Superallergiskt häst... mot vad?

Z

Zeena

Min häst får nu sin 5:e kortisonkur sedan slutet på maj.
Diagnosen blev pollenallergi. Men nu för 2 veckor sedan blev han sämre och man kan inte längre tro det är pollen. Han är helt säker allergisk mot pollen men antagligen mot något mer. Jag har bytt stall för att förbättre stallmiljön, kan inte göra så mkt mer på den fronten.

Han går ute 9-20, 5 meter i takhöjd och rymligt, välventilerat stall. Ingen sopning när hästarna är inne, och han står på torv.

Han fick nässelutslag av hösilaget så han får vattnat hö. Nu har vi annat hösilage inne som jag tänkte testa när denna kortisonkuren är slut.

Vad kan han reagera mot?

Han får:
Hel havre
Vattnat hö
Gräs i hagen hela dagen
Lusern
Kiselgur
Foderjäst
Glucosamin
E-vitamin
Fosforbalans
Vitlök

Någon som haft häst som reagerat på något av ovanstående med allergi?

Kan det vara reaktion mot torven? Han har stått på torv 1,5 år med undantag för en period mars-maj i år då han stod på halm.

Funderar lite på höt, har ett vattenkar som jag byter vatten i varje kväll och där vi doppar höt, dock står används samma vatten för att doppa höet på morgonen, är det illa. Höet vattnas alltid precis innan det utfordras.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Superallergiskt häst... mot vad?

Han andas häftigt vid ansträngning. Uppspärrade näsborrar, orkeslös, och häftig bukandning. Ibland har han hostat upp slem.

När det var som värst i sommras, varma dagar hade han ansträngd andning även när han inte ansträngdes. Bara av att stå i hagen. Så är det inte nu tack och lov!

Han har fungerat "normalt" 3 veckor i Augusti. Fick sedan nässelutslag för tredje gången i slutet av augusti. Han fock då vätskande bölder på hela kroppen, kortison behandlades. Utslagen försvann men efter det har han blivit sakta sämre vad gäller andningen.

Det som var skillnaden nu var att han hade vid undersökning inget slem i luftrören och ändå så ansträngd andning. Tidigare undersökningar har han alltid haft mer eller mindre slem. Han han inte heller hostat senaste tiden.

BAL provet visade på ökade antal Trobosyter (heter liknande). Normalt skulle vara 5-10% och han har 30%.
 

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 920
Senast: Egonson_
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästvård När jag stallade in min häst efter 3 mån ute så började hon hosta efter 3 nätter. Jag hade ströat med torv då min leverantör hade...
Svar
17
· Visningar
2 209
Senast: Flathill
·
Hästvård Min häst har allergi, nässelutslag från manken och bak till svansen som vägrar ge med sig. Hon blev sprutad med kortison som endast...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 083
Senast: Rialavargen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp