supersmalt sto

Sv: supersmalt sto

En kompis mailade till de som har gand om djurskyddet, skickade med bilder, kan säga att de kom på stört, och samma dag de var där var hästen borta ur hagen, tror den avlivades. Skönt att det gick fort! men den hästen såg värre ut den här. Fick i efterhand reda på att hästen var över 30 år, hade inga tänder alls kvar, och att de i slutet fick lyfta upp hästen då den legat ner. Men jag vet inte exakt vad som är sant och inte. Hoppas iaf att hästen får hjälp!

kl

I borlänge, på tidningen södran jobbar Pia som dels bloggar och skriver reportage, hénne kan du kontakta..den damen är det fart i o ruter!
www.sodran.se

har mailat länsveterinären utan att få något svar, har även mailat Pia utan att få svar. kanske folk har semester? fick iallafall tag på tejen jag pratat med förut som jobbar på djurskyddet och hon sa att hon skulle åka dit i början på nästa vecka. håll tummarna för denna stackars häst nu :(

jag har många gånger försökt prata hästägare till rätta i olika situationer. t ex på Rättviksmarknad för många år sen hade dom turridning på en shettis med tydliga tecken på fång, jag ifrågasatte detta och det blev ett himla liv. jag har lärt mig genom åren att det bästa är att myndigheterna får ta tag i just det som handlar om djurskydd eftersom det är deras yrke.

Jag menar så du kanske fått en förklaring till varför hästarna ser ut som dom gör.

//Monna

Har du personligen pratat med ägaren?

// Monna

Har hästen sett ut sådär en längre period finns det INGEN anledning att prata med ägaren först.

Och det finns garanterat ingen "naturlig förklaring" till varför hästen ser ut sådär.
Det syns ju tydligt att den fått svälta väldigt länge.

nu har det ÄNTLIGEN hänt något. jag mailade ju bilden till länsveterinären Olle Rydell och han i sin tur mailade den till chefsveterinären på länsstyrelsens djurskyddsenhet. hon ringde till mig igår och ville veta mer om omständigheterna runt denna häst. igår kväll när jag åkte förbi hästen så var den inte där. vad tror ni dom gör? avlivar dom en sån där smal häst på plats eller ger dom den en andra chans?? hur då i sådanafall? jag har länge tänkt att börja ta emot smala, vanvårdade hästar för rehabilitering med hjälp av donationer. vad tror ni om det??

Man brukar oftast inte avliva en sån häst på studs, den flyttas förmodligen till ett akuthem (om den omhändertas) och sen görs det upp i rätten om vem som ska ha den.Annars har kanske ägaren fått en anmärkning på den och blivit irriterad och avlivat den själv.Jag skulle ju tro att han har fått någon form av varning innan dom tog hästen.

jag har länge tänkt att börja ta emot smala, vanvårdade hästar för rehabilitering med hjälp av donationer. vad tror ni om det??

Det är en fin tanke men jag tror en sådan verksamhet har mycket svårt att gå runt på donationer. Det är väldigt kostsamt och det lär vara svårt att få ihop tillräckligt från privatpersoner så att det räcker till.

Ett stort problem med djurskyddet är att många inspektörer inte är djurmänniskor i grunden utan har flyttat över från ex miljö- och livsmedelsinspektion. Det är ofta därför det är så nitiskt med centimetrar, det är det enda som är lätt att bedömma utifrån djurskyddslagen om man inte har någon egen erfarenhet.
Ta det här med "tillräcklig strömängd" som står med samma formulering för både häst och ko. Jämför sedan mängden strö i ett häst- och kostall. Kossorna står nästan alltid direkt på golvet, kanske på en tunn gummimatta och spalt, medan hästarna har några decimeter med strömaterial i någon form. Klöv- och benproblem är väldigt vanligt bland kossor.
Ta hönshållning som ett annat exempel; Alla höns ska ha tillgång till dagsljus, men producenterna har inte kunnat lösa det på ett lämpligt vis så de har alla fått dispans. Det finns vad jag vet en enda gård som har dagsljus till sina höns..

Men vi jobbar på att förbättra det!
Det går flera djurskydd, välfärd och etik-kurser vid SLU och på etologi- och djurskyddsprogrammet är vi runt 45 i varje årskurs. Alla blir inte inspektörer (ack, vad hatat man blir!) men det ökar ju ändå kunskapen en del ute i landet.

det är väl bara bra att det är nogrannt med cm tycker jag! Har vi regeler så ska de följas, varför göra undantag från reglerna? Vad ska vi då med dessa till? Är det en viss takhöjd som gäller så ska den följas anser jag.

De som oftast skriker högst i denna diskution är de som inte har godkända stallar!

Fast jag tycker att det i väldigt många fall är precis som det har blivit för den här stackars hästen.
Där det verkligen finns något att bita i och där djuren far illa händer väldigt ofta ingenting. Tidigare för att det hamnade i långbänk hos Lst och nu för att det saknas folk på samma ställe.
Det ÄR enklare att ge någon som man får tag på en anmärkning på diverse saker (kan vara allvarligt men är ofta cm-strider) än att försöka få en person som ständigt är frånvarande (kanske inte öppnar dörren eller är på annat sätt är oanträffbar) att ge sina hästar mat/vatten/vård.
Jag har sett det här från insidan och det finns/fanns en hel del djurskyddsinspektörer som inte skulle ha jobbat med det. Framför allt i mindre eller avsides liggande kommuner. Hoppas på bättring nu även om jag vet att det vid många länsstyrelser finns vakanta tjänster på djurskyddet.
Sen har jag även träffat några riktigt bra inspektörer som just tittar på helheten och gör avvägningar utifrån detta. :bow: för dem.

Har själv stall med 7m i takhöjd och större boxar än vad kraven säger. Och gödselplatta med kanter till 3 hästar...

Mitt stall är någon cm för lågt i tak. Men ventilationen är ändå mycket god, vilket är den huvudsakliga avsikten med takhöjden, så vi får inga anmärkningar av de riktiga utbildade inspektörerna.
Jag står fast vid att grundproblemet är brist på djurkännedom hos "de gamla" inspektörerna och att gå med linjal inte är vad djuren behöver.

Men till alla er som klagat på inspektörer i tråden, ni tror väl inte att man känner sig speciellt lockad att utbilda sig i tre år för att komma ut och bli hatad?
Jag förstår frustrationen hos många, men försök förstå situationen! Det finns så otroligt mycket mer än häststallar som ska kollas och vart man än kommer är man oönskad och blir beskylld för allt ifrån smittspridning till korruption. Man får skäll om man gör rätt enligt regelboken och man får skäll om man frångår den. De har inte obegränsade resurser, kan inte beslagta (var ska man göra av djuren och vem betalar?) och kan bara ge ålägganden och återbesök.
Vad vill ni att inspektörerna ska göra?
Inte bara i det enskilda fallet, utan som yrkeskår. Vad ska vi göra för att inte stöta oss med alla djurägare?

Vad vill ni att inspektörerna ska göra?

Klaga på grannen men inte på mig..:angel: Den mentaliteten har väldigt många, har djurskyddsinspektör i vänskapskretsen och en del människor är förjäkliga. De anmäler till höger och vänster medans de egna hästarna står med skit upp till öronen...

Suck, ja jag är rädd att du har helt rätt.. Ingen lätt framtid jag har framför mig med andra ord! Men fan den som ger sig, jag får väl bli en hatad människa ett par år om det är det som krävs för att göra något istället för att sitta med tummen i ändan och gnälla!

Ursäkta hur kan man ge en förklaring på att hästen ser ut så där..... Hästen är undernärd, hästen får inte tillräkligt med foder och det är inte okej

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
626
Senast: Linda_A
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 977
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar