Sv: svag sida

Jag skulle vilja ge dig rådet att först kolla dig själv, om du är "liksidig". Väldigt ofta beror ett sånt här problem på oss själva.

Jag är själv svagare i vänstersidan pga ett överrörligt bäcken, vilket resulterat i att hästen upplevs som oliksidig - fast det är mitt fel. Jag har helt enkelt fått börja träna...

I övrigt skulle jag koncentrera mig på att rida rakt fram och få hästen liksidig, dvs gå i balans med vikten fördelad jämnt över de bägge benparen.

Att koncentrera sig på att rida hästen rakt fram i balans på stora ytor som gärden o.dyl. tycker jag är oslagbart bra träning. Och mycket svårare än man kan tro.
(Ofta är detta en lika bra övning för oss själva, då vi ofta i början får koncentrera oss på att verkligen sitta rakt över hästen och inte störa den)

Skulle du ändå rida i paddocken, sår rid åttkanter (galoppera några steg, ställ innersidan, rid rakt några steg igen osv). Rider du runda volter så har du hela tiden centrifugalkraften att brottas mot, som gör att ytter bakben gärna trampar utanför spåret med resultatet att den tappar innerbogen och rakriktningen går åt skogen...

En häst som kan galoppera balanserat och avspänt rakt fram, har inga problem att galoppera balanserat på volter.

Och som alltid när det gäller hästträning så tar det tid och måste få ta den tid det tar....

Jag skulle vilja ge dig rådet att först kolla dig själv, om du är "liksidig". Väldigt ofta beror ett sånt här problem på oss själva.

Faktiskt väldigt sant.
Det sägs ju att "ensidiga" ryttare gör hästen "ensidig",
dvs om ryttaren är högerhänt och bara gör allt från höger sida, kommer även hästen att bli starkare i höger och ha svårare för vänter.

Läste om detta i Hästfocus för ett tag sen.. och fick mig då en tankeställare. Jag menar, sånt vi inte tänker på som vi gör, tex om man är högerhänt - alltid tar på byxbenet på höger ben först, äter, skriver, arbetar med höger hand, mockar, sopar, skyfflar med höger osv osv.

Vi är välsigt noga med att våra hästar ska vara liksidiga och lika starka på båda sidor, men hur mycket tänker vi på oss själva? Vi som påverkar hästarna mest?

jo d e så sant, vi jobbar vidare på d för fullt.
D blev strul när jag skulle jobba en ko o ett annat tillfälle på en maskin,till vänster går vändning bra men höger då gick d nåra vändningar sen orkade hon inte. E hästen då svag eller stel nånstans så märks d där med dessa tvära vändningar.Antar att d e d när hon tokar sig på sitt speciella sätt som hon gör när hon gör "motstånd".

Jaa,Jag böjer o backar i volter mm. Ibland känns d som jag vänder henne ut o in (för smidighetens skull):rofl:

böjning och ryggning, ja visst, men att just rida skolor är väldigt stärkande. I öppnan är inre bak bärande (träder in mot tyngdpunkten) och i öppnan är yttre bak bärande. Växlingar mellan öppna/sluta/förvänd sluta och diagonal sluta är jättenyttigt.

Jag håller med. Det är vi som e vänster eller höger hänta. Starkare eller svagare. Man kan kolla i hagen vilken galopp hästen tar i det fria o konstatera om den har lättare eller svårare för någon sida. Jag kollade innan jag började rida in min Pålla vilken galopp hon tog i det fria o hon e vänster fotad. Hon tar fin fin höger galopp i vänster varv fast ja ber om vänster, med andra ord har jag en dålig sida, dags att gå på gym.

Intressant är också att även vi är höger- eller vänsterfotade! Något jag fick lära mig för länge sedan när jag började spela trummor. Jag är högerhänt men vänsterfotad.

Be någon hålla ett öga på dig när du ex.vis. kliver upp från en stol, sitter man rakt upp och ner så tar man ofta första steget samma fot. I mitt fall vänster, och är då vänsterfotad!

Det där är faktiskt intressant. Jag är också högerhänt men vänsterfotad. Jag har också mer muskler i vänster sida av ryggen än höger. Jag försöker tänka på att göra saker med andra handen/benet för att bli mera liksidig. Det är inte alls lätt så det är klart det är lika svårt för hästarna när de inte är liksidiga och sen kommer vi oliksidiga människor och sätter oss på dem.

Jag håller med. Det är vi som e vänster eller höger hänta. Starkare eller svagare. Man kan kolla i hagen vilken galopp hästen tar i det fria o konstatera om den har lättare eller svårare för någon sida. Jag kollade innan jag började rida in min Pålla vilken galopp hon tog i det fria o hon e vänster fotad. Hon tar fin fin höger galopp i vänster varv fast ja ber om vänster, med andra ord har jag en dålig sida, dags att gå på gym.

När hästarna galopperar i det fria tar de ofta den galopp som de upplever som lättare men går väldigt ofta på dubbla spår. De sätter inre bak innanför och då blir det lättare för dem att galoppera när inre bak får gå kortare väg. Det blir inte samma sak med ryttare eftersom inre bak inte bär när den går innanför. På en fri häst spelar det ingen roll, men med ryttare gör det stor skillnad. Hästen ska ju använda sin kropp annorlunda när vi sitter på. (bära upp oss)

Men när det gäller hästar så har vi som människor våra egna "favorit" sidor. Jag själv är mer bekväm att fatta en vänster galopp än en höger att jag själv har haft svårt att ställa up mig för momenter till höger för det har varit MIN dålig sida inte hästens. Jag tro det är samma med Maja_70 häst också. Det är oss själv som måste träna för att bättre vissa hästar vad de ska göra. Träna mer transitions (övergånger?) till höger dvs. rollbacks i alla gångar, och transitions i höger varvar. tills er båda är bekvämt med det. Men ger det tid. Om man ska träna att rita ditt namn lika bra med vänster hand om man är högerhänt så går det inte direkt heller.

Jag håller med. Vänstervarv är mitt "lätta" varv, galoppfattningar, skänkelvikning osv går kalas, medans "höger varvs" övningar är mycket svårare. Jag har nu med min unghäst, börjat göra så att jag tränar ex.vis. skänkelvikning/two track i höger varv, där allt är svårt. Sen avslutar jag med en KORT övning i det enkla varvet, vänster, för att få med den positiva känslan till nästa gång.

Och det är inte unikt för denna häst, utan alla mina hästar har gått bättre i vänstervarv. När jag för många år sen kom på att "alla" mina hästar går bättre i ett och samma varv förstod jag att det var mig det berodde på.

När jag sen hörde en stallkompis klaga på att hennes häst var hopplös i vänstergaloppen så bad jag henne provrida min häst. Utan att säga att vänstervarv var vårt favoritvarv.

Med henne på ryggen så konstaterade hon att min häst också var hopplös i vänstergalopp! (Min uppfattning var alltså tvärtom)

Jag berättade mina teorier för henne. Klev upp på hennes häst och fick exakt samma upplevelse som på min häst...

Ibland är det ryttarens snedhet som för över till hästen, men inte alltid. Det kan man lätt kolla om man sätter upp en annan ryttare. Rör sig hästen likadant d`? Hur är det om ryttaren byter häst? rör sig den hästen likadant? Men hur det än är så har ju hästen liksom vi lättare och svårare för vissa saker. Att bara säga svag och stark kan bli fel. Hästen kan vara stark i en sida i och med att den bär bättre med sitt ena bakben, men den kan å andra sidan vara stark i sitt andra bakben om den skjuter på bra där, men svag pga att den bär mindre. (svag på det ena men stark på det andra) Man måste reda ut begreppen och se vad hästen gör med sin kropp för att kunna anpassa träningen.
När man arbetar hästen från marken får man en bra uppfattning om hur hästen använder sin kropp tycker jag. Där är det lätt att se vilket bakben som skjuter på mera och vilket som bär mera vikt. Utifrån det anpassar jag träningen.

Till TS: På vilket vis är din häst svagare i ena sidan? Vill den inte bära lika mycket där?

Senast ändrad:
En häst som inte har varit ridet på är jämn musklade/rörlig på båda sidor om det inte har nåt fel pga olycksfall, födselfel (kan inte en bättre ord för det) extream dålig konfermation, de måste kunna använder båda sidor lika väl för overlevnande. De blir sned/svårt sidad så fort vi slänger sadlar och skit på de och att vissa folk träna, utan att tänka på det, mer på ena sidan än den andra för att det är "lättare". Men flesta tiden är det oss som ligger ivägen av hästens rörelse på nåt sätt. Bli det sadeln eller våra hållning/balans.

Självklart har vissa hästar mer eller mindre starkare/svagare sidor men kan nästan lägga pengar på att det var inte så till folk började bli inblandat. Om en häst är svårare på t ex höger sidan och inte pga nåt nämnde ovan, är det att träna fram den svaga sidan. Mest tiden är folk för lätt att säger att det är hästen som har fel men mest tiden är det folket som har felet. Och t o m hjälpt till att svaga ner en sidan och stärka up den andra för att " Den har ingen problem på vänster galopp". Hmmmm, how intressting. Att longera en häst vissa mig inget än att någon har möjligtvis longerat ena håll för det var lättare. Om hästen galoppera lös och använder båda höger/vänster galopp utan problem så sitter problemet mellan manken och svansen. dvs den som sitter på ryggen. De gångerna som jag har sett en häst har svårt med det lös har varit pga fysiskt fel.

Som sagt om en häst har svårt att gå till höger, Träna höger mer en vänster. I det så träna vi oss själva att kunna hålla/balansera oss rätt

D kanske e mer fråga om stelhet när hon inte fixar tvära snabba vändningar.Jag tränar rollbacks o vändningar till vä o hö för o försöka få henne mjuk. Tror d sitter i bogen eller nåt stel låst??
Vi har löst ett problem förut med kiropraktor,då var d problem med högersida(hö galopp) d fanns i princip inte.Men nu galopperas d.
D brukar lossna lite efter ett tag,vänster går lättare till höger blir d en volt av den kan inte gå för tvärt.Eller om d sitter i "huvet" hon har en förmåga o gå emot till o börja med(skänklarna).Men jag tror inte d för d e alltid samma problem.Hon var hos tränare 3 v men d var samma problem vem som sitter upp just ang att hon e trögare till höger. Hon ska iväg om 2 veckor o va borta hela vintern på träning få se om han fixar d så d inte e nåt fel.

Sv: Re: svag sida

En häst som inte har varit ridet på är jämn musklade/rörlig på båda sidor om det inte har nåt fel pga olycksfall, födselfel (kan inte en bättre ord för det) extream dålig konfermation, de måste kunna använder båda sidor lika väl för overlevnande. De blir sned/svårt sidad så fort vi slänger sadlar och skit på de och att vissa folk träna, utan att tänka på det, mer på ena sidan än den andra för att det är "lättare". Men flesta tiden är det oss som ligger ivägen av hästens rörelse på nåt sätt. Bli det sadeln eller våra hållning/balans.

Självklart har vissa hästar mer eller mindre starkare/svagare sidor men kan nästan lägga pengar på att det var inte så till folk började bli inblandat. Om en häst är svårare på t ex höger sidan och inte pga nåt nämnde ovan, är det att träna fram den svaga sidan. Mest tiden är folk för lätt att säger att det är hästen som har fel men mest tiden är det folket som har felet. Och t o m hjälpt till att svaga ner en sidan och stärka up den andra för att " Den har ingen problem på vänster galopp". Hmmmm, how intressting. Att longera en häst vissa mig inget än att någon har möjligtvis longerat ena håll för det var lättare. Om hästen galoppera lös och använder båda höger/vänster galopp utan problem så sitter problemet mellan manken och svansen. dvs den som sitter på ryggen. De gångerna som jag har sett en häst har svårt med det lös har varit pga fysiskt fel.

Som sagt om en häst har svårt att gå till höger, Träna höger mer en vänster. I det så träna vi oss själva att kunna hålla/balansera oss rätt

Grattis till dig som träffat på liksidiga unghästar. (undrar vart de finns?) De unghästar jag arbetat med har inte varit liksidiga. Oavsett om de gått på lösdrift eller varit mycket hanterade så är de sneda, mer eller mindre.
Man kan även lätt se det när hästarna springer fritt i hagen. De har nästan alltid ena bakbenet utanför kroppen. (lite vid sidan) Det är inget som påverkar i fritt tillstånd, men för att kunna bära upp en ryttare krävs att kroppen används annorlunda.

Jo tack, såna hästar finns över allt, inte allt i världen är sönder avlat vet du...:idea:

träna du mer till höger än till vänster? Eller lika mycket båda sidor? Hur är hennes höger galopp (fattningar) nu?

Sv: Re: svag sida

Jo tack, såna hästar finns över allt, inte allt i världen är sönder avlat vet du...:idea:

Jag pratar INTE om några sönderavlade hästar. Hästar av bra och riktig uppfödning och sämre uppfödda hästar jag i detta fallet (snedhet) inte sett någon som helst skillnad på. (däremot finns det mycket annat som skiljer dem åt) Den erfarenheten talar sitt tydliga språk.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Övr. Barn Jag startade en liknande tråd för ett par år sedan, men nu hittar jag den inte och frågeställningarna är dessutom lite annorlunda så jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 104
Senast: gammalek
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
827
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 044
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025