"Sur" häst

E

Ella

Jag köpte en ny häst för snart ett år sedan. Redan när jag köpte honom var han sur vid sadling och då man skulle spänna hans täcke i bogen. Att han var sur vid sadlingen tror jag beror på att han har haft en sadel som inte passar (vilket bland annat syns på de vita stråna som har växt ut vid manken). Att han är sur när man spänner täcket i bogen kan nog bero på den extrema skav som han hade när han kom till mig.

Eftersom jag kände att det fanns anledningar till att han han surar så har jag aldrig bestraffat honom då det inte har känts rätt att han ska bli bestraffad bara för att han har dåliga erfarenheter. Nu på senare tid så har hans protester vid sadlingen blivit kraftigare och jag kan inte förstå vad det beror på, sadeln ligger jättebra på honom och är utprovad av en kunnig person. Han har dessutom börjat sura när man ska gå förbi honom då han står uppbunden i gången. Överhuvudtaget så är han mycket grinigare både mot mig och mot andra.... Vad sjutton kan det bero på och vad ska man göra.... Har jag gjort fel som bara har ignorerat honom när han surar eller vad? Det känns som om det är han som bestämmer i vårat "förhållande" genom att han blir grinig så fort saker och ting inte passar honom... Han är dock gudasnäll att hantera för övrigt och är väldigt snäll att leda och rida, det är just att han helt plötsligt har blivit mycket grinigare som får mig att fundera på vad sjutton man ska göra och vad det beror på.
 
Sv: "Sur" häst

Beteende som du accepterar hos din häst sitter kvar. Gör hästen något som du inte tycker om att den ska göra så måste du säga ifrån annars tar den av ditt ledarskap.

//Jenni
 
Sv: "Sur" häst

Jag har samma problem med min häst. Hon är jämt så tjurig, hon gör verkligen skäl för smeknamnet Morrhoppa.

Hon är mest glad när man rider men i stallet är hon hopplös. Jag hade jättestora hanteringsproblem med henne när jag köpte henne men nu är så är alla problem borta förutom tjurigheten. Hon är en sådan individ som vill ha sitt eget utrymme, dvs hennes box. När man går in i hennes box så har hon alltid öronen bakåt men om man står kvar så kommer hon fram med öronen framåt. Hon är gärna med men då skall det vara på hennes villkor. Jag tycker jättemycket om min häst men det är inte så roligt när alla flyr till höger och vänster... :(
 
Sv: "Sur" häst

Detta är jätte svårt, det kan vara att han har ont i ryggen,
ta ut en kiropraktiker o kolla.
Min hade en låsning i länden o hennes humör har blivit bättre efter det.
Är det för långt mellan fodringarna? Är han aldrig mätt så klart man blir sur.
Du får testa lite olika saker.
 
Sv: "Sur" häst

Ska se om jag kan hitta någon kiropraktor här i närheten. Jag har klämt igenom hela honom och jag kan inte hitta någon speciell punkt som han ömmar på men en kiropraktor kanske kan hitta något som jag inte har tänkt på.

Jag tror inte att det beror på att han är hungrig, han är utan mat kanske 3-4 timmar i sträck och då går han i en jättestor hage med både skog och ängar så han har ju att pilla med hela tiden i princip. När jag pysslar med honom så brukar han få en tuss med hö ibland och det är inte ens alltid som han vill ha den. Kan det ändå bero på att han är hungrig?

Håller med om att det är jättesvårt att veta vad det kan bero på, känns som om man inte vet var man ska börja leta!
 
Sv: "Sur" häst

Jenni73 skrev:
Beteende som du accepterar hos din häst sitter kvar. Gör hästen något som du inte tycker om att den ska göra så måste du säga ifrån annars tar den av ditt ledarskap.

//Jenni

Kan ju vara lite vanskligt det där.... i princip håller jag med dig.

Men om hästen "surar" när man lägger på sadeln för att den förknippar sadling med något obehagligt (tex att sadelgjorden dras för hårt och/eller för snabbt, att sadeln inte passar så att den får int i ryggen osv..) och man "säger ifrån" då så kommer ju hästen bara att förknipppa sadling med ÄNNU mer obehagligheter.

Hur anser du att man ska "säga ifrån" om hästen surar vid sadling??

Själv har jag (med bra resultat varje gång) gjort som så att om jag får en häst som surar när man ska sadla så ignorerar jag dennes surande och är väldigt försiktig när jag lägger på sadeln, spänner gjorden väldigt löst för att sedan spänna den lite i taget.... Brukar alltid funka, och efter ett tag har man en häst som inte längre förknippar sadling med obehag - och som då inte heller surar när man ska sadla.
 
Sv: "Sur" häst

min häst beter sig likadant om man lägger på täcket eller sadeln för snabbt!
Prova att lägga på det sakta och knäpp spännena/sadelgjorden försiktigt.
Min häst blev fruktansvärt sur vid sadling och hög i luften och gjorde fula miner för jag la på sadeln snabbt och drog tillbaka den snabbt, en dag la jag på den sakta och försiktigt och han blev lika chockad som jag.
Min häst blir galen när det är andra än jag som har utsläpp då de kastar på täcket knäpper fort och rcker bak det och han tuggar frustrerade i boxdörren, har dock sagt till dom nu.
 
Sv: "Sur" häst

Är det så här hela tiden eller mest vid pälssättnig/-fällning?? Då kan det ju ha sina förklaringar... Testa att spänna gjorden väldigt försiktigt... Typ smyga på den... Det kan ju funka...
 
Sv: "Sur" häst

Om det går utan att riskera nåt tror jag det är bäst att ignorera sån där allmänn tjurighet, förutsatt att man först kollat så sadeln och täcke sitter ok, att hästen inte har ont nånstans osv. Nånstans, nång gång har hästen kanske fått en negativ erfarenhet som den kopplat till tex sadling, fast det behöver inte bero på sadeln, kan lika gärna vara kopplat till efterföljande ridning. Beteendet har satt sig som en vana hos hästen, och försöker man tillrättavisa den kan det bli värre. Det man ju i så fall måste klara är att tillrättavisa en känsla och ett känslouttryck hos hästen, och det är inte lätt att få hästen att förstå. Tänk själv om nån skulle beordra en att sluta vara arg. Om den däremot biter eller sparkar är det en aktiv handling som man givetvis inte bör låta den ha kvar. Nä, jag tror på att göra minsta möjlig affär av såna känslouttryck. Avdramatisera...
 
Sv: "Sur" häst

Så tänker jag också, att det smartaste förmodligen är att inte bry sig så mycket om honom för att visa att det inte fungerar att bli sur.

Jag är nästan helt säker på att hans beteende vid sadling och täckning beror på dåliga erfarenheter med tanke på skav och dylikt som han hade när jag köpte honom.

Däremot så tycker jag att det är konstigt att han helt plötsligt har börjat vara sur när man går förbi honom och dylikt men förmodligen vill han bara vara ifred?
 
Sv: "Sur" häst

Angående sadelproblemet, så löste jag det såhär med min häst, jag la lager på lager först vojlock, sen sadel o sen sadelgjord, då stod hon iaf helt still, annars hade hon för vana att gå iväg när man skulle sadla..
Din häst kanske aldrig har fått tid att vänja sig vid sadeln när han var liten, så han alltid förknippar den med något läskigt, ett invant beteende helt enkelt. kolla även magen så han inte har ont där sadelgjorden sitter!

Det var kanske inte rätt att låta honom vara tjurig när han är det, men det är klart att man ska prova allt!
Han kan bli både lättare och trevligare o ha o göra med om du övar lite horsemanship med honom. Har använt det på alla mina hästar, fastän jag inte kan så mycket, har man sett en stor skillnad i deras lydnad och uppmärksamhet!
Lycka till!
 
Sv: "Sur" häst

Mitt sto surade och bet i luften när man skulle spänna sadelgjorden när jag köpte henne. Jag började med att ge henne socker när hon vände huvudet mot mej,istället fick jag en häst som tigger när jag lägger på sadelen men det tycker jag är mkt trevligare.
 
Sv: "Sur" häst

Jag har samma problem med min häst som jag haft i fyra år. Jag uppfattar att beteendet har blivit så fixerat och befäst att det är svårt att få bort. Hon var sån när jag köpte henne och den ursprungliga orsaken vet jag inte, men hon har inte ont och har sadlar utprovade av sadelmakare.
I alla fall har jag prövat en mängd metoder; ignorans, hög röst, ilsken blick, stamp i golvet och även dask mot halsen när hon försöker nafsa. Hon kan sluta för stunden men nästa gång är det samma visa. Om man tar det lugnt och förbereder henne på vad man ska göra går det bättre, men hon kan sura ändå. Vid täckesknäppning har det börjat gå lite bättre om jag markerar tydligt att hon inte får hota varje gång hon försöker med det (kan bli 4-5 ggr vid varje tillfälle) och sedan knäpper när hon är lugn och då ger jättemycket beröm.

I mitt fall har det alltså inte hjälpt att nonchalera beteendet. Hästen är ett dominant sto och testar hela tiden saker som jag tycker har börjat fungera. Kan det vara så att din häst helt enkelt börjat testa dig och vill kolla hur långt han kan gå? Extra irriterade kan de ju bli vid pälssättning också som någon skrev.
 
Sv: "Sur" häst

Har samma problem som dig, och hanterar det på samma sätt. som du säger, har man en dominant häst kan man inte ignorera sura miner och klapprande tänder, men hjälper inte heller att bli högljudd utan gör som du, markerar att "här är det jag som bestämmer, håll dig på mattan" och sen mycket beröm och klapp när han står still samt när knäppning/sadling är klar.
Bara i boxen som han beter sig så, inte när han står (lös tillochmed) i gången.
Han har också utprovad sadel, och är glad och go i alla andra sammanhang ;)
 
Sv: "Sur" häst

Jag har samma problem och jag har ignorerat i alla år jag har haft honom (3)
Har aldrig själv varit rädd eller backat för hans beteende
Det är väldigt frustrerande. Samma sak i boxen när man kommer in
Då ignorerar jag också, men skulle han någonsin fullfölja sina hot och hugger/sparkar mig (om han ens skulle "skutta" med bakdelen mot mig) så åker han på stryk. Jag skickar runt honom i boxen 'nda tills han fokuserar på mig och har lagt fram öronen

Alltså, trots att han aldrig vinner något på att sura fortsätter han. Har provat det mesta folk har tipsat mig om, dvs. inte några få ideér. Tyvärr så sitter det kvar än idag och jag är spyless på det
Som sagt backar jag ALDRIG och är inte rädd för honom.. Någon med någon slags idé hur jag ska göra för att få bort det här?
 
Sv: "Sur" häst

Förstår dig precis. vet inte om det faktiskt går att få bort. I och med att du säger åt hästen, som redan är sur (och man måste ju som sagt säga ifrån), så blir hästen ännu surare. förknippar det med bråk.
jag har mer eller mindre faktiskt accepterat att min häst helst om han får välja vill bli borstad och sadlad i gången, inte i boxen. Han ska dock självklart hålla sig på mattan OM jag väljer att borsta i boxen och han skall uppföra sig rent allmänt. men tvinga honom att ha öronen framåt kan jag nog dessvärre inte. :)

Kanske har NH kunniga folket några vettiga tips? Misstänker att om man kanske var tydligare i sitt kroppsspråk mot hästen så kanske man kan finjustera sina signaler så att man bara agerar surt tillbaks/korrigerar EXAKT när hästen surar, och sen släpper det. kanske är man för sen i sitt kroppsspråk/signalerar något annat än det man avser....? Även fast jag TROR att jag signalerar på rätt ställe/tid/sätt...?
 
Sv: "Sur" häst

:crazy: Hejsan Ella!

tror jag vet ditt problem.
Vi har precis "tagit tag i saken", ang. sur erier vi sadling och knäppning av täcket vid bogen.
Har samma syn och dåliga erfarenhetener av sadellägen med vita strån och SUPER SKAV,

Tillrättavisat har jag delvis gjort med ett lätt morrande vid öronbakläggning.
En gång rejält när hon högg i luften.

Nu efter och pågrund av andra saker bla vägran vid hoppning, så tog vi tag i ett veterinär besök som ledde oss till en kiropraktiker, hon har en låsning i och utmed kotorna på höger sida, som går ner i höger bakhas.
tillsaken hör det att hon inte har haltat dock "släpade" hon benet lite efter böjprovet.

hoppas att det löser sig för dig och din häsr...God jul
 
Sv: "Sur" häst

Sura hästar har en anledning till det.
Många mår dåligt fysiskt eller psykiskt. Det finns så många olika anledningar till det, eftersom alla är olika.
Det bästa är att veta att hästen faktiskt inte har ont någonstans, är i fysisk och psykisk balans och trivs med livet.
 
Sv: "Sur" häst

Kanske har NH kunniga folket några vettiga tips?
Det handlar ofta om att kunna förstå hästen, inte bara dominera den. Att läsa hästens personlighet och se helheten. För vissa gånger är det ju så att problemet kvarstår även om hästen lärt sig tydliga gränser. Är den i obalans på något vis så finns ju detta kvar även om man inför nya regler för hur hästen ska uppföra sig.
Den får ju bara veta att människan inte är intresserad av att lyssna på den och risken för att hästen stänger av är stor. Men det är väl värt ett försök, om man själv tror att man kan lära sig något av det.:)
 

Liknande trådar

Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en halvblodsvalack på 13 år som jag har haft i drygt tre år. Men känner att något med honom inte stämmer. Han har lite...
Svar
9
· Visningar
2 756
Senast: Noak
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp