Superidé eller bara korkat? Domarlista

Sidekick

Trådstartare
Ja, vore inte de en bra idé för oss aktiva tävlingsryttare?
Att samla de domare vi känner till/har ridit för och hur de dömer? Om det är något speciellt man bör tänka på som en viss domare gillar eller inte gillar?

Ja.. Är det en dum idé?

Sv: Superidé eller bara korkat? Domarlista

Låter som en jättebra idé tycker jag!

Finns domarlistor för hundutställningar och jag har ibland beslutat att inte åka på utställning för vissa domare :angel:
Fast det har varit av egen erfarenhet då jag ställt för dom tidigare..

Jag tycker det låter toppen, har en liten naggande god privat lista som jag kan dela med mig av men får vi göra det offentligt här på buke undrar jag. I så fall kan jag lägga ut min.
/ C

Tycker det låter som en bra ide. Har dock inte varit ute och tävlat men ska förhoppningsvis i framtiden.

Om vi inte får lägga ut den här på buke så kan vi lägga ut den på min hemsida :banana:

tja, vissa fördommar stämmer om man säger så. hästar som stegrat i showmanship och ändå kommit före de som enbart varit lite "lata". för mig så ska en stegrande häst komma SIST! även om den skött sig perfa resten av mönstret...

eller en annan dommare som bara bedömmer till sina "vänners" fördel. att sitta och klappa hästen i en pleasure ska ju omedelbart diskas nej, de får placering iallafall trots att det var högt och ljudligt a lá ridskoleklapp framför ögonen på dommaren...
listan kan göras lång :cool: och då har jag ändå inte tävlat så himla mkt...

fast hänga ut dem vet jag inte. nästa gång det händer ska jag ha lite mer kött på benen och ha min regelbok i byxfickan och ta "fighten".

Jag menar inte att hänga ut dem.
T.ex, vissa domare dömer på kapaciten hos hästen, den häst som har bäst förutsättningar döms upp även fast den inte hade den bästa ritten. Medan andra tittar bara på för dagen vem som går bäst.
Ett exempel bara.

Enligt PUL så får du väl knappast göra det på din privata hemsida heller??? Är väl aldrig tillåtet att namnge personer som inte tillåtit det???

eller vem som rider för vilken klubb :angel:

vad de bra dommarna dömmer högst är väl beroende på dagsformen ;)

Något man blir väldigt irriterad på är ju iallafall sådanna dommare som dömmer upp folk som rider på quarterhästar och dömmer ner sånna som rider på andra "svensson-hästar". :mad:

Men det har faktiskt blivit bättre med detdär nu, det var värre förr och det är ju bra att det sker en förändring :laugh:

Ja, vore inte de en bra idé för oss aktiva tävlingsryttare?
Att samla de domare vi känner till/har ridit för och hur de dömer? Om det är något speciellt man bör tänka på som en viss domare gillar eller inte gillar?

Ja.. Är det en dum idé?
Personligen skulle jag inte gilla en sån lista.
En bra domare ska kunna dömma efter hur ekipagen presterar jusst den dagen på banan.
Tycker inte att en god tävlingsryttare ska behöva ha en sån domarlista och använda sig av den när man ska välja tävlingar..- nej den tävlingen åker inte jag på, för den domarna gillar inte min typ av häst och hur den rids..väljer den tävlingen i stället för den domaren kommer att döma - hon/han gillar min häst och hur den rids kommer säkert här plocka rosetter...ej seriöst:cool: bra domare ska döma efter prestationerna som gjörs för dagen på banan .. tycker jag:idea:

En bra domare ska kunna dömma efter hur ekipagen presterar jusst den dagen på banan.
Tycker inte att en god tävlingsryttare ska behöva ha en sån domarlista och använda sig av den när man ska välja tävlingar..- nej den tävlingen åker inte jag på, för den domarna gillar inte min typ av häst och hur den rids..väljer den tävlingen i stället för den domaren kommer att döma - hon/han gillar min häst och hur den rids kommer säkert här plocka rosetter...ej seriöst:cool: bra domare ska döma efter prestationerna som gjörs för dagen på banan .. tycker jag:idea:
:bow: Håller med 100%

:bow::bow:
Även om det finns domare (För många) som dömer ner bara för att de inte gillar hästen. Även om man gör bra ifrån sig.

Håller med!

:bow::bow:
Även om det finns domare (För många) som dömer ner bara för att de inte gillar hästen. Även om man gör bra ifrån sig.
Då är det ingen bra domare:cool: han/hon ska döma efter dagens prestationer, ovsett hur hästen ser ut, prickig, högbent, kortbent, brun, gul..
personligen upplever jag att det är en rättvis bedömning i nuläget ute på banorna...

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste ju säga att med åren så kikar jag på vilken domare det är. För att jag o min häst ska nå bästa resultat. Jag vet vilka domare som gillar min häst och vilka som inte gör det. Jag rider inte quater o väljer därför ibland att inte åka på vissa tävlingar pga vissa domare. Detta sker dock SÄLLAN, men det händer. Givetvis är det som nån sa att domarna ska vara objektiva men jag tror inte att de är det. För visst är det så att alla människor har favoriter, favorit mat, favorit pogram på tv, favorit film osv precis så tror jag det är med domare också. De är ju faktiskt människor.:)
/ C

Då är det ingen bra domare:cool: han/hon ska döma efter dagens prestationer, ovsett hur hästen ser ut, prickig, högbent, kortbent, brun, gul..
personligen upplever jag att det är en rättvis bedömning i nuläget ute på banorna...

Jag tycker också att det döms rättvist, sen kan ju alla fela men överlag så tycker jag det är bra men jag har mäst sätt utländska domare dom senaste åren, ofta kan det vara så att man kanske inte vet vad som bedöms eller att domaren sitter i en annan vinkel än publiken tex.

Nej, det är klart att det inte är. På senaste tiden har det varit väldigt bra domare (dvs april och qp) och jag hoppas att det fortsätter så också.
Och det finns de domare som inte dömer för dagen, utan de dömer upp en häst som t.ex är en renavalad pleasurehäst även om den inte gjort sitt bästa ifrån sig. Och dömer ner kanske en allrounder även om den gjort jättebra ifrån sig, bara för att de inte vill se sådana hästar i pleasureklasser:mad:

Senast ändrad:

Nej, det är klart att det inte är. På senaste tiden har det varit väldigt bra domare (dvs april och qp) och jag hoppas att det fortsätter så också.
Och det finns de domare som inte dömer för dagen, utan de dömer upp en häst som t.ex är en renavalad pleasurehäst även om den inte gjort sitt bästa ifrån sig. Och dömer ner kanske en allrounder även om den gjort jättebra ifrån sig, bara för att de inte vill se sådana hästar i pleasureklasser:mad:
Dömer domaren hästen efter extriören och inte dess prestationer då är han/hon inte proffesionell i sitt arbete. Den domaren är det bara att rycka på axlarna åt o sen lägga minnet i sophinken, tror att de som arrangerar tävlingen skulle märka dessa orättvisa bedömningar och de skulle kanske även få in komentarer om det , då bokas nog inte den domaren in fler ggr, hoppas jag:idea:
Vår lilla pålla är en reiner, allrounder..kommer att fortsätta att dyka upp i hunter, pleasure klasserna...oavsett om domaren gillar eller inte gillar dessa i dem klasserna...he..he..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 225
Senast: Bison
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 349
Senast: Tantan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka