svag i sätet och bålen

M

Mahone

hejsan!

hur gör jag för att på bästa vis träna sätesmusklerna?

jag har problem med sits, och tänkte att ngn av er kanske har ngn bra övning att dela med er av...

jag är oerhört svag i bålen till och börja med, svankar en del, men försöker tänka på det när jag rider, men ja...

skulle nog behöva stärka hela bålan och sätet.

tack så mkt om ngn har tips!

/mahone

Sv: svag i sätet och bålen

Bålstabilitet är bra träning. Du kan göra sit-ups, ryggresningar, plankan och höftlyft för att träna just rygg och mage. Magövningar tränar du så alltsidigt som möjligt med situps som är raka och sneda för att få med sidorna också. Sedan finns det så klart variationer i det oaändliga!
Sätet tränar du genom benböjningar och då kan du ju ha lite vikter i händerna. Om du tränar hemma så finns det säkert något du kan använda där eller också kör du body-pump på ett gym och då får du med dig hela kroppen. Fast mage bör du i alla fall träna extra på eftersom det är en bra del att vara stark i.

:)

Pilates eller Core är bra träning!!!

Själv tränar jag Pilates via ryttarklubben jag är med i.
Pilates tränar upp bålstabiliteten, ryggen, magen dvs din sits.
Om du vill träna hemma så finns det övningar med bilder på bl.a www.sund.nu eller också så kan du kika på www.haningebygdensryttarförening.a.se , i den gröna rutan finns en rubrik som heter Pilates.

En del gym kör pass som heter Core. Det är 30 minuters träning för rygg och mage.

Jag är sned i höften pga överrörligt bäcken och behövde enl min naprapat stärka bålen. Förrutom att jag hade ont så märkte jag att min häst började bli sned pga min svaga sida.

Lycka till med träningen!:rofl:

Förutom ovannämnd träning är det bra att andas med magen. Det flyttar tyngdpunkten och ger mer djup.

ah... såg faktiskt att det skulle finnas ett core-pass här på orten till hösten !

ska nog satsa på det.

tack för tips!!!

hej, förutom höftlyft och knäböj, finns det andra övningar som aktiverar sätesmusklerna? är själv väldigt svag just i det området? :D
ngra andra tips på övningar?

coreträning är jättebra för att bygga upp bålstabilitet. Men tänk på att inte gå för hårt ut i början. jag gjorde misstaget att försöka följa ledarens tempo när jag var otränad-ledde till ländryggsproblem. min naprapat sa att man måste kunna hålla ett buktryck(dra in naveln)under hela övningen för att skydda ländryggen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar