sugen på unghäst..

fitzy

Trådstartare
Jag har blivit väldigt sugen på att köpa unghäst..har en märr här hemma jag har varit å tränat lite basic med! de går framt men känner att hon är inte precis den hästen som vill träna..hon vill vara i skogen och rida ut mestadels..endel är juh sånna..såå funderar nu på att skaffa en till häst..är väldigt sugen på en unghäst å kunna forma den efter hur jag vill att den ska vara...men ena stunden tänker jag på de å ser inget problem medans jag i andra stunden blir skitskraj att de ska barka käpprätt åt hel****...när jag tänker på de så vet jag inte vart jag ska börja elller hur jag ska gå till vägakänns de som..kan även tillägga att jag har fruktansvärt dåligt självförtroende när de gäller mig själv ridningen...jag har ridit sen jag lärde mig gå i princip men aldrig haft nån unghäst, men nån gång måste juh va den första eller??! de kan juh bli bra å de kan juh gå fel men de kan väl även hända den som är van? jag har inte långt till hjälp att få em de skulle behövas å träningar finns på ganska nära håll..å andra sidan den märren jag har nu va inte å leka med när jag köpte henne å nu är hon jättebra! de har jag även fått bra feedback på hos folk å jag har aldrig kännt att jag har " gjort nått speciellt" för att få henne sån eller hur man ska uttrycka det..jag tror nånstans långt där inne att jag skulle klara av det...nån som tror nåt/har efarenhet eller liknande?! jag kanske är helt ute och cyklar :crazy:

Sv: sugen på unghäst..

Dåligt självfortroende och unghästar är inget som går speciellt bra ihop tyvärr :grin:
Att ha en unghäst är inget för alla då som du skriver mycket kan går fel.

Men... om du ska köpa din första unghäst (och jag antar att du inte vill att den ska va inriden?) så skulle jag inte köp ett föl utan en mycket hanterad 2-åring eller 3-åring. En som redan vet lite vilka regler som gäller och som är lite "äldre" så att du ser vad den har för typ av humör. Om hästen är skarp eller inte kan vara väldigt svårt att avgöra när dom är föl. Hade inte heller rekomenderat en hingst... även om den verkar väluppfostrad..

Tänk oxå på vilken ras och stam du köper. Tex så finns det många quartrar som är väldigt tuffa (ofta ko-stammade etc) och det är kanske inte så lämpligt att ha en sån som första unghäst :)

Vad är det för ras du är ute efter?
Jättebra att du har hjälp i närheten! Om jag var du så skulle jag oxå ta hjälp vid inridning för är det nåt som är lurigt så är det en ryttare som är osäker vid första uppsittningarna....

Har man hjälp och man väljer en unghäst som passar en svårighetsmässigt så brukar det ändå gå bra :)

Sv: sugen på unghäst..

Precis som Isabelle L skrev så är dåligt självförtroende + unghäst = problem.

Det märkte jag, då jag äger en 1åring sen 2 ½ månader tillbaka.
Men mitt självförtroende har höjts Enormt under tiden jag har lyckats att "lösa problemen".
Jag har min tränare som hjälper mig då ch då och se till att vi är på rätt spår, och jag kommer även flytta hem min unghäst till henne efter årsskiftet för att det ska bli lättare för oss allihopa. :)

Men för att vara efterklok; så hade det antagligen varit klokt att köpa en äldre unghäst. Men sen vet jag inte om jag hade lyckats starka mitt självförtroende så pass mycket som jag gjort nu. Och förhoppingsvis så kommer jag vara cool-lugn i mig själv den dagen jag sitter upp. :D

Det är roligt som attan, men svårt och jobbigt. Så tänk över det ordentligt! :banana:

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 098
Senast: MiniLi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 666
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 261
Senast: MiniLi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur