Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle vilja ge dig rådet att först kolla dig själv, om du är "liksidig". Väldigt ofta beror ett sånt här problem på oss själva.
Jag håller med. Det är vi som e vänster eller höger hänta. Starkare eller svagare. Man kan kolla i hagen vilken galopp hästen tar i det fria o konstatera om den har lättare eller svårare för någon sida. Jag kollade innan jag började rida in min Pålla vilken galopp hon tog i det fria o hon e vänster fotad. Hon tar fin fin höger galopp i vänster varv fast ja ber om vänster, med andra ord har jag en dålig sida, dags att gå på gym.
En häst som inte har varit ridet på är jämn musklade/rörlig på båda sidor om det inte har nåt fel pga olycksfall, födselfel (kan inte en bättre ord för det) extream dålig konfermation, de måste kunna använder båda sidor lika väl för overlevnande. De blir sned/svårt sidad så fort vi slänger sadlar och skit på de och att vissa folk träna, utan att tänka på det, mer på ena sidan än den andra för att det är "lättare". Men flesta tiden är det oss som ligger ivägen av hästens rörelse på nåt sätt. Bli det sadeln eller våra hållning/balans.
Självklart har vissa hästar mer eller mindre starkare/svagare sidor men kan nästan lägga pengar på att det var inte så till folk började bli inblandat. Om en häst är svårare på t ex höger sidan och inte pga nåt nämnde ovan, är det att träna fram den svaga sidan. Mest tiden är folk för lätt att säger att det är hästen som har fel men mest tiden är det folket som har felet. Och t o m hjälpt till att svaga ner en sidan och stärka up den andra för att " Den har ingen problem på vänster galopp". Hmmmm, how intressting. Att longera en häst vissa mig inget än att någon har möjligtvis longerat ena håll för det var lättare. Om hästen galoppera lös och använder båda höger/vänster galopp utan problem så sitter problemet mellan manken och svansen. dvs den som sitter på ryggen. De gångerna som jag har sett en häst har svårt med det lös har varit pga fysiskt fel.
Som sagt om en häst har svårt att gå till höger, Träna höger mer en vänster. I det så träna vi oss själva att kunna hålla/balansera oss rätt
Jo tack, såna hästar finns över allt, inte allt i världen är sönder avlat vet du...