Sv Hbl - kan någon förklara?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lillaP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 486

lillaP

Trådstartare
Vad krävs för att en häst ska klassas som svenskt halvblod? Jag skulle nämligen vilja betäcka mitt sto (e.Krocket ue.Galant) men kan jag då betäcka med vilken häst som helst (tex Holsteiner) och det blir ett svenskt halvblod ändå, eller får jag bara använda mig av svenska hingstar? Hur vet man om det är en svensk hingst i sådana fall?

Min häst har gröna papper - om jag skulle välja att betäcka med en häst som inte är ett sv hbl, men ändå godkänd hingst, kommer fölet då inte få gröna papper eller kunna bli en godkänd svensk hingst?

Någon som har lust att reda ut detta åt mig... eller iaf berätta vart jag kan få reda på dessa frågor.

Tack på förhand!

Sv: Sv Hbl - kan någon förklara?

Det finns två saker man måste skilja på, raskod och löpnummer. Raskod är de första två siffrorna i registreringsnumret, för halvblod är det 04. Löpnumret är siffrorna efter födelseåret. Börjar det på 0-5 har hästen gröna papper.

Alla raser som är godkända av ASVH ger raskod 04, oavsett om hingsten är godkänd eller inte.

Däremot ges bara gröna papper till avkommor till hingstar som är godkända. Godkända hingstar kan också vara spermaimporter. Är du osäker tycker jag att du ska kontakta ASVH för att få höra vilken färg på papprena som hingsten ger.

Hm.. jag är fortfarande lite förvirrad ang löpnr, vart hittar jag det ngnstans? Jag kollade i passet o hittade 04 i reg.nr.

Då ska jag alltså kolla igenom hingstarna som nämns i registret på ASVH hemsida? För de är alla godkända för halvblodsavel? Sen om det är en godkänd hingst kollar jag... hur? :confused:

Ett registreringsnummer består av åtta siffror som 04-95-1234.
Då är 04 raskod, 95 födelseår och 1234 löpnummer.

När ASVH börjar publicera sina faktablad kan man se vilka hingstar som löst licens. Du kan också ringa dit om du är tveksam, det gjorde jag förra året eftersom hingsten jag valt inte fanns med bland årets faktablad, men hans ägare hade bara glömt att skicka in något.

Om du köper "bibeln" för alla som är intresserade av avel. Det vill säga "Hingstar verksamma inom svensk halvblodsavel" som kommer ut varje år så innehåller den de godkända hingstarna. Något år har de också innehållit de som fått sänkt avelsvärdeingsbokstav men över lag så ger hingstarna i den gröna papper.
Det finns i den hingstar som både står i Sverige och som finns på importsemin.

Vet du när den kommer ut? Var inne på hööks lr nåt förut (typ tre veckor sen) men de hade inte fått in 2008 års utgåva..

Om den inte har kommit så är den väg under de närmaste dagarna. Bland annat går den att beställa från tidningen Ridsport som också ger ut den. Att den inte var uta för några veckor sedan beror på att man väntar tills årets bruksprov för hingstar är klara så att man även har med årets nya hingstar i den.

Den kommer väl nu i slutet av mars, har jag för mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 413
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 701
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 689
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna
  • Småhunds ägare

Hästrelaterat

Tillbaka