Surt vatten och dräktigt sto

fejko

Trådstartare
Har just fått konstaterat att brunnen har surt vatten. Nu undrar jag om detta kan påverka mitt dräktiga sto negativt på något sätt? Kan det påverka hur hon tar upp mineraler ur fodret? Hon får nu lite avelsmineraler.

Sv: Surt vatten och dräktigt sto

Vad har du för värden på vattnet dvs hur surt är det? Har du någon kemanalys också? Kan säga att så länge det inte klassats som otjänligt så skulle jag inte vara orolig alls. Vattnets pH (så länge det klassas som tjänligt) borde inte påverka upptaget av mineraler hos en häst nämnvärd, kroppen är fiffig och bra på att buffra, däremot så kan vattenkemin ändras rätt ordentligt vid extrema pHn eftersom det ändrar vilka ämnen som kan lösas i vattnet. Men det är stor skillnad på något surt vatten och en extremt försurad vattenkälla .

Senast ändrad:

Tack för ett lugnande besked :)

Vattnet är gott, vi dricker det själva. Däremot blir vittvätten svagt blågrön och vi har även blågröna avlagringar i handfatet och varmvattenberedaren gick sönder häromdagen pga det sura vattnet. Men då har jag haft den i snart 10 år. Rörmokaren tyckte vi skulle sätta in ett filter för att skona rören.

Att vattnet lämnar blågröna avlagringar tyder på att det lösts koppar i vattnet så att sätta in ett filter är ingen dålig idé eftersom koppar inte är jättenyttigt i längden förutom då att skona rör mm. Att vattnet i sig är surt brukar inte vara ett problem utan det är just att det kan lösas ur ämnen både ur marken och rören. Gissar att det filter du har blivit rekommenderad att sätta in är ett avsurningsfilter med kalk. I sådana fall kan man tjäna mycket prismässigt på att kolla med olika typer och försäljare. (Jag har dock bara koll på kemanalyserna och värden och kan inte så mycket om filter.) Men som sagt så länge vattnet klassas som tjänligt för människor skulle jag inte vara orolig för hästarnas skull, det är rätt hårda krav även på egenvatten. Men kan vara bra att då se till att hästarna inte får i sig onödigt mycket koppar någon annan stans ifrån.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 272
Senast: Alexandra_W
·
Hemmet Min brunn är tom och jag blir utan vatten i minst tre veckor. Brunnsborrning är beställd och jag prioriteras, men det kommer ändå att ta...
2
Svar
26
· Visningar
1 322
Senast: Mabuse
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·
Avel Vill inleda med att jag skriver frågan med ett visst önsketänkande att provet visade fel. 😉 Jag testade p-test på mitt sto på 106dygn...
Svar
12
· Visningar
1 118

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar