Sura gubbar

Zarro

Trådstartare
Usch vad man är trött på alla gamla sura gubbar.
Vissa lägger sig i röven på vagnen och ja det känns faktiskt stressande trots att man försöker ta det i den takten som man själv vill och kan.Jag menar hästen vet ju också om att det är något där bak.
För ett tag sen när jag var ute med Underbars häst och även henne så kom d en tjej ridandes på en häst...jag vet inte om det var hon eller om det var hästen som vände men hon red efter våran vagn ett ganska lång bit och detta också mkt nära.Kan ju tilläga att han 10 min innan hade blivit rädd för ett rådjur..
Igår när jag var ute och körde så kom det också en gamal gubbe och pekade på gräsmattan bredvid där det var böckligt och stenigt.
Haha trodde han va...ne jag körde rakt fram som jag alltid brukar göra när det kommer en dum bilist som inte kan flytta på sig.
Nån som känner igen sig?Vad brukar ni göra?

Sv: Sura gubbar

Jepp, jag brukar demonstrativt köra mitt på vägen om någon kommer lite för fort. Jag använder gärna stopptexken med, för att verkligen visa att man ska vara försiktig och ha ögonkontakt med mig/bil.

Jag har vid två tillfälle gjort stopptecken åt bilar som svängt in på en smal väg där jag bodde innan, det skulle bli riskabelt trångt att passera förbi varandra med diken på båda sidor. Då har de istället vinkat glatt o kört förbi :) Lär man sig inte vad en öppen hand betyder på körskolan?

*knapplån*

Det näst värsta jag varit med om är en hemglass bil :( Satt på hästen och då sätter han i gång deras melodi :mad:! Sådan tur har man bra balans än om hästen dånar i väg i sken med sin ryttare barbacka på hästen ! Som tur fick jag stopp på hästen efter 10 meter... Men tror ni han säger förlåt eller viknar? Nä med att jag stog mitt i vägen och försökte rätta till min sits sedan skulle ge mig i väg igen. Då tutar han :confused: ! Tackar gör jag hästen att den hade lång man :rofl: ...

Efter det ringde jag hemglass, och enda jag fick som svar var att jag ljög! Men när min mor tog över luren och hotade om polis anmälan mot den chaffören (eftersom ett äldre par som kände mannen som körde bilen den den dagen berättade nummer allt möjligt). Så blev det tyst i luren och sedan sa ha vi skulle få en present check på glass i brevlådan. Och den har inte änns komit än :smirk: på 1 år ? .. Förstås vad hade glass hjälp mig om jag låg i koma eller något ? Som tur använder jag alltid väst och hjäm när jag rider !

Härrom dagen var körde jag på vägkanten i trav. Då kommer en idiot i minst 120 km/h för bi oss som samtidigt tutar -.-' Min häst är inte rädd för bilar men det skrämde rejält. Hur kul är det att hästen stegrar sig med vagn på ? Sådan tur är pollen känslig i munen så hon tvärstannar om någon drar i henne :o

Även en gång när jag var yngre körde jag kusinens shettis kanske 2 gånger i veckan... Kommer två yngre män i bil och kör rätt in i vagnen.(obs. att jag krde i vägkanten på en bred landsväg) Sådan tur hade jag loksele, så skackel remmarna gick ju up pgr av trycket. Men jag flögg rätt ner i diket , får svår hjänskakning än om jag använde hjälm + en vrikad fot och bruten handled samt djupt chockad och låg i ett dike i 30 minuter med en rockard över mig. Som tur traskade Cola hem lungt och sagt utan att vira in sig i tömmarna, så mina kusiner gick ut för att leta efter mig.

Har fler grässliga historier både i vagn och på hästen. Men det är inte klockt hur folk kan göra så :confused:. Oftast (de gångerna jag varit med om det) är det unga människor på 18-45 år :(! Oftast med mobilen vid örat med :smirk:.
De äldre kör alltid lungt förbi och stressar inte. Inga konstigheter, så trevliga att man vinkar åt dem!

Ända man kan göra är att köra i mitt i vägen eller göra stop tecken samt sakta ner tecken -.-'

Mvh
Eran Emma

Senast ändrad:

det är ju mardrömmen, att någon ska köra rakt in i en bakifrån...Ibland när jag kör får jag såna bilder i huvudet..

Det var en som tutade när vi körde bröllop, men det var kanske ok eftersom det stod nygifta bak på vagnen..Tur man har trygg häst, han blinkade inte ens.

Ja en kompis till mig berättade att hon varit ute och kört sin häst och så tvärstannade en bil precis bakom henne.Tänk bara på allt som kunde ha hänt...
När jag var yngre så hade jag en gamal ponny och varje gång jag red förbi några spec killar så rivstartade dom sina mopeder.Som tur var så sprang han inte så långt men...
Ne usch vad jag hatar dom.Dom verkar ju typ tro att dom äger hela världen.

Jag hatar vissa när man är ute och kör! Ska knö sig fram på dom smalaste vägarna som finns. Fort ska det gärna gå också. Har faktiskt hållt på och krocka med vagnen och shettis en gång. Det kom en bil jätte snabbt i en kurva så jag var tvungen att dra in hästen i diket. Överlevde gjorde vi båda två.

Om det är bilar som vill förbi bakom får dom vänta tills jag har möjlighet att köra nära kanten eller in på en avfart. Vill inte köra extremt nära en jätte djup dikeskant bara för att dom ska kunna åka förbi.

*kl*
Nu körde jag visserligen inte min häst vid denna händelse, utan red.
Iallafall, förra sommaren så var det 2-3 killar som kom på varsin moped & en av mopederna lät lite mycket så då tog killen som körde den högljudda & saktade ner & höll handen för avgasröret för att dämpa ljudet för att inte skrämma min häst. Och innan han släppte handen så körde han en lååång bit & så kollade han så att min häst inte blev rädd :love::bow:

Så av alla dessa :devil: hjärnlösa tonårsmopedister så finns det ändå 1 som tänker på oss :love:

Nä, jag känner faktiskt inte igen mig... häromkring är alla väldigt snälla o glada o oerhört hänsynsfulla! Man måste i regel vinka förbi dom eftersom de är så försiktiga! :)
En gång (när jag och dottern red) kom det dock en långtradare i 70 knyck på grusvägen... det tog för lång tid innan han upptäckte oss och då var jag väldigt tacksam över våra trafiksäkra hästar... och det tror jag chaffisen var oxå.

Ja en kompis till mig berättade att hon varit ute och kört sin häst och så tvärstannade en bil precis bakom henne

Om det är mig du menar där Sara, så har jag nog aldrig i mitt liv blivit så arg tror till och med att Cissi blev chockad, brukar inte bli så arg som jag blev :D Hon har nog aldrig sett de i alla fall.

Jag gick brevid vagnen och Cissi körde så kommer det en sur gubbe som förstår hela dan för oss :( Jag tittar bakåt när bilen kommer, jag ger tecken att han får sakta ner. Då blir han skit sur och kör och tvärstannar percis bakom vagnen. Jag blir så j"vla arg. Jag gick fram till bilen och knacka på rutan och fråga vad i helvete han håller på med. Han säger med en sur gubbig ton " Ni får la köra ut på åkern när det kommer bilar!!" ( Inte ett säkert ställe man vill köra ut på grupar och allt . Jag: Vi kan la inte åka ut där förstår du väll? Lättare för dig att vänta e du inte klok i huvudet? förstår du inte vad som kunde ha hänt?! Och han börjar snacka om att det är en privat väg. Som det inte är! Vi hörde med Luckas ( Han som jag hade hästen oss)

Vi fick vända hem Cissi, Underbar och Jag får vi hade helt tappat humöret. :(
Ingen kom till skadda, som tur e. Jag va chockad och blev rädd efter vad som kunde ha hänt med min älskling, hade de hänt något hade gubben fått ångra sig :devil:

Hej det är enkelt att spy gallla på medtrafikanterna ,ofta med rätta .Men glöm inte att ofta vid insidenteroch olyckor är det hästar lösa pga oansvarig stängsling ,hästar som ej skulle vara på väg ,svåra ,trafikrädda ,ryttare/kuskar som ej är mogna att vara på vägen .Även hästägaren har ett stort ansvar

Om jag inte kör på vår travbana i skogen så är jag ute på en stor 90 väg och kör. Lite läskigt men det finns inga skymda kurvor så jag ser alla bilar på långt håll. Men oftast så saktar alla bilar in (utom den sabla mjölkbilen :mad: ) däremot där jag bodde när jag var yngre så var det en mindre gruväg och då var det ofta det kom bilar i full fart och tonårskillar som tutar (vilket de inte hade så mycket för han var tränad för stora parader ,med musikkårer precis bakom rumpan och andra jippon och brydde sig knapast om en pluttig bil som tutar) och tycker de är så himla kul.
men en gång så råkade jag ut för en kille i klassen som kom på en moped och skulle dumma sig. Han gasar på helt plötsligt så gruset skvätte över oss och sedan dess tålde inte älsklingen mopeder och motorcyklar om vi mötte dem på en vanlig väg :(

*kl*
I Stockholm sköter sig bilisterna sig ganska bra tycker jag. Värre ska det va i Göteborg. Och det har jag hört av en äldre man som kört häst hela sitt liv i Göteborg.

Jag kommer ihåg en gång när jag körde en nordis på Djurgården. Inga människor eller bilar i närheten. På en liten väg möter jag en liten röd sportbil med en kvinnlig student i. Där tutar föraren!!(som man brukar göra om man kör studenter) Då blev jag arg och blockerade hela vägen med häst och rockard. Dem tyckte jag var en riktig glädjedödare. Men jag tyckte det var så onödigt och oaktsamt att lägga sig på tutan när bara jag var där. Ok om det hade funnits mer folk och bilar runt omkring.

Annars blir jag bara irriterad när bussar eller lastbilar kör om och tränger oss, alltså jag måste hålla in hästarna eller flytta dem i sidled för att dem inte ska bli påkörda av bakkärran.
Eller när jag tagit sats för att köra upp för en backe och nån kör om för att sen stanna framför oss.

Men annars är jag också bra på att hitta alternativa vägar (läs:trottoarer, enkelriktat, förbjudna vänstersvängar eller u-svängar etc.) och tränga mig före i köer. Men vadå, det finns väl en trafikregel som heter "Störst går först", eller?!? :angel::angel:
(har inte riktigt kommit på om det är störst fordon eller ego det gäller, men det funkar i vilket fall för mig...)

Hej det är enkelt att spy gallla på medtrafikanterna ,ofta med rätta .Men glöm inte att ofta vid insidenteroch olyckor är det hästar lösa pga oansvarig stängsling ,hästar som ej skulle vara på väg ,svåra ,trafikrädda ,ryttare/kuskar som ej är mogna att vara på vägen .Även hästägaren har ett stort ansvar

Ja, och vad folk gör på kraftigt trafikerade vägar med trafikrädda hästar begriper jag bara inte.

*kl*

Men annars är jag också bra på att hitta alternativa vägar (läs:trottoarer, enkelriktat, förbjudna vänstersvängar eller u-svängar etc.) och tränga mig före i köer. Men vadå, det finns väl en trafikregel som heter "Störst går först", eller?!? :angel::angel:
(har inte riktigt kommit på om det är störst fordon eller ego det gäller, men det funkar i vilket fall för mig...)

Det är JUSST sådanna saker som får bilisterna att bli förbannade på hästfolk. Så onödigt, så oödigt. Jag kan förstå om man rider/kör på cykelbana om det går en 90 väg bredvid. Då kan man ta det säkra för det osäkra.

Nu måste jag nyfiket fråga om det är Dragongården du pratar om?

Vet att han bytte ut sina ardennrar (den underbara Svarten tex) mot Torihästar för 10 år sedan samt att dom håller till i Stockholm under turistsäsongen...

Nu måste jag nyfiket fråga om det är Dragongården du pratar om?

Vet att han bytte ut sina ardennrar (den underbara Svarten tex) mot Torihästar för 10 år sedan samt att dom håller till i Stockholm under turistsäsongen...

Han körde bara dem 2 första åren i Stockholm sen tog jag över. Svarten körde jag i Göteborg men aldrig i Stockholm, däremot hans skäckar. Nu håller inte dragongården på med körning längre, han har sålt vagnar och alla/nästan alla hästar. Det är också han som tycker att Göteborgare kör illa

Kom på en till händelse då jag blev förbannad. Var på väg hem på Strandvägen, efter ett skyfall. Alltså hur mycket vatten som helst på gatorna. Då kör en buss om, så fort att vänsterhästen(som är 1,76 hög) blir helt dränkt av vattenfontänen som uppstår

Jag tänkte nästan att det var han!:)

Jag vet när han började yra om lettiska (?) Torihästar som skulle vara så bra så undrade jag vad han pratade om!:D

Jag min idiot skulle ha köpt den trafiksäkra Svarten (ville inte ha parhästen som han gick med ..här i Göteborg i alla fall.. för den fick man döva ner) men tyckte han var för grov..köpte mig en kallblodstravare istället..:cool::mad:

Men hälsade på Svarten nere i Olofsbo för en tid sedan. Nya ägaren ville inte sälja...

I vilket fall, han pratade sig hemskt varm om Torisarna så jag är bra nyfiken på din ras!

Det där med Göteborgare och köra..det dåliga ryktet..det kan inte vara så att det är skåningar som har irrat vilse här i stan tro?:rofl:;);)

Torisarna är helt underbara :love:
Fattar inte att folk inte har fallit för dem ännu. Dem har ju allt man kan vilja ha, om man inte är ute efter en tävlingshäst som ska upp i dem högsta klasserna. Men hur många ska det egentligen??

Hette inte den andra hästen, som egentligen var svart, Albin eller nått. Jag tyckte dem var helt okej att köra, en aning starka kanske. Han använde dem första året i sightseeingen, men dem demolerade tydligen en parkbänk :eek: på Skeppsholmen. Andra året var dem inte med...

Är inte göteborgare och skåningar samma sak :angel::angel:;)

Säger bara, tur att man har en lugn och trygg häst!

Red på en 90-väg i skritt. Ser en buss komma mot oss, och hör hur en motorcykel kommer bakom oss. Ingen av dem har planer på att sakta av och bussen och motorcykeln möts mitt framför oss. Min lilla Easy brydde sig inte som tur var, men jissus vad arg jag var!

Och för bara några dagar sedan var jag på hemväg när vi varit ute på en körrunda. Då kommer grannen i sin stora traktor och lägger sig bakom oss. Körde då på en smal grusväg (med ett stort dike på ena sidan i och en rapsåker på andra) så det fanns inte en chans att jag skulle kunna släppa förbi dem. Han körde inte jätte nära, men tillräkligt nära för att stressa en häst som inte är lugn och trygg. Hade uppskattat om han kunde hållt lite bättre avstånd.

Sen finns det ju dessa ljuvliga människor som förstår att hästar är djur och kan bli rädda. Min faster var ute och red med en god vän. Red på en stor och bred grusväg. Då kommer det ett motorcykelgäng (där dom brukar vara så där en 20-30 st). Han som kommer först stannar motorykeln helt, och lika så dom andra. Alla motorerna stängdes av och sattes inte igång förren det var risk fritt för hästarna, såna människor :bow:

Svarten kom efter de första Torisarna jag var där när Svarten kom.

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 966
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Burkmat
  • Årets matbluff