"Sur" häst

Sv: "Sur" häst

Mitt sto surar nå jävligt om man tar under magen, de gjorde hon aldrig i somras men ju mer höst o vinter har trätt fram så har hon blivit surare, mellan benen får du inte ta, då flyger ena bakbenet, skakar på huvudet och svansen piskar.
Tar man där sadelläget är piskar hon med svansen och skakar på huvudet-surpuppa.
Så gjorden o sadeln gillar hon inte, men när vi rider, inga problem alls :S Det är just det där under magen o vid tissarna, är en annan häst o luktar vid magen blir hon också sur.
Ja har klämt o kännt över allt förutom under magen.. så nå ryggont verkar hon iaf inte ha eller så.
Är det normalt för ston tro?
 
Sv: "Sur" häst

Obalans i kroppen. Kan vara i kombination med andra obehag.
Klart att hästar kan ha ont eller vara spända även på undersidan.
Det finns energikanaler som löper längs undersidan av magen.

Alla är beroende av balans i kroppen, så även hästar.
För att förstå hur allt hänger samman och påverkar så kan man se på 5 element teorin. Eld- jord-metall-vatten-trä. Dessa energi- element finns i känslor, kroppsdelar, organ, årstider, färger, lukt, smak, ljud m.m

Ston är beroende av balanserade njur-energier, eftersom dessa arbetar mycket hårt under brunst. Vid obalans så påeverar det även humöret.

Enkelt förklarat:
Njure är "vatten", hormoner är "eld".
Det behövs balans mellan dessa eftersom dom båda kan utplåna varandra. "Eld" (hetta) torkar ut vatten och vatten släcker eld.

När stoet brunstar så blir det mycket "eld". Om det är obalans mellan "vatten" och "eld" så kan inte vatten släcka elden för att skapa balans. Och "elden" torkar ut det "vatten" som finns. Det uppstår en än större obalans i kroppen.
För mycket eld, i sin tur, försvagar/kontrollerar "Metall" som skapar sorg och smärta. Eld kan samtidigt ger näring åt "jord" eftersom aska blir till jord som är mage och mjälte. Jord är förknippat med oro eller sympati.
Obalanserad "Metall" i sin tur påverkar "Trä" eftersom metall kan kapa/hugga träd. Obalans i "Trä" skapar ilska och agg. "Trä" i sin tur ger bränsle till större brasa och ännu mer "eld".

Så går det runt i och utanför våra kroppar, både häst och människa, -eftersom årstiderna också går att sammakoppla med elementen så påverkas ju vissa hästar hårdare än andra av olika väder.


Ser du inte att det finns möjligheter för att din häst faktistkt skulle kunna må bättre? Allting handlar, som jag ser det, om en sund balans mellan: vad vi ser/ hur vi uppfattar verkligheten/ vad vi själva vill se.

Kan man skapa harmoni tillsammans med en häst som uttrycker sig så som du beskriver?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Sur" häst

Oj det var mycket..eh invecklat skrivet.

Men jag har aldrig riktigt förstått vad du menar med din balans, tyvärr gör jag inte det.. hur man ska få till en bra balans.
Vad gör du för att få en bra balans till dina hästar? Det är min absoluta fråga.
 
Sv: "Sur" häst

Jag ser till helheten, där jag själv påverkar mycket.
Först Harmoni i kropp och sinne, sedan allt annat man vill hitta på.
Jag tränar inte en häst som protesterar.
Målet med att ha hästar är för mig att låta dom få vara harmoniska och glada, även när jag tränar.
Varför har du häst?
 
Sv: "Sur" häst

Ok de var nog inte riktigt det svaret jag strävade efter.
Man måste ju GÖRA något åt det inte bara titta på hästen, det är just det jag undrar vad det är du sysslar med då du märker något är fel ex massag..förstår du vad ja menar?

Hon är ett arabsto :p
 
Sv: "Sur" häst

Först tittar jag, och känner och tittar och lyssnar, klämmer, gungar, trycker, snurrar...Det beros så på vad som behövs göras. Och då är man ju åter tillbaka till att se på helheten.
Så länge hästen inte får förutsättnignar för att skapa balans så kvarstår eller återkommer problemen.
 

Liknande trådar

Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 275
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·
Hästvård Jag har en halvblodsvalack på 13 år som jag har haft i drygt tre år. Men känner att något med honom inte stämmer. Han har lite...
Svar
9
· Visningar
2 756
Senast: Noak
·
Träning Jag rider en sjuårig islandsvalack som är grundutbildad men som har fått göra lite som han velat senaste halvåret pga av att ägarna...
Svar
1
· Visningar
1 129
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp