Superspararna.

Dessutom har vissa av deltagarna en väldigt konstig uppfattning om priset på många saker. Hur 17 sparar man t.ex. flera hundra kronor på att stjäla salt och ketchup, som det unga paret sa att de gjorde genom att stjäla på McDonalds?
En flaska Heinz ketchup 1 kg kostar på MatHem 23 kronor, inte 40 kronor. Salt kostar 9 kronor för 1 kg från Jozo. Det måste ätas vansinniga mängder ketchup och salt om man ska spara flera hundra kronor på det.

Däremot ser jag inga konstigheter med att göra egen ketchup eller att tömma dammsugarpåsen.

Jag tänkte exakt samma sak- att de måste äta väldiga mängder salt om de sparar så mkt.

Sen kan det ju inte vara roligt att bli känd av grannarna som den som utnyttjar andra som Bajskillen blev. Att alla anser att man bara lånar och lånar.

Jag har inte sett programmet (men kanske borde, ekonomisk är inte precis det första man beskriver mig som) men det där med att sno toalettpapper från offentliga toaletter verkar vara vanligt. När jag läste på komvux satt det uppe skyltar på alla toaletter på både svenska och engelska med vädjan om att man inte skulle ta med sig toalettrullarna. Och då var det sånadär stora rullar som sitter i stora runda metallbehållare :D Verkar bökigt att smuggla ut tycker jag...

@stjarnhimmel Jag minns inte ens senast jag köpte salt så det är nog inte det här året iaf. Lite i vissa maträtter och lite i pastavattnet, hur mycket mer krävs det? :confused:

Gällande lånandet så är det en utmärkt idé om det går åt mer än ett håll. Granne 1 har en högtryckstvätt, granne 2 har utrustning för målning typ arbetsställning och liknande och granne 3 har en grästrimmer. Att bara låna ut och aldrig kunna låna tillbaka är ju värdelöst.
Jag bor i friköpt radhus och vår samfällighetsförening har köpt in massa sådana saker, typ gräsklippare, häcksax, stege, högtryckstvätt osv som medlemmar lånar gratis :) (Årsavgift i föreningen är hela 50 kronor!)

Gällande sparande så kanske mina föräldrar kunna vara med. De har de senaste typ 15-20 åren delat soptunna med grannarna. Supersmidigt och givetvis sparar de pengar på det. (Soptunnan står hos grannen och mina föräldrar betalar hälften av räkningen.) Dessutom har de den minsta sorten soptunna och sopsorterar respektive komposterar mycket.

Dock skulle mina föräldrar aldrig drömma om att delta i ett sånt här program :p

Dessutom har vissa av deltagarna en väldigt konstig uppfattning om priset på många saker. Hur 17 sparar man t.ex. flera hundra kronor på att stjäla salt och ketchup, som det unga paret sa att de gjorde genom att stjäla på McDonalds?
En flaska Heinz ketchup 1 kg kostar på MatHem 23 kronor, inte 40 kronor. Salt kostar 9 kronor för 1 kg från Jozo. Det måste ätas vansinniga mängder ketchup och salt om man ska spara flera hundra kronor på det..

Tänkte också på det och tyckte att den lite knasiga uppfattningen blev tydlig när han sålde metall, och trodde att det skulle ge 400 kr men han fick 83 kr...

My bad! 86 kr fick han faktiskt!

Jag har inte sett programmet (men kanske borde, ekonomisk är inte precis det första man beskriver mig som) men det där med att sno toalettpapper från offentliga toaletter verkar vara vanligt. När jag läste på komvux satt det uppe skyltar på alla toaletter på både svenska och engelska med vädjan om att man inte skulle ta med sig toalettrullarna. Och då var det sånadär stora rullar som sitter i stora runda metallbehållare :D Verkar bökigt att smuggla ut tycker jag...

Ja... när jag skulle flytta till London var det första rådet jag fick av en vän som bott i England ett tag att gå till Benetton vid Oxford Circus och ta med mig toarullar! (Det gjorde jag aldrig.)

@Sörlatungu Jag är ju av åsikten att tid är pengar. Hur mycket tid la han på att samla ihop skrotet som gav 86 kronor? (Dock tyckte jag att tjejen sa 83 kronor trots att det sen stod 86 kronor? :confused: ) Hur mycket kostade det att ens ta sig till den där metallstationen?

Jag tänkte exakt samma sak- att de måste äta väldiga mängder salt om de sparar så mkt.

Sen kan det ju inte vara roligt att bli känd av grannarna som den som utnyttjar andra som Bajskillen blev. Att alla anser att man bara lånar och lånar.

En Ove i Solsidan helt enkelt :) Nä skämt åsido! Ska man komma åt konsumtionsträsket är det ju kanon att kunna låna av varandra. Tyvärr har jag dåliga erfarenheter av låna ut saker. Många lämnar aldrig tillbaks eller lämnar tillbaks trasiga saker sen finns det ju några som sköter sig!

@stjarnhimmel Jag minns inte ens senast jag köpte salt så det är nog inte det här året iaf. Lite i vissa maträtter och lite i pastavattnet, hur mycket mer krävs det? :confused:

Gällande lånandet så är det en utmärkt idé om det går åt mer än ett håll. Granne 1 har en högtryckstvätt, granne 2 har utrustning för målning typ arbetsställning och liknande och granne 3 har en grästrimmer. Att bara låna ut och aldrig kunna låna tillbaka är ju värdelöst.
Jag bor i friköpt radhus och vår samfällighetsförening har köpt in massa sådana saker, typ gräsklippare, häcksax, stege, högtryckstvätt osv som medlemmar lånar gratis :) (Årsavgift i föreningen är hela 50 kronor!)

Ja, lånande är ju strålande! (Obs: omedvetet halvrim) - jag tycker att det är jättebra när jag ser hur mina föräldrar och deras grannar delar på grejer i parhusområdet.

Får titta på det imorgon. Men jag tycker det är helt fel att tycka det är ok att hamstra saker på Mcdonalds. Lär man sina barn det sen med, att det är ok att stjäla? Ok om man äter där och tar med sig en extra salt eller peppar, men att gå in och bara plocka på sig så? Nä

Vad gäller toalettpapper så vill jag inte föreställa mig hur de (eller inte lyckas) torkar sig. Jättesnällt mot naturen javisst, men snackar vi enbart synpunkten spara pengar så hade man kanske inte behövt vara fullt så snål :confused:
Hur gör de när de får besök? Får folk ta med eget papper? Betala en femma för besöket eller följa någon slags instruktion om en ruta för kissa och två rutor för att bajsa? :eek:

Det där i USA med sina kuponger verkar ju helt galet, men superbra för storshoppande kunder förstås! Men nackdelen är väl att man aldrig kan välja vad man kanske egentligen vill ha för att det kanske inte finns kuponger för det? Det var ju någon familj som hade ett kök som såg ut som en affär. Enorma mängder varor och speciellt det ätbara var bara skräpmat så långt ögat når.

Spännande att följa extrema sparare men en lite normalare variant hade varit mer peppande tror jag :) som byte av ett telefonabonnemang..eller sälja onödiga prylar och banta ner hemmet på onödigheter, någon som började cykla i stället för att ta bilen och i samma veva blev av med sina extrakilon. Det hade man kanske kunnat relatera till något mer ;)

Tittat på play nu.

Paret fick mig att skämmas. Det där var stöld, inte sparande. Usch och fy, så ilsken jag blev.

Ketchupmannen var helt klart min favorit, det kändes mest som att han hade en excentrisk hobby :D

Jag skulle bli skitförbannad om min partner kallade mig för "tanten", varför ger man varandra öknamn som "regeringen" och snackar ner den man är med, ska ,am inte stå upp för varandra om man är i ett förhållande? :confused:

Nä, fy :devil:. Tur att det i det här fallet verkar vara att kaka söker maka, jag är hellre singel resten av livet än lever som de gör eller med någon av dem. :yuck:

OBS! Jag ser inget fel i att vara ekonomisk, sparsam eller återanvända saker, men det där är snarare sjukligt när det gäller en del. :crazy:

@Sörlatungu Jag är ju av åsikten att tid är pengar. Hur mycket tid la han på att samla ihop skrotet som gav 86 kronor? (Dock tyckte jag att tjejen sa 83 kronor trots att det sen stod 86 kronor? :confused: ) Hur mycket kostade det att ens ta sig till den där metallstationen?

Ja men eller hur! Det lär ju ha tagit minst en halv dag iaf, att samla på sig det där!

...och ja, hon sa 83 kronor. Det är jag helt säker på! :D

Jag skulle bli skitförbannad om min partner kallade mig för "tanten", varför ger man varandra öknamn som "regeringen" och snackar ner den man är med, ska ,am inte stå upp för varandra om man är i ett förhållande? :confused:

Tänkte också på det, vilken oerhört dryg jävla man! Det var liksom inte ens bara sin sambo han kallade tanten etc, utan han lyckades även få in att han höll på att köra på "några kärringar". Ärligt, en sån jävla knöl!

@Sörlatungu Det kanske var en bonus på 3 kronor :D
Minns du om någon i det unga paret jobbade/studerade? Tjejen var ju bara 18 år när programmet spelades in (sommaren 2012) så hon borde ju gått på gymnasiet och isf haft sommarlov men killen var väl äldre?

Det hade för övrigt varit intressant om det kommit fram info om deltagarna fortfarande håller på såhär. Det unga paret är inte skrivna på samma adress så det förhållandet kanske är slut men en återblick kan man ju göra ändå. De olika bloggarna tycks inte vara jätteaktiva.

Tänkte också på det och tyckte att den lite knasiga uppfattningen blev tydlig när han sålde metall, och trodde att det skulle ge 400 kr men han fick 83 kr...

My bad! 86 kr fick han faktiskt!
Så tycker jag ofta det är i Lyxfällan också. "Ja men de här ringarna är värderade till 24000 kr," och sen vill inte ens stället som värderade dem ta i dem med tång!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka