Svag i vilken sida? Jag eller hästen?

Guldaskig

Trådstartare
Rider väldigt grundläggande ute i skogen för tillfället för att bygga upp min häst. Har börjat försöka samla henne något och det går sådär, ibland hittar vi rätt och ibland blir det inte så bra :p Det fattas dock en del muskler så vi fortsätter kämpa. En sak jag har stött på är att när jag samlar henne så ställer hon (läs: jag?) sig lite till vänster, skjuter ut vänster bakdel och väldigt gärna vill gå på vänster sida av vägen om vi från börjar gick i mitten.

Såklart svårt för er att säga exakt vad det beror på utan att se oss men någon kanske har en teori om vad det är så felar? Jag vet med mig att jag kan bli väldigt stum i höger hand. Kanske sitter jag snett? Eller är hästen stel/sned/svag i någon sida?

Sv: Svag i vilken sida? Jag eller hästen?

Det är säkert en rad med kombinationer. Går inte fram till vänster tygel/ tar inte vänster skänkel/ tar inte höger skänkel/ sned ryttare /sned (ojämnt muskad) häst/ omedvetna signaler.. jaa, det går att fundera på : P

Vad är det du gör när du samlar henne?

Börja med att boka ett besök hos massör, naprapat eller kiropraktor åt dig själv.
För jag tycker du tänker helt rätt att problemet kanske ligger hos dig. Många ryttare missar sin egen kropp och vad den gör med hästens.

Vet av egen erfarenhet att vissa hästar reagerar mer på min sneda stela kropp än andra. Har speciellt en som "talar" om för mig att nu :devil: är det dax besöka kiropraktorn :angel:

Rider väldigt grundläggande ute i skogen för tillfället för att bygga upp min häst. Har börjat försöka samla henne något och det går sådär, ibland hittar vi rätt och ibland blir det inte så bra :p Det fattas dock en del muskler så vi fortsätter kämpa. En sak jag har stött på är att när jag samlar henne så ställer hon (läs: jag?) sig lite till vänster, skjuter ut vänster bakdel och väldigt gärna vill gå på vänster sida av vägen om vi från börjar gick i mitten.

Såklart svårt för er att säga exakt vad det beror på utan att se oss men någon kanske har en teori om vad det är så felar? Jag vet med mig att jag kan bli väldigt stum i höger hand. Kanske sitter jag snett? Eller är hästen stel/sned/svag i någon sida?

Har precis samma problem med min häst för tillfället!
Haft ute equiterapeut osh tandläkare.
Läst endel om symptomen osv.
Vad jag kan komma fram till och vad andra oxå tror är en skada i korsbandsleden.. ta ut en equterapeut!
Läs gärna boken "Vad är det för fel på min häst" av Håkan Lundell? som skriver om detta och att detta är ett väldigt vanligt problem hos hästar.

Har tänkt gå till en massör faktiskt, kanske skulle slå slag i saken och boka in det nu snart. Har även funderat på att ta ut liknande till hästen och se om det kan vara något som är snett, stelt eller dyligt. Innan jag fick hem henne hade hon inte blivit riden på länge så att hon är stel och omusklad är ju inte så konstigt.

Förhoppningsvis blir det bättre också när hon musklat på sig och vi lärt känna varandra bättre och börjat rida för tränare :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka