• Trav
  • Trådstartare Trådstartare anastasia
  • Startdatum Startdatum
A

anastasia

Kusken till man travare tyker att jag ska sko med sulor fram för att han slår ihop fram och bak. Är det inte bättre att bara sätta på ett par boots fram eller tyngre skor?? Andra förslag kanske??

Sv: Sulor

Jag är visserligen ingen expert men jag hade i första hand lagt på ett par tyngre skor. Om hästen slår sig väldigt mycket eller jag vill ha mer hjälp hade jag kanske också testat att tvärtåa den också. Vill man få hästen att rulla över lite snabbare kan man köra tvärtå och halvrund kanske?

En annan sak man kan göra är att "räta upp" hästen lite genom att göra baktrakterna högre (högre vinkel). Det brukar vara bra överlag har jag fått för mig, då det också kan vara en hjälp för hästar som har problem med bakknäna.

Som sagt, jag är ingen expert, men detta har gett mig och mina "problemhästar" gott resultat. Men som med allt annat är det ju olika från häst till häst så klart. Men det finns ju lite att testa! :)

VIAs gubbe: kör barfota fram, steg 2 om ettan inte funkar, vänd ett par skor så dom blir öppna i tån.
Det finns skor med öppen tå!

Håller med via! Barfora eller öppen tå fram, sedan kan man även slänga på lite tyngre skor bak för att sakta ner baksteget lite (om det behövs).

Kusken till man travare tyker att jag ska sko med sulor fram för att han slår ihop fram och bak. Är det inte bättre att bara sätta på ett par boots fram eller tyngre skor?? Andra förslag kanske??

Jag förstår inte varför h*n vill att du skall tynga fram? Det borde (i teorin) öka risken att han slår ihop:confused: Mitt kallblod slog ihop och det var järnsko + boots bak och barfota/halvrund/tvärtåad päronsko fram i löp. (Nu har samme häst blivit westernhäst och slår inte ihop längre :). Däremot har han börjat stryka sig bak?)

Förstår faktiskt inte heller.. Han har gått med vanliga järnskor runt om, men när jag tog ur broddarna så började han knacka sönder ballarna fram och började gå i passgång eftersom han tyckte det gjorde ont. Då blev jag rekomenderad att sko med tyngre sko och sula. Jag gjorde det med tycker att han travar som en symaskin nu istället och inte får något fäste alls med sulorna. Ska sko om på tisdag men jag vet inte om jag ska tynga eller lätta!! ska prova att lätta fram istället då??

Om du tynger fram borde du förflytta träffpunkten en bit upp?

Min slog sig nedanför gamaschen, vi testade att lätta som ett första test och han slog ihop hovarna i stället med galopp i varje sväng som resultat.

Provar att lätta fram ev halvrunda och falsskor bak låter det dumt??
Kan tillägga att han är linjegångare som är kort i kroppen.

Provar att lätta fram ev halvrunda och falsskor bak låter det dumt??
Kan tillägga att han är linjegångare som är kort i kroppen.

Testa att tvärtåa samtidigt.
Och är han inte rätad bak så räta upp honom lite.
Det skulle jag testa som ett första steg.

Varför man sätter på tyngre skor är för att hästen ska "lära sig" att lyfta på benen mer. På så sätt ska den slå sig mindre, men det är väl mer något man gör på den yngre hästen. (Iaf enligt Champion om jag inte minns fel)
Vet ju dock inte hur gammal din är.

Hm kanske bara ska ska prova med falsskor och ett par lättare framskor eller bakvända :confused: Det enda är att jag är ingen älskare
av bakvända tycker strålen blir så förstörd under skon!!??

Därför han absolut ville att han skulle ha tyngre!! Tack för förklaringen
Det är en fyraåring som förhoppningsvis ska kvala nästa vecka:)

Jag balanserade om till kvalet för två veckor sen - resultat - tre galopper.

Vi (kusken och jag) trodde det skulle funka men det gjorde det inte i kurvorna.
Men hinner du testa så är det ju inga problem.

Ska ner och prova i eftermiddag om dom nya dojjsen fungerar:) Annars byter jag tillbaks, för han travar med skoningen han har haft bara att hans framsteg är som en symaskinsnål; bara högt och jättekort

Efter lite omskoningar så hittade vi en balans som verkar passa:) Blev halvrunda fram och ett par smala bakskor:) Provade även barfota bak och var absolut finast då:banana:

vad bra...
kompisens häst är också sån att hon slår ihop men på henne fick det bli flappsko med ridskotå och ridskor bak med sidokappor för att hålla tån kort.
testade både tvärtå och öppen tå det blev bättre men inte bra...

Min 2 åring slår på sig bak när hon springer hon är skodd med tygre fram och lätta falsade bak..
Först va hon för lätt fram därför skodde vi på med tyngre fram men nu har hon börja slå på sig bak vilket hon inte gjorde förut.. hmm några förslag

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 166
Senast: skiesabove
·
Fritid Jag ska för första gången vandra i Alperna, denna gång blir det i Cervinia, Italien :banana:. Ser så fram emot det! Jag har tidigare...
Svar
10
· Visningar
623
Senast: lil-sis
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Miingla
·
Kläder & Bli fin Nu börjar det ju bli kallare ute, och jag känner att jag saknar en typ av sko. När jag är hemma och håller på i trädgården/med huset...
Svar
14
· Visningar
680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar