Sunt "hundvett"

Cezzan

Trådstartare
Lär inte folk ut till sina barn att man inte ska gå fram till en okänd bunden hund längre?
Jag fick iaf det itutat av mina föräldrar när jag var liten.

När jag var inne och handlade idag band jag Nilla utanför. När jag står i kassan tittar jag ut för att kolla om hon är lugn.
Hon var inte ett dugg lugn, hon hoppade och skällde.
Anledning: en man och hans 567 ungar (ja det kändes iaf så) stog och klappade på Nilla.
Hon är ju bara bebis ännu och hoppar gärna upp och slickar i ansiktet på barn. Tänk om hon gjort det på en av ungarna och denna blivit livrädd för hundar...

Är så trött på folk som inte respekterar hundar som är bundna.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Jag fick lära mig av mina föräldrar att man inte går fram till främmande hundar. Alls.

Det fick dock inte mina jämnåriga kamrater och jag tror nog det är ännu värre idag.

Jag minns hur det var närhelst någon promenerade förbi skolan med en hund; ett dussin ungar sprang 60 meter på två sekunder och överföll den stackars hunden. Skulle ALDRIG ha fått för mig något dylikt i den åldern.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Nej jag bor inte utanför affären.
Dock handlade det om den minut det tog att handla frimärke.

Och nej jag kunde inte lämna hunden hemma med någon, i såfall hade jag gjort det.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Nej jag bor inte utanför affären.
Dock handlade det om den minut det tog att handla frimärke.

Och nej jag kunde inte lämna hunden hemma med någon, i såfall hade jag gjort det.

Då hade detta frimärke kunnat vänta också. har man valp får man planera bättre än innan.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Valpen har vi vänjt vid att sitta bunden. Hon ligger nöjt och tuggar på sitt ben ifall hon inte blir störd.

Nu var ju detta inte en tråd om ifall man ska binda en hund eller inte, utan ifall man inte längre får lära sig att man inte ska gå fram till okända hundar.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Det är som det alltid varit. Det finns alltid folk som gör sånt som de inte borde. Spelar ingen roll ifall det är rätt eller fel.
 
Sv: Sunt "hundvett"

men snälla nån vad folk bråkar om en sån sak.

jag tycker att det är självklart att man skall kunna binda sin hund(om den är tränad för det) i några minuter och gå iväg och handla!
jag skulle bli fly förbannad om en massa ungar, dessutom med förälder brevid! om dom klappar valpen/hunden/halvdöda pälshögen!!!
det spelar ingen roll hur söt, snäll osv en hund ser ut att vara, man går inte fram till en främmande hund utan att fråga ägaren!

om man binder sin hund på lämplig plats(finns faktiskt krokar utanför vissa butiker för detta ändamål) så ska den få vara ifred!
vill man så gärna klappa får man snällt vänta på husse/matte kommer!

jag tycker det är tråkigt att alla ska klanka ner på varandra hela tiden i trådarna, har ni inget annat för er att göra än att vara otrevliga??
ibland så undrar man..
snälla lätta upp stämmningen!

///

En som mycket väl kan binda sin hund utanför affaren och är borta mer än två minuter.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Jag håller med om man inte binder hunden utanför en affär med motivation

1. Absolut ALDRIG en valp, folk KAN inte låta bli valpar.Dom tror det
är allas egendom

2. Den kan bli skadad för livet och aggressiv mot andra människor o då helst barn

3. I dag stjäls många hundar just vid såna här tillfällen.

4. Har du inte en aggressiv hund, så kan du lätt få en. Helt i onödan.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Håller med om att det är oansvarigt av vuxna att inte lära sina barn mer vett än att man inte går fram till någon hund utan att fråga ägaren om det är okej....
Däremot håller jag inte med om att man kan lämna hunden för nån minut ens utanför en affär (stjäls så mycket hundar idag), men det hörde ju inte till tråden :smirk:.
 
Sv: Sunt "hundvett"

jag tycker att det är självklart att man skall kunna binda sin hund(om den är tränad för det) i några minuter och gå iväg och handla!

Och en 9-10 veckors valp har man ju verkligen hunnit träna :smirk:

jag skulle bli fly förbannad om en massa ungar, dessutom med förälder brevid! om dom klappar valpen/hunden/halvdöda pälshögen!!!
det spelar ingen roll hur söt, snäll osv en hund ser ut att vara, man går inte fram till en främmande hund utan att fråga ägaren!

Men nu är det ju så att det kan hända en massa otäcka saker, varför utsätta sin hund för det?
 
Sv: Sunt "hundvett"

Ja vi har faktiskt hunna träna vår hund i att bli bunden, vad vet du om det, och vad har du med det att göra?

Till alla:

jag förstår inte varför folk måste ta i med hårda ord och höga röster på en gång.

Jag kunde se valpen hela tiden medan jag var i affären, jag gick bara direkt till kassan som är precis innanför dörrarna.

Jag tycker saken är slutdiskuterat, som sagt detta var inte en tråd om ifall man ska ha sin hund bunden eller inte.

Respektera det, och som vuxna människor måste ni väl kunna hålla en trevlig ton även fast våra åsikter går stick i stäv med varandra.
 
Sv: Sunt "hundvett"

Jag fick lära mig av mina föräldrar att man inte går fram till främmande hundar. Alls.

Det fick dock inte mina jämnåriga kamrater och jag tror nog det är ännu värre idag.

Jag minns hur det var närhelst någon promenerade förbi skolan med en hund; ett dussin ungar sprang 60 meter på två sekunder och överföll den stackars hunden. Skulle ALDRIG ha fått för mig något dylikt i den åldern.

Jag har haft hjärtat i halsgropen flera gånger då jag gått med vovven över innergården för att gå in i porten, eftersom tre olika ungar har fått för sig att springa fram bakifrån och klappa vovven på rumpan. Har i sista stund lyckats säga till att man INTE går fram till hundar utan att fråga först. Har säkert låtit väldigt arg, och jag hatar det, men bättre att låta ilsk än att det sker en olycka och riskera att barnet blir hundrädd. Min hund har aldrig bitit någon, men däremot kan han skälla och ställa sig på bakbenen och putta bort/omkull dem med framtassarna, vilket säkert skrämmer ett barn.
En stor del av irritationsmomentet ligger i att det inte finns några föräldrar att prata med. Ungarna leker själva och man ser aldrig röken av föräldrarna.
Skulle vilja slå ett slag för att man lär sina barn vad man får och inte får göra mot djur. Men jag vet inte hur :(

Och så en parentes:
Jag lämnar inte heller vovven utanför affären, eller någon annanstans, just pga att jag vill ha kontroll över honom och vem som hälsar på honom. Alltid. Riskerar inte att han ska bli skadad eller avlivad pga lathet eller andra brister hos mig.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 200
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Usch måste bara skriva av mig! Om tråden är på fel ställe så flytta den gärna. Var med om en så obehaglig händelse idag! Är för...
Svar
2
· Visningar
1 731
Senast: Fruentimber
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 071
Senast: Migo
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 188
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp