Sv: Vårmammor 2010 &Co del 19 <3

Kl

Godmorgon! Snart ska jag prova på projektet "handla mat med båda barnen". Undra hur det ska gå. Hoppas det inte är alltför mycket folk på affären bara. Ska bara mata klart Albin, sen drar vi. Har precis haft ett helt ohämmat kiss- och bajskalas på skötbordet. Mysigt va? ;)

Vad ska ni andra göra denna decemberfredag?

Det går nog bra att handla ska du se :) (ska jag säga som har ett helsike att handla med ett barn som hela tiden ska riva ner saker och kasta iväg scannern)

Själv händer inte mycket idag. Ska väl sitta inne och ha dåligt samvete för mina lösdriftshästar nu när det är pissigt väder.
Är väl inte befogat egentligen då de har stor hall, täcken på sina ryggar och fri tillgång på foder. Men ändå läster jag grannens inlägg på fb om vilket bra samvete hon har som kan sätta sig i soffan och veta att hennes hästar är inne i stall och är varma och hur synd hon tycker om alla lösdriftshästar.
Är en sån där person som tar åt mig väldigt lätt och ser det som kritik mot mig när hon skriver så.

Varför har du dåligt samvete? Har de möjlighet att gå in men väljer att gå ute så tycker de väl att det inte är så farligt. Bara de har valmöjligheten så är mitt samvete rent :D
Jag hade gärna haft min häst på lösdrift om jag haft möjlighet.

Kundvagnen lir full väldigt fort ;) igår hade jag E i bilbarnstolen i kundvagen och A satt kundvagnens sits. Det blev inte mycket plats över för mat. Nästa gång jag är iväg med båda blir det att stoppa E i selen eller ta två vagnar och H får köra den ena.

Idag skulle vi vara ute var tanken men det vill inte vädret. Nu försöker jag få med någon mera till buslandet för att rasta A, själv med bebis ger jag mig inte iväg dit.
Sambon skulle komma hem "redan" vid sex idag. Måste hitta på något för att få dagen att gå.

Va fjantigt av din granne att skriva sådär. Hennes hästar kanske har jätte tråkigt inne. Om dina nu dessutom kan gå in om dom vill men dom endå står ute så tycker dom väll inte att det är så farligt. :)

Ja, de har det kanonbra egentligen. De är ju tjockpälsade kallblod. Och min stora häst gillar inte riktigt att stå på box, hon bara sparkar och lever fasen.

Nej, jag får sluta läsa vad den här personen skriver!

Jag lider med dina bekanta, ovisshet är en hemsk sak att brottas med :(. Under vår neotid delade vi ett tag sal med ett barn som fick kylbehandling, det kändes väldigt dramatiskt med hela "maskinparken" omkring, men det verkade gå rätt fort sedan när det väl vände. Jag hoppas att det blir så för dina bekanta med.

Bebis har legat på isbädd sen i fredags, vet inte om h*n fortfarande gjorde det eller om det bara var respirator som gällde nu. Ovisshet är jättejobbigt. Kan ju bara tänka mig hur det är för föräldrarna när jag ser till mig själv hur många tankar som går genom mitt huvud dagligen nu.

Kl
Vad ska ni andra göra denna decemberfredag?

Jag har precis vart och lämnat T hos dagmamman samt letat reda på vissa kvarlevor från mitt växthus, var som tur inte lika illa med det som sambon fick det att framstå! *tur* Nu sitter jag och knaprar M&M's som min lillebror köpte till mig när han åkte hem från jobbet i går :love: Ska göra färdigt köksjulgardinerna som jag slitit med i snart en vecka. Man är ju inte så haj på sånt där direkt.

Lycka till med handlingen, det går nog finfint!

Ska väl sitta inne och ha dåligt samvete för mina lösdriftshästar nu när det är pissigt väder.

Våra lösdriftshästar fick komma in i går kväll, men dom har nog inte på långa vägar lika bra ligghall som dina och har heller inte fri tillgång på mat. Visst, just då tyckte dom det var trevligt att stå inne, men jag trodde nästan dom skulle ha ihjäl mig i morse vid utsläppet.

Mina fina välstammade varmblodstravare (som ofta här på buke framstår som väldigt frusna hästar :confused::o) var nog den som hade mest bråttom ut. Hade jag öppnat boxdörren hade han garanterat kutat ut utan täcke också.
Så nja, dåligt samvete tycker jag inte att du ska ha, dom har ju bra förutsättningar för att klara pissväder. Sen är ju ofta hästarna så otacksamma, vi bygger och donar med ligghallar å dyl men dom står gärna bara utanför, möjligen att dom går in och bajsar där inne :devil: Dom väljer ju själva!

AKB
Vilken skitkommentar från grannen. Det är få hästar som väljer stall (om de själva skulle välja alltså). Det är bara för att personen förmänskligar dem. O värderar deras omgivning efter egna preferenser. Tror dina hästar mår utmärkt.

Emmah.S
Lider med dina vänner. Det är mardrömmen att nått sånt skall hända.

Dagsplan
Idag står kommunalrätt på schemat. Både föreläsning och litteratur. Tycker förvaltningsrätt är ganska skoj. O hade helt klart kunnat tänka mig att jobba inom det.

Vilka är bosatta i Sveriges trädgård?
Armani. Visst bor ni i Blekinge men i ”fel ända”? Vi åker nog nämligen nedåt i jul.

Men nej vilken tramsig granne du har :/ Det år ju skitbra med lösdrift och jag tror att även mina två hade älskat det. Nu har jag dessvärre ingen möjlighet att erbjuda mina det, men det måste väl vara det bästa för hästarna. Att få gå ute som de faktiskt är gjorda för att göra och jag tror att de många gånger mår bäst av det. Julia låter ju som att hon gör det iaf :) Lyssna inte på henne, vadå tycka synd om lösdrifthästar?! Så länge ligghall och mat finns så finns det väl i het att ha dåligt samvete över :)

Kl
Shit, jag är redan trött på att pendla :i När det funkar så är det kanon, men dessa jäkla förseningar går mig på nerverna.. Två ggr denna vecka har det varit ordentliga förseningar. I tisdags var ju tåg inställda och sen försenade så då sket jag i skolan. Idag behöver jag verkligen in, men då har tåg ersatts av buss som är 15 min sent = jag missar tågbytet i stan, suck.. Så jag fick sitta 50 min i stan och invänta nästa tåg som jag sitter på nu = jag blir nästan en timme sen till skolan..
Hade gärna kört bil varje dag, älskar att köra.. Men det är för dyrt, det är ändå 4,5 mil enkel väg :(

Det är bara småponnysarna som uppskattar hallen, vad jag har sett. Vet inte hur de gör på natten. Vi ska pröva att flytta den en bit, kan ju hända att den står fel enligt dem som gör att de inte använder den så mycket.
Det är så himla skönt att inte behöva tänka på utsläpp på morgonen :)

Är det någon här som har eluppvärmd vattenkopp för utomhusbruk?
Någon speciell som ni kan rekommendera? Än så länge fungerar det med murbruksbalja och 1-kubikstanken med flottör.
Men det lär ju frysa sen, och för att slippa kånka hinkar med vatten till fyra hästar så ser jag kopp som bra alternativ.

Det är bara småponnysarna som uppskattar hallen, vad jag har sett.

Men vad är det med dessa shettisar och vindskydd/ligghall. Våran shettis är också det enda som har någorlunda vett om att gå in och ställa sig där när vädret sviker. Kanske som med små barn, känner sig trygga med tak över huvudet :laugh:

Håller absolut med om utsläppet, och du som har fritillgång på mat behöver ju inte ens fundera över den saken!

Vattenbalja
Min syster byggde en "hålla värmen på vattnet låda" av en pall och nån slags skiva som set ut som ihoppressad träflis (vet inte vad den heter). gjorde ett hål i locket där hon satte en murbruksbalja och runt isolerade hon med frigolit. Fungerade bra tills min gamla bäverhäst kom åt den!

Har även sett folk som köpt 2 plastbaljor i olika storlek och satt den mindre i den större. I botten har dom lagt en sån där elslinga för vattenledningar, kanske runt innerbaljan också och efter det fyllt igen mellanrummet mellan baljorna med fogskum! Billigare alternativ än Thermobar. Vi lär nog göra nån sån lösning till våra i år!

Jag hade min ena tävlingshäst på lösdrift förrut! Hon kunde i och försig gilla att komma in en stund i stallet. Men det var nog mer för att det vankades mat där. Hon tävlade upp till 12 mil internationellt genom att bo i lösdrift! Frågan är om inte hennes problem blev värre sen hon fick komma in och stå på box. Kom att tänka på det nu. Hon hinner kanske stelna till i bogen och ryggen under natten? Kanske skulle fråga om jag får bygga en vindskydd i hagen och ha hästarna ute??? Fast då får jag nog ändå betala för boxen, det känns ju sådär. Förr så betalade jag en symbolisk summa eftersom jag hade två på lösdrift och fixade allt själv förrutom vissa fodringar.

Idag händer inte mycket. Ifall S somnar så ska jag skriva lite på mitt skolarbete. Om barns lärande i leken.
Nu kommer S springandes med först sin jacka och sen skorna. Undra ifall hon vill gå ut??? Hon är så söt. Från att inte ha velat ha mössa så brukar hon gå och ta på sig sin mössa och springa runt med den inne.
Kanske skulle försöka masa mig ner till stallet och fixa lite. För jag tror S kommer somna sen. Hon har bara sovit 9h i natt, hatten innan sov hon nästan 14!

Vattenbalja. Mina har två murartunnor. Den första har vi ställt på frigolit på backen. Sen har vi fyllt den med frigolit och sen vattenbaljan. De funkar bra, dock så fryser det ganska ordentligt när det är -25-30. Men normalvinter funkar det. Brukar bli en skorpa under natten. Går säkert att slippa ifall man har ett frigolitlock över.

Det var precis vad jag skulle föreslå, balja med värmeslinga, isolering och sen MDF skiva runt. Kolla upp vad som gäller med värmeslingan bara, framförallt att ni har jordfelsbrytare kopplad till den strömkällan!

Det kommer att gå bra att handla. Jag brukade ha Vera i sele och Alice i kundvagnen.

Just nu är elektrikern här och drar 3-fas till källarspisen :banana:

Samtidigt håller jag på att baka 50 muffins som plötsligt beställdes till ikväll....

Sen ska jag och handla grädde till tårtorna som jag ska ha med imorgon när min kompis från Cypern kommer hem och firar födelsedag :banana:

Jag har precis gjort en deg lussebullar. Har du något bra recept på det ? de brukar bli så lätt torra. Får se hur detta receptet var annars tar jag gärna emot tips från vår bakexpert!

*kl*
Tack alla söta ni för medhåll! Tar som sagt åt mig väldigt lätt, särskilt av denna människan. Men jag är som tur är inte ensam i hästkrestarna häromkring att tycka att hon kan vara lite väl bufflig ibland.
Fina idér om värmebalja har ni med! Så fort marken har frusit så ska vi utöka hästarnas hage, då får de gå på vallen som är precis jämte gamla mjölkrummet på lagårn. Så det är ju bara att rulla ut slangen varje gång jag ska fylla på och sen ta in igen, då slipper jag hinkbärandet som jag vill komma undan.

Nu är handlingen avklarad, men det var lite svettigt. :crazy: Jag tog en extra stor kundvagn och fick på så sätt ner två stora papperskassar, men sen var det fullt. Ingen storhandling mao. Vilgot skötte sig som vanligt exemplariskt, men helt plötsligt börjar Albin tokskrika som en stucken gris och jag visste inte riktig vart jag skulle ta vägen. :crazy: Jag har haft Vilgot med till affären 1-2 ggr/v sen han var drygt 1 mån gammal, men han har verkligen aldrig skrikit, så jag blev lite skärrad. ;)

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
467
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 093
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 160
Senast: Rie
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
15 725
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar