super bra tips!

2

2 isisar

Hej ! skulle vilja ge er ett tips, för alla som är väldigt frusna på vintern och rider mycket ute.
Jag rider alltid med en ridgjord och en western fillt på vintern, det blir som att rida barbacka med stigbyglar, och det går utmärkt att tölta du känner hästens gång bättre o hästen känner din tyngd bättre + att du får värmen från hästen o slipper frysa. (som ni alla vet är skinkorna den bästa sadeln) :)

Det går oxå bra att trava lätt med lite träning, jag rekomenderar verkligen ridgjorden absolut den bästa investeringen, här hemma bråkar vi om den. ;)

Ha det bra i vinter!

Sv: super bra tips!

Min kostade 270 kr på Lillhästen i Stav, så inte så jättemycket. Jag rider med ridgjord och en teddyvojlock (med skumgummi inuti). Ska snart börja leta sadel, men denna lösning är i alla fall bättre för mig än att rida barbacka.

Finns den att titta på någonstans på internet?

Tacksam för svar!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Jag vet att Glirnashopen hade en jättefin ridgjord, dyrare av mocka för ca 1500:- som var jättebra. Jag kunde rida med mina barn framför mej, de höll i handtaget, och med mocka att sitta på satt man "fast". Den fick jag låna av snusmumrik. Nu har ju Glirnashopen bytt ägare, så jag vet tyvärr inte var de finns och om denna finns kvar. Den var toppen, särskilt om man har barn och som vill rida två på samma häst. Det går att sätta på stigläder på den.

Jag köpte min hos lill hästen i stav tror dom har bild på internet, jag undrar om inte agersta oxå har en.
Min kostade ca 250 kr men då fick man inte med stigläder eller stig byglar.
Testa o rid med en sån ni kommer inte att ångra er :)

Håller med! Underbart skönt och lättridet. Knip med skinkan och känn hästens reaktion!

Blev trött på alla olika sadlar (dyrt också) för att det skulle passa alla årstider och muskler. När jag väl börjat kunde jag inte sluta. Skickade med gjorden vid försäljningen så jag är tacksam för era tips om var jag kan köpa en ny!

Det låter jättemysigt att rida med ridgjord. Men hur ser den ut och hur fungerar den? Har nämligen precis blivit ägare till en islandshäst och det här med sadel är inte lätt, inte om hästen är lite överviktig och i dålig form.

Glad för svar G :bow:

Om du går in på www.lillhastenistav.se och kollar under prislistor och sedan övrigt, så kan du se ett exempel. OBS att jag egentligen inte tycker att en ridgjord är i stället för en sadel för alltid, men som ett komplement är det bra. Tills jag hittar en sadel jag verkligen vill ha, så tycker jag det är bra att ha detta alternativ så att jag minskar risken för att jag panikköper något som inte passar.

Den är som en vanlig gjord med stig byglar otroligt! skönt på vintern, lätt att bara lägga på hästen med en vanlig filt eller med en western padd fungerar oxå bra.
jag andvänder även sadel men väldigt sällan som tex vid dressyr ridning eller liknande.
jag har ju en gammal häst som har tendens att bli lite svankig med åren då gjorden perfekt eftersom sadeln inte passar längre.
har även en som är halt som jag har börjat rida lite nu då är det mest lämpligt med en gjord.
Det går även utmärkt att trava lätt och att hoppa upp på hästen har inte mer tendens att snurra än en sadel.

Har man väl köpt en så andvänder man nästan bara den iaf jag o andra i familjen (kan vara lite bråk om den ibland)

Den är ju inte dyr så det kan vara värt att testa, tänkte därför dela med mig till alla som lite små frusna som jag :)

Skriv gärna tillbaka när ni har testat den o säg vad ni tycker om den jag blev otroligt van vid den på en gång. ;)

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 805
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Säng
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur