Sura gubbar

Sv: Sura gubbar

Jag har inget val. Vi kommer direkt ut på 90 väg när vi lämnar gårdsplan. Å djupa diken är det överallt..
Oftast är det snälla medtrafikanter.. men MJÖLKBILSFÖRARE är ett släkte för sig...
Timmerbilschaffuörer å plogbilar inser att hästar är levande varelser.. bönderna med alla diverse fordon är trevliga också.

OM det går så kör jag åt sidan när det kommer större fordon.. Annars förbereder jag hästarna och vinkar förbi de helt enkelt..

Hur det än är så är hästar levande varelser och bilar kan inte alltid stanna pga halka å sånt så de gäller att ha sunt förnuft i trafiken tycker jag..

I värsta skördetiderna / så tidernaförsöker jag köra häst de tider när bönderna har fullt upp med att vara på hemmaplan.. De ÄR trångt att möta dessa bjässar å så kommer man själv med maratonvagn...

Då är de ju faktiskt lättare när man rider

Anna-Carin

Aha, på honom lät det som att han skulle byta ut ardennrarna mot just Torihästar som enligt honom var mycket bättre som körhästar!

Känner du till Svarten?
Är det sant, i så fall, att hans hästrädda sambo vågade rida och köra Svarten för att han var så trygg?
Vill minnas att han t o m påstod att sambon kom upp på Svarten genom att hästen tog upp sitt ena framben och genom det så kunde hon hoppa upp?:D

Köpte som sagt en galenpanna till kallblodstravare istället för den svarte!
Någonting som jag ångrade jättemycket sen!
Att jag lät utseende gå före personlighet..

Missade jag någonting som inte köpte Svarten eller var han överreklamerad av ägaren?
(Tänker lite på Aatos berättade ;))

Oftast är det snälla medtrafikanter.. men MJÖLKBILSFÖRARE är ett släkte för sig...

Jag tycker att just mjölkbilsförarna är helt fantastiska - härikring vill säga...

Visst en gång nu i vinter hade vi en incident med en mjölkbil. För att komma in i skogen måste vi ut på en 50/70 väg (femtio först i hundra meter, sedan sjuttio en liten bit innan vi svänger av in i skogen) och det är dessvärre en kurva strax innan vår avtagsväg. Där kom det en mjölkbil i lite för hög hastighet en kväll när vi var ute. Det stänkte upp slask ända till ryggraden på min stackars lille häst :eek:

Men klippan till häst klippte med öronen, tog ett snabbare steg framåt och stannade sedan på kommando. Mjölkbilsföraren nästan tvärnitade och jag såg att han stannade och kollade så att allt gått bra :love:

Här har vi faktiskt oftast bra medtrafikanter. Det är ett hästtätt område så kanske är det så att folk lärt sig att passera hästar på ett säkert sätt? Fast en och annan "kolla-jag-har-just-fått-körkort- och-nu-har-jag-lastat-alla-polarna-i-bilen-å-ska-visa-hur-fort-jag-törs-köra" har vi förstås också.

Sedan finns det ju en och annan stressad busschaufför som inte direkt underlättar. Min stallägare blev nedputtad från vägen i en trång kurva när bussen kom... inte kul att sitta i en speedcart med ett lite nervöst (trafiksäkert i vanliga fall men blir lätt stressad) varmblod. Det gick bra till sist i alla fall.

Annars tycker jag att även busschaufförerna brukar visa hänsyn och vara hur gulliga som helst. En busschaufför stannade bussen trots att den var full med folk när vi kom ridande ett gäng tjejer. Han vinkade glatt förbi oss och öppnade fönstret och sa att han inte ville skrämma hästarna när vi red förbi :love:

En gång när jag o mina kompisar var ute o red i mörkret (hade massor med reflexer) mötte vi en epa o en vanlig traktor som skulle raca. Traktorn körde upp på cyckelbanan där vi red, på ena sidan hade vi elstaket som inte hästarna skulle sett om dom hade tagit den vägen... På andra sidan hade vi vägen där epan kom i full fart. Vi var alltså lite i klämm kan man säga. Vad gör jag då? Jo! Sporrar min häst så vi sätter av i full fart mot traktorn innan den hinner få upp nån fart! Grabbarna i traktorn/epan blir skrämda för dom tror min häst skenar:rofl: o saktar ner... Dom fick sig nog en tankeställare hoppas jag.

När jag körde bröllopp i sommras var den en bil som tutade... Men det brydde sig inte hästen om.

O sen har jag skenat några gånger när min häst fått syn på lastbilar/tåg. Men det har gått över nu sen hon går i en hage bredvid en 90 väg. Så man kan nog säga att hon är van vid fordon som kommer snabbt. Även om hon har varit så rädd för lastbilar att jag knappt fick henne att gå förbi ett stillastående släp en gång:smirk:

Annars tycker jag att många bilister visar hänsyn! Tack till er, ni är guld värda!

Åh idag råkade jag ut för min första surgubbe..fast i detta fallet en sur-tant!

Vi tog våran preimär ut på våran lilla by väg, bara kört honom på travbanan innan.
När vi kommit ca5-6 meter på vägen kommer en bil i hög fart bakifrån.. och det finns inte en möjlighet att köra förbi just där.. jag går och leder hästen eftersom det är första dagen på vägen..
så visar henne ett stopptecken och pekar framåt på en lite mötesplats.. och går sen mitt i vägen för att hon inte skall få för sig att preja mig.. och hon kör närmare och närmare och varvar!!..jätte sur!

så fort jag kommer fram till den lilla mötes platsen ställer jag mig framför min häst och tar upp så lite plats som möjligt.. men hinner knapp ställa mig framför innan hon bränner förbi..så det stänker grus på oss! som tur va så struntar min prins i detta och står lugnt och pussar på mig :love:

men va sur jag blev! hon fick köra bakom mig i ca 10 meter...! det var väl inte hela världen!
men men resten av våran premiär tur gick prima! finns det något bättre än kärlek mellan människa och häst :love:

Senast ändrad:

Jag hatar folk som kör som dårar och är respeklösa i trafiken. Ibland när man är ut och kör, och det kommer bilar bakom en när det är en smal väg. Då vill jag inte att dom ska köra förbi, lägger mig då i mitten och så stressar dom en där bak. Det blir jag galen på.

knapplån
Tja, varit med om olika sorters chaufförer i trafiken. En onödig sådan situation var när jag var på väg hem och hade 30m kvar till gårdsplan, med hästarna i tandem,då kom en bil baki oss och tutade, så det var bara att "kasta" ekipget höger. Sen visade det sig att det var en gamgubbe som mycket väl visste var jag bodde.

Som busschaufför tar jag det så försiktigt det är möjligt när jag mäter hästekipage, men vi fick faktiskt kritik för att bussarna pyser iblnd när vi passerar, vilket oftast beror på tryckluftsystemets automatik, typ att blåsa ut fukt. Men man kan ju vara försiktig med bromspedalen vid passagen, då den kan ordna lite tryckluftsljud...

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
349
Senast: Malva1978
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 966
Senast: Takire
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka