Surfa på landet

Gretha

Trådstartare
Hej!
Jag ska i höst flytta ut på landet. Finns inget bredband i stugan och jag vill helst inte ha en vanlig telefonlinje heller (kommer bara ha mobiltelefon) pga ekonomin. Har sett reklam för trådlöst modem, är det något som kan fungera långt ut på landet? Vill gärna kunna fortsätta att surfa men som sagt, helst inte ha vanligt telefon + modem. Har ni några tips?

Sv: Surfa på landet

Jag sitter just nu på ett mobilt bredband från Telia. Det går då via 3G-nätet, finns det inte tillräcklig mottagning på det går det över på GSM. Hastigheten är upp till 384 kbit/s vid bra mottagning, men sjunker rätt fort när mottagningen försämras. Se om du kan testa med en 3G-telefon där du brukar vara hur mottagningen är. Finns även kartor över mottagning, men de är inte alltid så pålitliga.

För det här kalaset betalar jag 89:-/mån, och då är det fri trafik kvällar och helger, övrig tid 15:-/MB vilket gör att det då blir svindyrt väldigt fort. Kort sagt ser man till att hålla tiderna som det är fritt. Modemet betalade jag typ 595:- för, det varierar lite beroende på deras erbjudanden. Bindningstid ett tag, men det kan jag leva med.

Kollade även på Tele2 och 3 när jag tog mitt abonnemang, men de hade då en viss mängd trafik som ingick, sedan fick man betala extra, och de villkoren gillade jag inte alls. Möjligt att de har ändrat nu.

/Ida

Jag har trådlöst bredband via 3G på min laptop i stugan, vi har heller ingen el, så jag laddar datorn emellanåt med bilbatteri :D Har kontantkort från Bredbandsbolaget, de tillhandahåller Telenors bredband i trådlös form. Det är ett datakort man sätter in i datorn o surfar på. Funkar super, har inte haft några problem med täckning alls, och då har sambon suttit och surfat hela vägen från Västerås till Gränna utan problem.

Man sätter in en slant lite då och då, det är dock inte mycket som går åt, så länge man inte öppnar stora bilder osv. Man betalar ju per kb information som skickas till datorn. Att bara surfa runt o läsa tidningar, forum etc kostar inte mycket alls.

Stugan ligger mitt i skogen, har dock en Tv-mast i närheten, vet dock inte om de har en 3Gmast just där eller inte.

Jag tycker det är ett himla bra alternativ till adsl, speciellt om man bara ska använda det sommartid osv. Ingen abbonemangsavgift :)

Tack båda två för era svar:)!
Jag ska kolla upp era alternativ. Blev mest intresserad av Telenors tror jag!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 275
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 777
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 805
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka