Superknottrig liten häst

Piffpuffen

Trådstartare
Har en fundering.

Vår åring har blivit helt knottrig. Trodde första att det var för att han haft täcke på sig och att det blivit pga av fukt. Men upptäckte nu att det även var i ansiktet och på öronen, dvs hela häst :S

Det enda jag kan komma på som har ändrats är att han avmaskades för några veckor sedan och det är efter det som dessa har kommit.
Så min gissning är ju att detta är "magrelaterat".

Vad gör man för att balansera upp magen igen?
Han har även lindrig mugg på det enda vita benet och även detta sägs ju vara en "magåkomma".

Någon som har tips?

Sv: Superknottrig liten häst

Om det är magproblem är probiotika som diarsanyl en bra start.
Men det låter ju som någon form av nässelutslag, dvs allergisk reaktion?
Kan inte ha ätit något konstigt i hagen? Du har inte köpt något nytt pälsglans, liniment eller schampoo och använt?

Är hästen känslig vid beröring? Jag menar håller han på att "krypa ur skinnet" när du till exempel borstar honom. Då skulle jag nog misstänka proteinöverskott.

Svarar på min egen fråga :)

Fick ta ut veterinären för liten häst var svullen på ena bak som jag misstänkte (och fortfarande misstänker) är pga av mugg. (vitt ben såklart).
Och enligt vet. är alla knottrorna regnskållor och även det på benet trodde hon var regnskållor och inte mugg.

Är tydligen en svamp som blossar upp när det är fuktigt en längre tid och framför allt unghästar drabbas.

Han ska du duschas/baddas med Virkon S lösning var fjärde dag och får även Butta i en vecka.
Nu hoppas vi att det hjälper för han ser för jäklig ut plus att det ju gör ont på honom.

regnskåller

min förra häst hade i hela ansiktet, på öron, hela halsen, ryggen och rumpan. Stackars hästen gick inte att peta på för han hade så ont :(

Varför täcke på en åring???

För att det är snyggt ;P

Nej men dels så var han lite tunn så vi tyckte han kunde få lite hjälp att hålla värmen. Och dels så hålla vi på med inridningen och då är det gôtt att slippa börja med en genomlerig hårboll :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
975
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej ! Behöver tips råd ! För att göra en lång histora kort så i september hade min häst en stor lymfangit på bak benet höger bak. Tog...
Svar
3
· Visningar
1 190
Senast: aramis
·
Kropp & Själ Jag gör en chansning och ser om buke ännu en gång har svar på min fråga och mitt problem. I år har jag helt plötsligt reagerat på solen...
2
Svar
28
· Visningar
3 338
Senast: hastflicka
·
Hästvård Det är täckessäsong. Tillika är det broddsäsong. Här används sällan täcken då jag har hästarna oklippta men när temperaturen ligger runt...
2
Svar
25
· Visningar
4 008
Senast: Tramptass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Uppdateringstråd 31