sur fölunge?

sommarvind

Trådstartare
Jag har ett föl på dryga 6 månader. Jag upplever att hon kan bli lite smågrinig ibland. dvs drar öronen bakåt och grimaserar surt. Är det vanligt att föl kan vara sura? Har aldrig vart med om de innan. Hon är inte rädd av sig, utan väldigt framåt och nyfiken.

Kan de vara så att det växer bort eller kan det helt enkelt vara så att hon är en tempramentsfull individ?

Hon kan bli sur om hon tycker att man är för envis med grejandet/klappandet, eller om man klappar henne när hon äter.
 
Sv: sur fölunge?

Jag skulle tolka det som osäkerhet snarast, sådär spontant. Sådär kan vår kille göra också, har han gjort sen han var liten. Ju tryggare han känner sig desto mindre blir det.
 
Sv: sur fölunge?

Klart föl kan va sura lika väl som vuxna. Har varit med om föl som har varit riktiga djävular och andra som har varit som änglar.
 
Sv: sur fölunge?

Jag har inte varit med om det, att de är sura alltså.
Är ni flera som hanterar? Kan det ha hänt något som fått henne att bli osäker? Låter mer som att hon är rädd än sur. Jag upplever att hästar är inte sura av naturen, det är någonting som kommer av bristande miljö eller hantering någon gång i livet.
 
Sv: sur fölunge?

det är i de stora hela jag själv som hanterar. Ibland hjälper min mamma till, men jag är alltid med. Kan de handla om pälssättning kanske?
 
Sv: sur fölunge?

givetvis. Hon får vanligtvis äta i lugn och ro. Men ja försöker få ihop ett mönster i vilka samband hon vart irriterad.
 
Sv: sur fölunge?

Jag har haft henne i snart 3 veckor. Första 2 veckorna så fick hon bara landa och jag ställde inga direkta krav på henne. Men nu under vecka tre så har jag börjat borsta henne och hon verkar inte gilla att bli borstad alls. Kanske är hon kittlig? Det är ju en helt ny grej för henne. Ja försöker hantera henne ca 10 minuter varje dag. Dvs att få röra henne. Kanske är de för mycket för just henne?
 
Sv: sur fölunge?

Jaha, hon är nyligen inköpt och du har inte haft henne sedan hon var liten. Då har du troligen inte mamman och hon har kommit till en helt ny värld hos dig. Ensam. Har hon knutit an till någon häst hos dig så hon får vara med i flocken? Det är viktigt för hennes trygghet att hon får vara med någon snäll häst och inte blir jagad och så ute.
Jag skulle inte ställa fler krav än med ledning in och ut från hagen samt kratsning av hovar. Passa på att klia på henne när hon känner sig trygg och söker kontakt så det blir en positiv upplevelse för henne. Hästar lär sig lätt, både bra och dåliga saker, så om du kan försöka få henne spinna vidare på det positiva så är det bra.

Vissa saker måste de ju acceptera, ledas, hovkratsning mm men jag skulle inte gå de andra matcherna just nu (tex att acceptera att du klappar henne när hon äter).
 
Sv: sur fölunge?

Nu ska jag ge dig ett tips som vissa här inte kommer att acceptera:
Jag fick hand om en riktig tjurbagge till märr, unghäst som tagit kommandot på förra stället och som därför inte var mycket hanterad alls. Jag satte mig helt sonika i boxen på några halmbalar med en stor skål i knät som hon fick äta kvällsmaten ur. Till att börja med försökte hon tjura ihop men när hon märkte att jag bara struntade i det så kom hon till det stadiet att hon tyckte det var jättemysigt att ha sällskap, ett sällskap som dessutom inte åt upp maten.

Hela tiden jag hade henne så fikade jag inne i boxen bredvid krubban samtidigt som hon åt kvällsmaten och slog jag bara upp maten och gick så kom hon och tjatade på mig att jag skulle komma, hon gick fritt överallt så hon kom ända in i huset. :p

Just den här början på våran relation ihop blev riktigt lyckad, hon blev en "knähäst" som ville vara med överallt, det gick att ha henne lös överallt, bara att vissla så kom hon. Från ascocialt vrak till levnadsglad, trygg och människovänlig individ på en månad bevisar ju att det jag gjorde inte var helt uppåt väggarna galet.



*vi tom. sov ihop när jag bara "skulle vila lite"* :o
 
Sv: sur fölunge?

Kanske visa lite respekt då, vill hästen vara ifred så låt den vara ifred om det inte gäller nödvändig hantering.
 
Sv: sur fölunge?

jag visar henne mycket respekt;) jag ville bara förklara i vilka sammanhang hon vart sur. Aldrig vart med om en sur fölunge innan, därför som jag tog upp det här. Hon får vara mycket ifred. Särskilt när hon äter efterom hon tydligt visat att hon inte vill bli störd då;)
 

Liknande trådar

Relationer Kör anonymt nick, kommer någon på vem jag är så håll det för er själva. Jag och killen har varit tillsammans ca 1 år. Vi har intressen...
7 8 9
Svar
176
· Visningar
15 746
Senast: Exile
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 661
Senast: Fraegd
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 889
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 907
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp