har de alltid olika lätt eller svårt att göra rörelser åt höger och vänster. Det behöver inte alls ha med styrka att göra utan minst lika mycket med koordination.
I kort det jag vill komma till är att hästarna (de flesta) hade lättare att rör sig innan vi kom i bilden, Men så fort vi blanda oss in är det många som har problem. Om den är inte en fysiskt fel så är det mesta av tiden ryttaren som krongla det för hästen.

Det är klart att hästarna har lätt att röra sig i det fria. För dem spelar det ingen roll om de inte gör allt likadant åt båda hållen. De gör på det vis som är enklast för dem och när ingen vill köra eller rida dem spelar det ingen roll alls. Det är sen, när vi människor vill använda hästarna som det spelar roll.

Jag tror vi båda håller med att det lösa sig med arbeta. Och jag har sett hästar som är inte av den "elite" eller bästa konformation som är lika rörlig och jämn musklade. Jag har en 7 årig här som tyvärr är inte riden som han skulle, han är inriden (nästan 4 år sen) men inte riden, konfermation sättet är han bra. Han är väl balanserad och ja, jämn musklade och av alla hästar här är har han det bäst rörelse och lika lätt på båda sidor. Och han är en korsing till och med. Ingen elite häst han.

Att vi som ryttare måste kunna känna hästen och vet hur vi ska röra/balansera/använder vikten för hästens skuld. Det vet jag att du också tycker det. Det är mer vårt ansvar än hästens. Det jag menar med detta är istället för säger att hästen är stel på vänster sidan så säger vad göra jag för att påverka hästen.

Igen för mig (och detta är tror jag var vi missuppfatta varan) är de, vill jag säga "jämna" Och inte med en vettenskaplig mått tagen, exakt lika. But to the human eye, ja jämna. Om man vet vad man titta after.
Jämnt musklade ser de flesta hästar ut vid första anblicken. Om de har ryttare som lägger upp träningen bra så utvecklar de heller inte ojämn muskulatur, men om de får fortsätta gå ojämnt kommer muskulaturen bli ojämn. Jag pratar inte om de stora skillnaderna i hur hästarna använder sina kroppar, utan mindra skillnader som kan göra stor skillnad om de inte åtgärdas. Min häst bär gärna med höger bak, men vill inte bära lika mycket med vänster. Arbetet inriktas på att få henne bära bättre med vänster bak hela tiden. Hon var ojämnt musklad när jag köpte henne. Nu syns inga ojämnheter i muskulaturen, men hon bär fortfarande inte lika bra med vänster bak. Det arbetet fortsätter hela tiden.
Min förra häst var 3 år när jag köpte honom och inte tränad öht. Han var som en banan i kroppen. Det snedaste jag sett hittills. Han var van att gå så och i det fria medförde det inga som helst problem för honom, men när han skulle förberedas för inridning fick vi en hel del att jobba med. Han arbetades länge på marken innan han fick ryttare på ryggen. (inga skador eller olyckor fanns i hans barndom)

Det är möjligt att vi lägger fokus på olika saker eller inte menar samma sak när vi pratar om snedheter och oliksidighet.

Nu från din sista inlägget så tror jag att vi prata på samma sak bara från olika vinkel. Och att det är språk brister från min sidan.

Det är klart att hästarna har lätt att röra sig i det fria. För dem spelar det ingen roll om de inte gör allt likadant åt båda hållen. De gör på det vis som är enklast för dem och när ingen vill köra eller rida dem spelar det ingen roll alls. Det är sen, när vi människor vill använda hästarna som det spelar roll.
Det är exakt vad jag har försökt att säger hela tiden.

Jag heller vill inte säger svagare eller starkare när det gäller hästar men för flesta av oss, it's a nother story.

Jag vet inte om vi tittar på olika saker. Det är mycke möjligt. När jag tittar på unghästar fritt i rörelse eller arbetar på marken med unghästar så har de alltid olika lätt eller svårt att göra rörelser åt höger och vänster. Det behöver inte alls ha med styrka att göra utan minst lika mycket med koordination.
Men för många hästar är det så lite skillnad att då är det lättare att säger att de är jämna, att de har lika lätt på båda sidor. Kom ihåg att jag har aldrig sagt att de är exakt. För mig jämna och exakt är inte samma ord. Har jag fel?

Sv: svag sida

Det är säkert så att vi använder lite olika ord när vi beskriver och då blir det lätt missuppfattningar. Det är lika mycket brister i beskrivningen från min sida i så fall.
Vad jag kort och gott menar är att hästar i det fria inte är liksidiga och inte har lika lätt att göra rörelserna åt olika håll, men att det inte spelar någon roll för dem, så länge de är just fria.
När vi människor vill använda dem till ridning eller körning spelar de här ojämnheterna plötsligt stor roll.
Det jag opponerade mig emot var att hästar skulle vara raka och liksidiga tills vi människor kom och gjorde dem sneda. Det finns de som resonerar så och det var så jag uppfattade dig. Förlåt om jag hade fel. Visst kan felaktig träning göra hästar ännu mera sneda, det håller jag helt med om, men med planerad träning med hästen i fokus blir hästen rakare och rakare.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
827
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025