Sur vid sadling

Sv: Sur vid sadling

min är precis likadan, blir apsur när ma lägger på sadeln o drar gjorden, vilka sida spelar ingen roll. Han har en utprovad sadel som ligger jättebra. Samma sak med täcken, hugger i luften o surar ihop totalt när man spänner vid bogen.
När man sadlar ute reagerar han inte. Han är kollade av både ET, massör, vet o kiropraktor.
På min tror jag det sitter i huden/pälsen.

Sv: Sur vid sadling

Min häst gör likadant och jag vet att det beror på 2 saker dels passar inte sadeln (använder en annan nu) dels har hon bara tolererat att ha sadeln på ryggen, inte accepterat den. För att hjälpa henne att komma dit, låter jag henne nosa på den och även bita i den. Jag lägger på sadeln och tar av den om och om igen tills hon inte har öronen bakåt eller nafsar åt mig längre då slutar jag och låter henne vara en stund. Så gör jag om proceduren igen 2 gånger till sedan gör jag likadant från andra sidan, detta kan man behöva upprepa flera dagar i stäck. När hästen börjar acceptera sadeln räcker det att göra detta varannan dag sedan någon gång i veckan tills problemet är helt löst.
Samma princip använder jag när jag ska dra sadelgjorden, jag drar åt (utan att spänna fast den) släpper ut, drar åt och släpper ut tills hon har en positiv attityd och upprepar igen ett par gånger innan jag spänner fast gjorden, löst från början. Efter hon har rört sig lite spänner jag lite till o s v. Jag spänner gjorden i 3 omgångar, allt för att hon ska känna så lite obehag som möjligt. Detta fungerar mycket bra.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 539
Senast: Badger
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 819
Senast: JohannaB
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama