Superstressad sto

annie_cool

Trådstartare
Hej Jag har ett sto som är 6 år och arabiskt fullblod. man kan se hur stressad hon är i boxen går hon bara runt när hon väl stannar så kollar hon nervöst omkring varför det vet jag inte.Vid hantering så är hon och så mycket nervös kan inte stå stilla vid ridning är hon inte så värst lugn. Vad kan det vara? Kan hon ha ont? vad jag vet så har det inte hänt nått förut.:)
 
Sv: Superstressad sto

Har hon plötsligt blivit så? Har ni flyttat? Är hon så när hon är ensam eller när andra hästar är inne också? Lugnar hon sig om hon får hö?
 
Sv: Superstressad sto

Hon går inte ensam hon har många hästar i hagen. de är lugna hon är mellan hög i rang.Japp det har hon nej vi har inte Flyttat. Hon har många boxgrannar och de är bra.Höet är orört.Hon har fått hö.
 
Sv: Superstressad sto

Min erfarenhet är att araber är väldigt känsliga för sinnesstämning, så frågan är: hur lugn är du när hon stressar upp sig?

Inte världens lättaste att vara lugn, men ack så viktigt. Du ska vara den trygga punkt i hennes tillvaro som hon alltid kan lita på. Detta gäller även vid ridning, nästan mer då. Att rida nervösa hästar kräver att man har känslan av meditation på hästryggen, du ser vad hon blir rädd för, och andas ut så djupt du kan samtidigt som du slappnar av i sitsen.

När araberna väl är lugna i sin omgivning är de fantastiska, med en harkling vet de om de har gjort något fel. Fantastiskt lättlärda och lätthanterade på så vis.

Lycka till!
 
Sv: Superstressad sto

Jag är Lugn vid hantering så klart pratar med henne och försöker att inte vara stressad själv.Vet inte så mycket om henne då hon är ganska så ny i stallet.
 
Sv: Superstressad sto

Jag är Lugn vid hantering så klart pratar med henne och försöker att inte vara stressad själv.Vet inte så mycket om henne då hon är ganska så ny i stallet.

Att hon är ganska ny i stallet kan ju vara en anledning. Ge det tid, var lugn vid hanteringen av henne och låt henne få finna sig till rätta.
 
Sv: Superstressad sto

I dag är hon lite lugnare.Jag står som ägare på henne Sen när hon inte är lika stressad som hon är nu så komemr jag att träna lite NH med henne tror jag. Men det får bli när det blir.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 013
Senast: tessan.g
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 159
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 984

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp