supersmalt sto

Minna_A

Trådstartare
detta sto har sett ut såhär i minst 1 år och flera personer, inkl mig, har ringt till djurskyddsenheten utan att det sker någon förändring. det finns även flera smala hästar på gården men dom har bara en ute åt gången. vad kan man göra??

Smaltsto20090630014.jpg

Sv: supersmalt sto

Usch!
Om djurskyddsenheten inte gör något så är det ju riktigt dåligt!
Vill ni akut få hästen bort från sin nuvarande ägare kan ni vända er till länsveterinären, säger min pappa som är advokat.
Så här ska inte hästar behöva se ut :(

/Anna

Kontakta föreningen Svenska Hästars Värn och se om dom kan hjälpa dom
stackars hästarna. Lokaltidningen kanske kan vara något också? Eller Tidningen Ridsport, dom kanske kan skriva en artikel om att vårt djurskydd inte fungerar som det skall. Hästen på bilden är ju helt solklart kraftigt undernärd :mad:! Polisen har rätt att beslagta hästar i detta skick,
distriktsveterinären kan nog hjälpa till.

Senast ändrad:

Skicka bilden till dom. Hästen är undernärd och om inte det skulle vara nog så borde de reagera på att hästen går i en hage med massa bråte i. Ser ut som plåt och det borde dom störa sig på om inte annat. Tjafsar dom om centimetrar i takhöjd i stall så ska de agera om hagar ser ut så.:crazy:

Kontakta länsstyrelsen,om och om igen tills det händer något!Hästen är på tok för mager och hagen under all kritik!

Skicka bilden till länsstyrelsen och länsveterinären och till lokaltidningen, ridsport, tidningen Land ATL, alla tidningar som har minsta lilla anknytning till djur och lantbruk och ifrågasätt ditt läns djurskydd.

Sånt j-la tjat det är om takhöjder och boxmått och så kan man fortfarande få se sådan här fruktansvärda bilder.

Jag håller med. Centimetrarna lägger de minsann ner energi på, men det händer ingenting när hästarna ser ut såhär. Hoppas verkligen att detta är ett undantagsfall och att det inte djurskyddsenheten missköter sitt arbete såhär fler gånger!

/Anna

Usch stackars häst. Håller med alla andra här inne, skicka bilden till länsvet etc. ! Mvh D

Detta problem gällde skåne län. Man får inte glömma att det funkar bättre i flera andra län.

Men jag hörde en intervju med länsveterinären i kalmar län som befarade att djurskyddet skulle bli lidande då det inte fanns tillräckligt med djurskyddsinspektörer i detta län. Och TS bor i Borlänge? Så i minst tre län verkar det vara stor risk att djurskyddet inte funkar som det ska. Det är faktiskt lite skrämmande

Senast ändrad:

nu har jag mejlat bilden och lite information till länsveterinären, har även skrivit till lokaltidningen och SHV. än en gång TACK ALLA SOM KOMMIT MED TIPS! :laugh:

snowball: jag bor i Borlänge och jag håller med dig om att det är skrämmande att djurskyddet funkar så dåligt som det gör :(

a1agnlju: jag insåg att detta problem var i skåne men med tanke på hur åtgärder inte vidtagits här i Dalarna så är risken stor att dom har samma problem.

BRA agerat Minna_A! :bow:

Hoppas jag med att det händer något nu! Får alltid magknip av dylika bilder! :eek: Sverige är inte så jävla bra på djurskydd alla gånger! :mad:

Gode Gud vad vidrigt!
stackars liten.

Hoppas de du skrivit till reagerar!

Stackars häst! Det syns ju att det har pågått länge, hela kroppen är ju insjunken. :crazy:

Hoppas verkligen dom gör något åt detta och tar hästarna där omedelbart!

Och så kan man ju hålla tummarna att ägarna läser den här tråden och fattar vilka idioter dom är. :devil:
Såna människor ska inte ha djur!

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar