Supersmaskigt foder?

hejzan

Trådstartare
Jag har ett ständigt återkommande sommarbekymmer... Hästen behöver pga eksem få i sig sina alger och sin linfröolja varje dag, men det är ju inte alls lika gott som gräs och bortprioriteras vad jag än blandar det med... Har ni några tips på något vansinnesgott foder man kan blanda eländet med så att hon äter? På vintern är det inga problem - då äter hon upp det nästan oavsett vad jag blandar det med (i vinter har det varit linfrökaka och bryggerijäst för att få upp proteinet i fodret). Jag ska prova att blanda det i enbart lucernhack i kväll för att se om det kan gå ner, det har varit gott förut, men jag är skeptisk nu, det brukar vara svårt...
Som sagt - vilka supersmaskiga foder rekommenderas? (Skit samma vad det är i dem, det är så liten mängd det är frågan om så det kvittar nästan).
 
Sv: Supersmaskigt foder?

Har du alger ska du gärna lägga dom i blöt innan du ger dom för att få ut maximal effekt av dom. Jag ger min häst alger för han har eksem. Om du blötlägger dom så kan du ju blanda ut dom med vad som helst tex. melass, vitlökspulver, äppelcidervinäger (som är bra för eksemhästar även att späda med vatten o ha på med en svamp), luserhack ger jag går jätte bra att blanda med. Hoppas din häst börjar gilla det.
 
Sv: Supersmaskigt foder?

Betfor? Melass brukar ju oxå vara en favorit- budgetvarianten är mörk sirap. Annars typ havrekross eller en musliblandning, kanske Fibergi?
 
Sv: Supersmaskigt foder?

Maxmax: Börjar gilla... hon har ätit alger i fyra års tid och tycker om det på vintern, men hon älskar gräs och prioriterar det framför annat som inte är lika gott. Blötlagda har algerna också varit i fyra år, tillsammans med äppelcidervinäger, vitlök och nu för andra året även linfröolja.
Jag vill inte i denna tråd ha tips om eksembehandling (även om det var snällt tänkt) utan bara om smaskiga "kamoflage"-foder (som man kan dölja annat i).

Madicken II: Betfor duger tyvärr inte, det är inte tillräckligt gott... Melass köps i superstora dunkar så nix, sirap är kleggigt och besvärligt samt inte heller tillräckligt gott (damen är väldigt kräsen sommartid...)
 
Sv: Supersmaskigt foder?

Jag har äntligen hittat ett sätt att få i min häst carrageen genom att köra massor av morötter i mixern så att det blir en morotspure som sedan blandas med algerna.
 
Sv: Supersmaskigt foder?

sirap är kleggigt och besvärligt samt inte heller tillräckligt gott

Om du tycker att sirap är kletigt, så vad är då melass?:smirk:
Men som sagt prova med ett muslifoder, dom är ofta mkt smakliga. Jag vet hur det är, min häst är oxå oerhört kräsen. Hon äter om jag har i mkt frukt och grönsaker, du kan ju prova och riva äpplen/morötter och blanda med. När det gäller alger så gäller det att ha en stark smak att maskera med, för alger är ju inte så himla gott...:crazy:
 
Sv: Supersmaskigt foder?

Någon som har tips på ett vansinnigt smakligt müslifoder? (Jag har provat Eggersmans naturmüsli förut och det har ju fungerat hyfsat). Uppblötta lucernpellets kanske vore ngt annars? De har väl ganska kraftig smak (de luktar ju i alla fall starkt)?
 
Sv: Supersmaskigt foder?

Jag tror på någon form av musli-blandning. Lusern-pellets har rätt stark lukt o smak men av egen erfarenhet är det inte något som hästarna älskar direkt...

MIn halvfoderhäst är extremt kräsen i maten. Han äter inte ens betfor i vanliga fall! :eek: ´På tävling är "racing prix" det enda som går att få i honom över huvud taget. Det är ett finskt pelleterat foder som hästarna brukar tycka om jättebra! Motsvarar ungefär kraft groov - fast billigare, MYCKET bättre kvalitet och bättre "hygien"!
 
Sv: Supersmaskigt foder?

morötter, apelsiner, knäckebröd?
går ju att odla morötter själv iaf
 
Sv: Supersmaskigt foder?

Fibergi! De hästar jag haft som fått smaka det har tyckt det är supergott! Förra foderponnyn sprang lös in på kvällarna raka vägen in i boxen,hon visste att det låg lite fibergi i krubban:)
 
Sv: Supersmaskigt foder?

om pållen älskar gräs, varför inte blanda med gräs? bara gå å repa lite och kanske klippa till småbitar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 488
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Jag har för första gången i år analyserat mikromineralerna och ger lösa mineraler från Polen för att slippa tillsätta mer järn och...
Svar
3
· Visningar
1 489
Senast: Vivo
·
Foder & Strö Jag har fodrat mina fölis med ett och samma analyserade hösilage hela vintern men nu fick vi nog då vi har fått kassera nästan hälften...
Svar
4
· Visningar
1 154
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp